Protecció contra incendis en vehicles elèctrics: nova normativa
L’increment del parc de vehicles elèctrics a Catalunya ha generat nous reptes per als equips d’emergència, especialment pel risc d’incendi que presenten les bateries de liti. Segons dades dels Bombers de Barcelona, els incidents relacionats amb aquests vehicles han augmentat exponencialment en els darrers anys, passant de només 2 casos el 2018 a 54 el 2022, tal com s'ha explicat a la jornada organitzada per la comissió de mobilitat d'Enginyers Industrials de Catalunya on s'ha presentat la normativa de protecció contra incendis en punts de recàrrega de vehicles elèctrics.

Els experts han alertat que els incendis en bateries de liti són especialment perillosos i difícils d’extingir, ja que poden generar reaccions tèrmiques incontrolables, alliberar gasos tòxics i reiniciar-se hores o fins i tot dies després d’haver estat aparentment apagades. Segons ha explicat durant la jornada Víctor Molinet, cap d’unitat normativa i prestacional de Bombers de Barcelona, aquests incidents esdevenen encara més crítics en espais tancats, com aparcaments o tallers, on la visibilitat es redueix i la calor extrema dificulta les tasques d’extinció.
“El fet que les bateries puguin tornar-se a encendre fins i tot hores després de l’extinció inicial complica encara més la situació”, ha explicat Molinet. Les principals dificultats en la gestió d’aquests incendis inclouen els moviments inesperats del vehicle durant el foc, l’emissió de gasos tòxics que representen un perill per als equips d’emergència, l'encès espontani de les bateries després d’haver estat apagades, la gran quantitat d’aigua necessària per refredar les cèl·lules de liti i la possibilitat d’explosions internes dins la bateria.
Per fer front a aquests desafiaments, Bombers de Barcelona han implementat nous protocols d’actuació, com el trasllat de vehicles incendiats a contenidors plens d’aigua per evitar reinflamacions. A més, han incorporat equipament específic, com llances d’alta penetració que permeten refredar les bateries des de l’interior i contenidors d’inundació per estabilitzar els vehicles afectats.
Per afrontar aquests riscos, els Bombers han elaborat una instrucció tècnica que estableix criteris per garantir la seguretat dels aparcaments amb punts de recàrrega. Aquesta normativa, després de 14 versions prèvies i amb la col·laboració de diversos col·legis professionals, s'ha alineat amb les directrius de Bombers de Barcelona per garantir coherència a tot el territori.
Les mesures que s'han adoptat inclouen la instal·lació de punts de desconnexió elèctrica en carregadors per aturar el subministrament en cas d’incendi, la limitació de la potència de càrrega en aparcaments soterrats, la sectorització dels aparcaments per evitar la propagació ràpida del foc i l’obligatorietat de ruixadors automàtics en aparcaments amb punts de càrrega de més de 4 kW.
La Instrucció Tècnica Complementària SP 147 dels Bombers de la Generalitat s'ha encarregat de regular les condicions de seguretat en cas d'incendi i la instal·lació d'infraestructures de recàrrega de vehicles elèctrics (IRVE) en aparcaments. Aquesta normativa s'ha aplicat a nous aparcaments, així com a aquells ja existents que incorporin canvis o millores en la seva infraestructura.
Algunes de les limitacions i requisits clau s'apliquen a la seguretat en cas d'incendi, on es preveuen mesures específiques per a la protecció contra el foc, però no s'inclouen mesures de seguretat industrial. Així mateix, els aparcaments subjectes al CTE (Codi Tècnic d'Edificació) hauran de complir les normatives generals establertes en aquest codi, però les limitacions són específiques per als aparcaments de risc especial baix. La infraestructura de recàrrega de vehicles elèctrics (IRVE) també està subjecta a aquesta normativa, que s'aplica exclusivament a infraestructures per a la recàrrega de vehicles elèctrics i no a altres dispositius com patinets elèctrics ni a sistemes d'intercanvi de bateries.
Els aparcaments han de seguir requisits estrictes, especialment en la seva ubicació, la instal·lació de ruixadors automàtics d'aigua i altres mesures de seguretat per a la intervenció dels bombers. Els aparcaments que compleixin les condicions especificades necessitaran una instal·lació d'aquests sistemes:
-
Classe 1.2: Aplicable a aparcaments amb més de 15 places que no es considerin aparcament obert, i quan l'IRVE de classe 1.2 serveixi més del 50% de les places en una planta.
-
Classe 2.1: Inclou tots els aparcaments sota rasant i els aparcaments sobre rasant que no es considerin aparcament obert.
-
Classe 2.2: S'aplica a tots els aparcaments en general.
Els requisits de la potència de subministrament de cada punt de recàrrega, així com la justificació de les condicions de seguretat establertes per l'ITC SP 147, també són fonamentals per complir amb la normativa.
Un futur amb més vehicles elèctrics
La mobilitat elèctrica continua guanyant terreny a Catalunya i Espanya, amb una previsió que indica que, per al 2030, hi haurà 5,5 milions de vehicles elèctrics a tot el país i 240.000 punts de recàrrega, dels quals 48.000 estaran a Catalunya. Aquest increment ha implicat un augment significatiu dels riscos associats als vehicles elèctrics, la qual cosa ha motivat els Bombers de Barcelona a seguir desenvolupant estratègies per prevenir i gestionar aquests incidents.
Molinet ha alertat que “el creixement de la mobilitat elèctrica és una realitat, però cal garantir que la seguretat vagi en paral·lel a aquesta expansió”. Així mateix, ha subratllat la necessitat de la col·laboració entre les administracions, les empreses i la ciutadania per minimitzar els riscos i garantir la seguretat a la ciutat.
L'augment dels vehicles elèctrics també ha generat preocupació entre els Bombers de la Generalitat. Carles Noguera, cap de l’àrea de prevenció d’incendis, ha destacat que és fonamental comptar amb una normativa adaptada a aquesta nova realitat, ja que els vehicles han canviat de manera significativa en els últims 25 anys. “Ara incorporen molts més materials plàstics i escumes inflamables, fet que els fa cremar amb molta més intensitat i dificulta enormement la seva extinció”, ha explicat Noguera.
A més, la ubicació dels punts de recàrrega i els aparcaments, sovint en zones soterrades amb poca visibilitat i alta acumulació de calor, ha suposat un repte addicional. “Com més avall anem, més difícil es fa l’extinció. Ens trobem amb situacions oposades en edificis de gran alçada, on els bombers han d’actuar en condicions molt complicades”, ha afegit Noguera. Finalment, ha destacat que les mesures implementades tenen un objectiu clar, protegir la seguretat de la ciutadania i dels equips d’emergència. “No podem permetre que la normativa es limiti a dir que els bombers arriben i actuen. Hem d’assegurar-nos que ho fan amb les màximes garanties”, ha conclòs.