Què porta i aporta la Copa Amèrica a Barcelona?

Ara fa dos anys, Barcelona partia de la pitjor posició entre les ciutats candidates a acollir la 37a edició de la Copa Amèrica de Vela. La capital catalana competia amb tres ciutats que més que ja feia temps que preparaven la candidatura, molt més que Barcelona, que la va arrencar el mes de gener, només dos mesos abans que es prengués la decisió, el 30 de març. Segons explica Aurora Catà, aconseguir unir les institucions i la societat civil en aquest temps rècord va permetre superar i passar per davant de propostes que oferien més diners, més temps i alternatives atractives. "Era un procés competitiu difícil de guanyar", reconeix l'enginyera i vicepresidenta de l'America's Cup Event.

Catà, que juntament amb Dani Puig va ser del grup impulsor de la candidatura, explica, doncs, que l'elecció va arribar "contra tot pronòstic". Creu, però, que el procés és un exemple de col·laboració publicoprivada "extraordinària" i reconeix que va ser molt intens liderar tot el procés, però que ha compensat. "Estic molt contenta d'haver obtingut portar això a la ciutat", diu l'enginyera.

Els valors de la Copa Amèrica

Per Catà, aquesta pitjor posició va compensar-se amb els valors de la ciutat, alineats amb els que defensa la Copa: la innovació, la tecnologia, la sostenibilitat i la inclusivitat. En aquest sentit, Catà explica que l'edició de Barcelona serà la primera que permetrà veure les proves sense pagar tiquet, des de la platja i amb pantalles, una gesta que també s'ha pogut fer per l'orografia de la costa catalana i que fan de la Copa Amèrica un esdeveniment "totalment obert".

Què deixarà a la ciutat?

Un estudi de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) estima l'impacte econòmic de la competició amb 1 bilió d'euros. Serà gràcies als visitants de llarga estada i al turisme que generarà el moviment al voltant de les proves, així com el centenar de famílies dels equips que ja estan vivint a la ciutat. Però malgrat aquest impacte, Catà destaca tot allò més "intangible" que deixarà a la ciutat. El primer que ha deixat, diu l'enginyeria, és un canvi de percepció de la ciutat i la ciutadania. "Si Barcelona vol, Barcelona pot", diu Catà. Amb la candidatura, la ciutat, a més a més, accelera remodelacions que ja estaven previstes, com són la del final de la Rambla o la de la Via Laietana.

A més, assenyala la vicepresidenta de l'America Cup's Event, la Copa és la tercera competició esportiva i en temes d'audiència, la darrera edició va tenir 942 milions d'espectadors. Per tant, per Catà, l'experiència donarà la capacitat d'explicar i posicionar Barcelona "en la primera divisió internacional", després del que van representar els Jocs Olímpics. "Tothom coneix Barcelona, però li podem tornar a treure brillo", diu Catà.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.