Pilar Conesa: ''Amb la 5G, l'objectiu és una ciutat més amable i segura''

Pionera en l'impuls de les 'smart cities', Pilar Conesa (Barcelona, 1957) és fundadora i CEO d'anteverti, on assessoren directius i organitzacions en l'adaptació als nous temps fent ús de les noves tecnologies. Aquest dimarts, ha participat a la 4a Jornada Smart Cities que organitza la comissió de Societat Digital d'Enginyers Industrials de Catalunya en un format virtual, on ha repassat els reptes de les ciutats intel·ligents i connectades després de la crisi COVID-19 i la influència de la implantació de la 5G. Per Conesa, la latència és el ''salt transformador'' d'aquesta tecnologia que la veu com una eina per aconseguir una ciutat ''més amable i segura''. Malgrat reconèixer que els operadors tindran més interès en les grans ciutats, Conesa defensa un desplegament ''equilibrat'' al territori per no ampliar la bretxa digital.

 

Què ens espera amb la implantació de la tecnologia 5G?

La tecnologia 5G respecte la 4G no és nomes un increment de velocitat, sinó que implica una menor latència. Això suposa assegurar que la comunicació està arribant. Facilitarà, doncs, que hi hagi serveis que avui no són imaginables en 4G. A les ciutats, per exemple, afectarà a la mobilitat amb la conducció autònoma i les ajudes a la conducció. La 5G permetrà assegurar que un cotxe rebi tota la informació necessària del voltant (semàfors, vianants, obstacles, etc.) i gestionar-ho per respondre amb temps real. Per tant, la gran diferència amb la 4G és el que triguem a rebre la informació i el temps de resposta. Per la conducció ha de ser instantani i amb garanties. Un altre exemple molt gràfic el trobem en l'àmbit de la salut i teleassistència. El punt més clar és una operació en remot. Ja hi ha teleassistència avui dia, però per operar a temps real cal la tecnologia 5G. Aquestes serien dues de les coses que canviaran en un futur.

La conducció autònoma serà, doncs, un dels progressos més importants que afecten la gestió de les ciutats?

És un dels àmbits. Amb la mobilitat no és només la conducció autònoma sinó també l'assistida. I afecta tant el sector públic, autobusos o tramvies, com sector privat, amb el vehicle propi. Això ens donarà més seguretat a la ciutat, perquè rebre informació d'alertes encara que hi hagi un conductor, dona molta més seguretat. També amb salut o, per exemple, gestió de l'energia. Estem anant cap als 'smart grid' que és conjugar tots els diferents models de generació d'energia a fer una aposta molt més forta per les renovables. La tecnologia 5G facilita la gestió de tota aquesta informació. Per tant, està directament relacionat també amb una millor qualitat de vida. I per l'impacte propi que tenen les tecnologies. Estan sortint recentment moltes dades de l'impacte dels ordinadors amb el consum d'energia. Doncs la tecnologia 5G també consumeix menys. Però el gran diferencial és poder intervenir o respondre amb temps real. I en l'àmbit de l'oci també tindrem més agilitat per gestionar vídeos, que acabaran sent de baixada instantània...

Amb tot això, el que s'ha d'aconseguir és que les ciutats siguin més amables per a les persones?

Que siguin, per un costat, més segures, pels temes de la conducció amb menys accidents, i més vivibles perquè gestionant millor l'energia la fem més sostenible, i per tant, podem gaudir d'una millor qualitat de vida. La tecnologia és una eina i el que hem de fer és aprofitar aquesta tecnologia de la millor manera. L'objectiu final no és tenir 5G, sinó com ho podem aprofitar perquè la ciutat sigui més amable i més segura.

Justament amb la crisi COVID-19, que ha tret el costat menys agradable de les ciutats, és més important poder accelerar aquesta transformació?

Sí, però la COVID-19 també ens ha demostrat la necessitat d'escoltar la veu de les ciutats. Cada vegada les ciutats demanen tenir més importància en les decisions macro. La COVID-19 ha posat més en evidència el rol de les ciutats, perquè avui és on s'està batallant fortament la lluita contra l'epidèmia, per una major concentració de persones i per això cal que participin de les grans decisions, com ara la gestió dels fons europeus. I amb la pandèmia també s'està posant de manifest la necessitat de l'equilibri territorial. La COVID-19 ens ha obert la porta del teletreball, que potser no és el que voldríem, però marca un abans i un després. Les empreses aniran a models de teletreball, però no només a casa, sinó desconcentrant edificis repartits en el territori per facilitar que cadascú vagi a treballar on li quedi més a prop. Això serà gràcies a poder-nos connectar. Aquest equilibri territorial és necessari. Hi ha molta gent que es planteja marxar de la ciutat i això ens exigeix visió metropolitana. Per resoldre els temes de mobilitat a la ciutat hem de veure com resoldre l'accés de tota la regió a la ciutat. Tot això també és una lliçó que ens ha deixat el coronavirus. I aquí la tecnologia juga un element important, i Barcelona i Catalunya s'han de consolidar com a pol ser un hub de referència europeu en temes de tecnologia i innovació. I tenir el corredor hi ajudarà. Per tant, la tecnologia té importància com a eix de recuperació econòmica com a incentivador d'un nou model de treball a les oficines.

