Què aporta el nou reglament de la Fórmula 1?

Enguany, la FIA ha posat en marxa un nou reglament per a la Fórmula 1 que afecta fonamentalment l'aerodinàmica, els difusors, els pneumàtics i els motors. El 2017 serà un any de dràstiques modificacions en el reglament tècnic que es veuran reflectides en el disseny i grandària dels cotxes. Aquests canvis estan enfocats a augmentar la competitivitat, oferint més oportunitats a tots els equips i a millorar l'espectacle.

La jornada organitzada pel Col·legi d'Enginyers Industrials de Catalunya, el Clúster de la Indústria d'Automoció de Catalunya i el Circuit de Barcelona-Catalunya aquest dilluns a la tarda va analitzar què aporta el nou reglament. Ho va fer amb la participació de Vicenç Aguilera, Dr. enginyer industrial, president del Circuit de Barcelona-Catalunya i del Clúster de la Indústria d'Automoció de Catalunya, Ricard Aiguabella, enginyer industrial i Senior Aerodynamicist de l'equip SAHARA FORCE INDIA de F1 TEAM i Pedro Martínez de la Rosa, ex-pilot de F1. L'acte va ser conduït per Francesc Garriga, president d'EICAuto, Subcomissió d'Automoció dels EIC.

D’entrada, Ricard Aiguabella va detallar que els objectius del nou reglament són aconseguir cotxes més espectaculars visualment, reduir el temps per volta 5 segons per diferenciar-se de la resta de categories, fer més emocionant el Mundial, posar més al límit els pilots per forçar més errors i alliberar el desenvolupament del motor per evitar el domini aclaparador de Mercedes. Tots els fabricants, doncs, tindran la llibertat de realitzar els canvis pertinents quan sigui necessari i amb això intentar reduir el dèficit.

El Senior Aerodynamicist de l'equip SAHARA FORCE INDIA de F1 TEAM va donar pistes de com serà el seu cotxe d’enguany. Aiguabella va avançar que tindrà una aerodinàmica totalment nova i que la càrrega aerodinàmica augmentarà un 25%, sent menys restrictiva i més espectacular. La principal novetat del seu aspecte és un morro escalonat i una aleta de tauró, o dorsal com diuen els anglesos, en la coberta del motor, així com alerons davanter i posterior diferents respecte al 2016 per la nova regulació.

A més, va afegir que s’allibera el desenvolupament del motor, un desenvolupament lliure sense “tokens”. També va destacar que els neumàtics són més amples, pel que tenen molt més grip “mecànic”, que millora especialment la velocitat en corba lenta. Aiguabella va defensar la necessitat d’aquest canvi per aguantar l’augment de la càrrega aerodinàmica.

Els pneumàtics i l'ample del cotxe creixeran i l’aleró davanter incrementa les seves mesures d'1,650 mm a 1,800 mm. També destaca l'amplària del pontó així com la presència de la denominada “aleta de tauró o dorsal”, un element que tornarà en molts cotxes de la graella aquest 2017, segons el que s’ha vist fins ara en les presentacions de Sauber, Renault i Force Índia.

L’aleró de darrere passa dels 750mm d’amplada del 2016 a 950mm el 2017, buscant més càrrega aerodinàmica. També s’ha abaixat uns mil·límetres, perquè enguany hi haurà més resistència que abans i la velocitat punta serà més reduïda perquè els neumàtics són més amples. Per tant, Aiguabella va defensar el canvi per ser més eficients i aconseguir més velocitat punta.

Els pontons a la zona mitja del cotxe han canviat molt. Aiguabella va posar el següent exemples: “La zona mitja del Mercedes té uns swings que fan d’ales del pontó. En té tres de verticals molt avançades, per redirigir l’aire cap al difusor i maximitzar l’energia de l’aire. Ferrari, en canvi, ho fa diferent. Una placa gran amb dos ranures, que son verticals per extreure aire cap a fora. Mercedes té tres elements verticals que redirigeixen l’aire al voltant del pontó cap el difusor per tal de maximitzar l’energia de l’aire. En canvi, Ferrari té una gran placa vertical amb dues ranures que genera una zona de molt alta pressió i això provoca que l’aire vagi cap a sota del cotxe i alimenti el difusor i alhora evita que l’estela turbulenta del pneumàtic del davant perjudiqui l’aerodinàmica del cotxe.

A continuació, Vicenç Aguilera, Dr. enginyer industrial, President del Circuit de Barcelona-Catalunya i del Clúster de la Indústria d'Automoció de Catalunya, va assenyalar que el temps per volta serà “més interessant i va pronosticar un temps de 1’ 17.7” a finals de la segona tanda de tests al Circuit de Barcelona-Catalunya. Ara bé, va assenyalar, que al augmentar la velocitat el corba els circuits esdevindran més crítics pel que fa a seguretat.

També va apuntar que “es permetran 5 tipus de benzina diferents, màxim 2 per cap de setmana, i 4 motors per temporada. A més, s’ha comentat que els comissaris seran més permissius amb els tocs”. Per altra banda, Aguilera va assegurar que el campionat serà més compacte: “Els que no estan a punt podran trobar solucions que els permetin igualar campionat”.

El President del Circuit de Barcelona-Catalunya va lamentar que “només tenim 4 constructors de motors: Mercedes, Ferrari, Renault i Honda. Si tenim en compte que al món hi ha més de 60 marques de cotxes, que a la F1 només n’hi hagi 4 és poc. A mi com a persona del món de l’automoció em preocupa. Una de les claus de futur seria tenir 8 o 10 fabricants de motor, però nomes s’aconseguirà reduint els costos de forma dràstica”.

En relació al pressupost Aguilera també va apuntar que “ara només 3 o 4 equips poden competir pressupostàriament. Caldria equilibrar els equips amb un pressupost mitjà similar”.

[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"1266","attributes":{"alt":"","class":"media-image","typeof":"foaf:Image"}}]]

Per la seva banda, l’ex-pilot de F1 Pedro de la Rosa va destacar que “aquest any, per primera vegada, hi ha un canvi en la filosofia de la FIA. Fins ara, cada canvi al reglament era per fer els cotxes més lents i segurs. Enguany és el primer cop en 20 anys que la FIA s’ha mostrat oberta a fer cotxes més ràpids perquè guanyi l’espectacle”.

De la Rosa va subratllar que els canvis en el reglament i els cotxes faran la conducció molt més exigent i difícil: ·”Tornarem a veure carreres en què els pilots suaran molt i acabaran tocats, com a Malàsia i a Brasil”. També va afirmar que les velocitats puntes seran més lentes: “Pel que hem pogut veure de moment, la velocitat punta perdrà vora els 8km/h, i en casos com Monza fins als 15km/h. Si tenim en compte que es reduirà cinc segons per volta, vol dir que el pas per corba serà  espectacularment més ràpid. Les frenades s’escurçaran una mica, però l’efecte DRS augmentarà”, va apuntar l’expilot. En relació a l’augment de la velocitat en corba va assenyalar que en el revolt 3 del Circuit de Barcelona-Catalunya es podran assolir de 4,5 a 5 G’s de força lateral el que suposa un increment d’un 25% respecte la temporada passada.

En finalitzar l’acte, la mà innocent de Pedro de la Rosa va repartir sort entre als assistents per regalar les entrades –gentilesa del Circuit de Barcelona-Catalunya- consistents en una entrada doble pel Gran Premi del maig i 10 entrades senzilles pels Tests dels dies 9 i 10 de març.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.