Noruega construirà el primer túnel marítim del món per a vaixells

Noruega construirà a la península d'Stad el primer túnel marítim del món pel que podran navegar a partir del 2023 creuers i vaixells de càrrega de fins a 16.000 tones. Mesurarà 1,7 quilòmetres de llarg, tindrà 36 metres d'amplada i 49 d'altura i es preveu que costarà 2.700 milions de corones (295 milions d'euros) i obligarà a retirar aproximadament vuit milions de tones de roca, segons informa l'administració costanera de Noruega.

El projecte per a la construcció d'aquesta obra d'enginyeria pionera va ser anunciat pel ministre de Transports noruec, Ketil Solvik-Olsen en presentar el seu pla ministerial per als propers 12 anys. Tot i que encara han d'acabar-se alguns estudis tècnics i d'impacte ambiental, el parlament noruec podria aprovar-ho abans que acabi l'any i, en la millor de les previsions, quedaria obert a la navegació el 2023, ja que les obres començarien el 2019.
 

El far de Kråkenes, situat al sud, és l'estació meteorològica del país nòrdic que registra més temporals, entre 45 i 106 dies tormentosos cada any. Es tracta d'una de les zones més perilloses de la costa noruega a causa de l'exposició a forts vents que es combinen amb corrents marins i ones de gran altura que continuen dies després que el vent hi hagi amaïnat. "El govern està garantint una navegació més segura i més fiable a la zona de pas més perillosa i les aigües més difícils per al transport de mercaderies de la costa noruega", va explicar el ministeri de Transport en un comunicat. Per a l'Administració Costanera Noruega, Kystverket, el túnel no només reduirà el risc d'accidents, sinó que la navegació serà més regular i impulsarà l'activitat comercial i industrial.

Per evitar col·lisions, el tràfic dins del túnel es realitzarà en un sol sentit i es regularà l'entrada mitjançant una senyalització de llums de colors blanc i vermell. Els vaixells deixaran una distància de seguretat de 400 metres, per la qual cosa podran travessar-ho un màxim de cinc naus cada hora. Es calcula que, cada dia, circularan entre 70 i 100 embarcacions a les quals es concedirà una franja de temps similar als «slots» amb els quals es controla el tràfic aeri.

Per l'interior del túnel podran navegar creuers, velers i vaixells a vapor de fins a 21,5 metres d'ample encara que el tràfic comercial, especialment el de passatgers, tindrà prioritat. No s'ha pres una decisió sobre la velocitat permesa, però, segons les autoritats, serà d'entre 5 i 8 nusos depenent de la nau, de manera que els més ràpids trigarien 10 minuts a sortir a l'altra riba. A pesar que els vaixells hagin d'esperar a l'exterior, el túnel reduirà de forma significativa el temps i les dificultats de la ruta que voreja la península.

Els enginyers perforaran i dinamitarán vuit milions de metres cúbics de roca al nivell del mar perquè, una vegada retirades les preses, l'aigua pugui inundar el canal interior que tindrà una profunditat de 12 metres. Encara que ja es van excavar túnels per a embarcacions en altres llocs, com el de Malpas al canal del Midi (França) construït al segle XVII, és la primera vegada que s'escomet una obra d'aquesta envergadura per al tràfic marítim.

Noruega ostenta també el rècord del túnel de carretera més llarg del món, el de Lærdal, de 24,5 quilòmetres, en el disseny dels quals es va comptar, fins i tot, amb l'ajuda de psicòlegs perquè els vint minuts de conducció no provoquessin claustrofòbia.

El Govern del país nòrdic creu que la monumental obra incrementarà les activitats industrials i comercials al país. El coordinador del projecte, Terje Andreassen, creu que les obres començaran en 2019 i es perllongaran entre tres i quatre anys. De complir-se els terminis més optimistes, segons l'administració costanera de Noruega, l'obra hauria d'estar acabada el 2023.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.