Si les ciutats estan més esponjades serà gestió més fàcil?

Sí, serà més fàcil perquè la concentració comporta riscos i problemes de mobilitat, d'atenció a la població. I això s'ha vist de forma clara amb la COVID. Quan no podem sortir hi ha aglomeracions als espais verds perquè no hi ha suficients parcs perquè tothom pugui passejar. Per tant, anar cap a una societat més esponjada al conjunt de la regió metropolitana i que la ciutat continuï sent el tractor, però amb la gent més repartida, ens ajudarà a tenir una millor vida. I la tecnologia és un element clar per fer-ho possible.

Vostè participa també amb l'estratègia del Barcelona Demà; en quines línies estan treballant?

En aquests moments estem treballant amb el grup de comissaris els temes clau, que són l'aposta per a la innovació i per sectors que ens poden assegurar desenvolupament econòmic sostenible, com és la tecnologia, la biotecnologia, etc. També destaquem la necessitat de millorar la col·laboració publico-privada i potenciar centres de recerca. Catalunya té avui un bon conjunt de centres i cal plantejar com els podem aprofitar per fer-los forts i consolidar-los per ser capdavanters a Europa. Igual que hem de replantejar el model turístic, que també en aquest Barcelona Demà ho estem estudiant, hem d'assegurar un equilibri tant per qüestions de riquesa com de treball o salut. I amb la implantació del 5G, les empreses tenen més interès, a les ciutats perquè hi ha més població, però no volem que el 5G sigui un nou element de bretxa social ni digital. I per això, cal garantir una implantació al territori.

I això no ho farà sola l'administració...

Totalment. No es farà només des dels operadors privats ni l'administració pública pot fer front a tot el desplegament. Hi ha d'haver col·laboració per garantir que la xarxa arribi a tots els punts fins i tot els que no tenen interès per l'empresa privada.

Però per exemple, Barcelona no és com el Pallars... En llocs amb poca població hi ha d'haver interès també?

Amb la 5G vindran nous serveis i hem de garantir que arribin a tothom. Tornant a l'exemple de l'ajuda a la conducció: has de garantir desplegament equilibrat a tot el territori perquè sinó, el cotxe deixarà de donar-te ajuda entrant en determinades zones. La 5G té l'avantatge que són moltes antenes però més petites, i això facilita el desplegament.

Es pot evitar la bretxa doncs?

No serà fàcil, però s'ha de solucionar. Tant la Generalitat com l'Ajuntament de Barcelona ho estan abordant, fins i tot, buscant l'equilibri entre tots els barris de la capital. Les dues administracions estan treballant en això.

D'aquí dues setmanes es farà l'Smart City Expoworld, en versió online. Què hi trobarem enguany?

Ja fa uns mesos que es va decidir virtual i li hem dit SmartCity Live, 2020. Però volíem innovar i fer-lo diferent. El primer dia tindrem deu hores ''de televisió'' amb entrevistes i intervencions de participants d'arreu del món, alcaldes, presidents de les xarxes de ciutats, entitats multilaterals com el Banc Mundial o Nacions Unides, i experts. Es parlarà sobre els reptes de la ciutat i pensem que aquest moment, més que mai és important que les ciutats es reuneixin per debatre i compartir experiències per afrontar el que queda de pandèmia. I servirà per reforçar el lideratge de Barcelona, on se celebra l'esdeveniment més important del món en aquest àmbit. Mantenim la cerimònia dels premis, i també es faran sis sessions de debat de diferents entitats mundials per fer ''d'eco'' sobre els reptes de la ciutat. I no només és tecnologia: fer més espais verds a la ciutat és fer-la més saludable, però si que és treballar per fer ciutats més sostenibles, vivibles, amables, equitatives. Però sí que és evident que la tecnologia és un element d'acceleració de transformacions.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.