Novetats tècniques a la F1 2023

Els darrers anys, la necessitat d'actualització per noves mesures de seguretat i les exigències del mercat han provocat diversos canvis de normativa en la F1 que han portat a la implementació de novetats tècniques en els seus monoplaces. La reglamentació implementada a la F1 2023 ha obligat a fabricants i enginyers a canviar el disseny i concepte dels vehicles. Les novetats introduïdes aquest any representen una continuació de les mesures que ja s'havien implementat en anys anteriors, tal com ha explicat Pedro Gomez, enginyer de disseny a McLaren Racing, en una jornada organitzada per la Comissió de Mobilitat d'Enginyers Industrials de Catalunya.

Les modificacions s'han centrat fonamentalment en la seguretat del pilot i en el disseny aerodinàmic del cotxe. El principal objectiu d'aquesta renovació és la de reduir l'efecte "porpoising", que consisteix en un bot violent que el monoplaça de Fórmula 1 experimenta quan circula a altes velocitats. Això passa quan la càrrega aerodinàmica que actua a l'aleró davanter augmenta. L'aleró és empès cada cop més a prop de l'asfalt i, quan es produeix un canvi de pressió o quan toca el terra, el flux d'aire es talla i es perd la càrrega aerodinàmica extra, aixecant llavors la part davantera del monoplaça.

El fet que gran part de la càrrega aerodinàmica que produeixen els nous monoplaces es genera a terra provoca que com més enganxat a l'asfalt estigui el vehicle, més càrrega produeixi. El problema rau, per tant, que a altes velocitats es genera una succió d'asfalt que talla el flux de l'aire. Això provoca que el cap dels pilots reboti d'una manera brusca, el que els obliga a aixecar el peu de l'accelerador per suavitzar la perillosa acció i controlar el vehicle. La finalitat de la nova normativa és augmentar la seguretat dels pilots en aquestes condicions.

Un altre dels canvis importants és l'augment en 15 mm l'alçada respecte al terra dels laterals del Floor, i l'augment en 10 mm en túnel i difusor. A més, per controlar la flexibilitat del Floor s'implementaran més punts de control per mesurar la deformació i tests més restrictius. També es buscarà un reforç del suport Roll Hoop, per protegir la integritat física del pilot en qualsevol accident, i s'ampliarà la superfície dels miralls retrovisors, augmentant-los de 150x50mm a 200x50mm. La normativa afectarà el pes dels vehicles, que augmentarà per a major seguretat. El pes mínim es troba actualment en 798 kg, però durant el 2022 els equips van tenir problemes per arribar-hi.

D’altra banda, l'eliminació de conceptes fora del reglament s'imposa com a mitjà de control per mantenir l'esperit esportiu. En aquest cas la FIA pot anul·lar la introducció de nous conceptes en els cotxes. La perspectiva en el disseny de monoplaces per als pròxims anys és la reducció del pes i les dimensions dels vehicles. Així mateix, es buscarà integrar el Drag Reduction System (DRS) de 3 elements i deflectors sidepods per reduir la resistència al vent i permetre una aerodinàmica activa.

El "Cost Cap"

Des de l'any 2012, la Fórmula 1 ha experimentat un procés de replantejament a causa dels deficients resultats d'audiència i la manca de seguiment per part de les noves generacions. La reacció de la nova empresa propietària, Liberty Media, davant d'aquesta situació és augmentar l'audiència jove i televisiva a través de diverses estratègies, enfocades en les eines digitals, i obrir-se a nous mercats, com els EUA.

En aquest marc d'accions per revertir la crisi de la F1, Liberty Media ha introduït el límit pressupostari o "Cost Cap" per reduir costos, el que ha significat un control en despeses de desenvolupament dels equips. Aquest límit anual s'ha anat reduint progressivament, tot i que a mitjans temporada 2022 va pujar a causa de l'augment dels costos a causa de la inflació.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.