Projecte USEFUL, avenç en conducció autònoma del CD6
El futur de la mobilitat urbana està condicionat per la conducció autònoma, més encara en una societat cada cop més envellida i amb risc alt de contaminació. Amb aquesta tecnologia, a mitjà termini, els desplaçaments es faran en vehicles capaços de prendre decisions a temps real sense la intervenció humana en tots tipus de situacions. En aquest context, l’Agència Estatal d'Investigació del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, a través del programa de Transició Ecològica i Digital, ha finançat el Centre de Desenvolupament de Sensors, Instruments i Sistemes (CD6) de la UPC amb 273.000 euros per posar en marxa el projecte USEFUL, el qual ha equipat un vehicle de baixes emissions amb diferents sensors òptics integrats en un sistema complex de computació, visualització i emmagatzematge de dades,
EL projecte compta amb un LIDAR d’estat sòlid d’alta resolució, un tipus de sensor làser amb fotodetector que mesura distàncies, cedit per la spin-off Beamagine, un sistema de geolocalització i odometria d’alta precisió sense necessitat de GPS, mesura de dades de sensor en moviment, cedit per Anello Photonics, i un sistema d’emmagatzematge de gran volum de dades cedit per QNAP.
El sistema amb què circularà el vehicle pels carrers de Terrassa durant sis mesos incorpora una unitat de processament homologada per a sistemes de conducció autònoma. Aquesta unitat permet tant governar l’adquisició de dades de tots els sensors com executar xarxes neuronals d’intel·ligència artificial per a aplicacions específiques en temps real, com ara percepció d’obstacles o realització de mapes 3D de l’entorn.
A través del projecte, el CD6 obtindrà milions d’imatges de múltiples sensors, algunes d’elles disruptives en el camp dels vehicles autònoms, que seran dades aptes per dissenyar sistemes fiables de conducció autònoma. Les dades seran anònimes, per tant no identificaran vianants o vehicles, i s’incorporaran a un data set o conjunt de dades públic que permeti a altres investigadors i investigadores desenvolupar algoritmes relacionats.
En aquest sentit, el professor Santiago Royo, director del CD6 de la UPC, investigador principal del projecte USEFUL ha explicat que “volem que el data set sigui el més divers possible pel que fa als escenaris capturats, com ara rurals, urbans, autopista, etc.; que inclogui tota mena de vehicles, en especial els més vulnerables com bicicletes o patinets, i també que capti dades en condicions meteorològiques reals i entorns realistes en què les condicions no són sempre favorables per a tots els sensors. De fet, aquestes dades es faran servir per desenvolupar aplicacions avançades que permetin la detecció d’objectes a la via, el mapejat d’entorns, la predicció de moviment dels agents de la via i la creació de bessons digitals, entre altres, amb més fiabilitat.”
A més, USEFUL permetrà provar diferents metodologies d’entrenament dels algoritmes d’intel·ligència artificial per comparar quina és la manera més efectiva d’obtenir sistemes de percepció segurs. El vehicle permetrà, en el futur, testejar i validar nous tipus de sensors per a la conducció autònoma, validar noves distribucions de sensors o desenvolupar aplicacions de mapejat detallat de tota mena d’entorns.
Santiago Royo està convençut que “per assolir aquesta transformació en conducció autònoma es necessiten grans volums de dades precises que provinguin de detectors amb diferents modes de funcionament que permetin als sistemes autònoms interpretar l’entorn i actuar de manera segura, fins i tot en entorns complexos. Això ens obliga a entrenar algoritmes avançats d’intel·ligència artificial (IA), i, si volem que siguin fiables en qualsevol circumstància, els hem de proporcionar com més dades diferents millor per generar la informació més realista i general possible que ajudi a aprendre a la IA i a prendre decisions robustes”.
El projecte compta també amb el suport de les empreses Beamagine, spin-off de la UPC, Anello Photonics i QNAP. També de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT), i de la Facultat d’Òptica i Optometria de Terrassa (FOOT).
CD6, transferència tecnològica
El CD6 de la UPC és un grup de recerca expert en enginyeria òptica i fotònica, ubicat al Campus de Terrassa, que forma part de la Xarxa TECNIO. El CD6 orienta la seva activitat a la transferència dels resultats de la innovació tecnològica a les empreses. Actualment, l’integren més de 40 investigadors i investigadores que treballen en projectes dins dels àmbits de la salut, la indústria 4.0, la mobilitat urbana, l’agricultura de precisió, les ciutats intel·ligents, l’espai i la sostenibilitat. Al llarg de prop de trenta anys de trajectòria, el CD6 ha generat 76 patents, ha incubat 15 empreses spin-off i forma part de 10 clústers i associacions industrials.