“Sempre es pot incloure perspectiva de gènere en la docència”

En el moment de desenvolupar una aplicació, per exemple, de disseny de ruta, els responsables poden pensar en el seu ús en general, o en l’ús diferenciant que en poden fer homes i dones i si, aquestes darreres tenen unes prioritats diferents relacionades, segurament, al seu tarannà, com pot ser prioritzar rutes segures abans que curtes. O en una classe on es tracten temes de direcció d’empresa, es pot posar d’exemple un cap i una secretària o aportar casos on els càrrecs de direcció els ocupin dones. O a l’hora de donar determinats continguts, fer èmfasi en la vessant més social dels estudis, que generen més interès entre les dones.

Tenir en compte tots aquests aspectes és incloure la perspectiva de gènere en la docència. I això es el que fa ‘Disseny, elaboració i disseminació de recursos per a la introducció de la perspectiva de gènere a la docència en l’àmbit STEM’ una iniciativa de sis professores de la Universitat Politècnica de Catalunya que, emmarcada en el projecte europeu  'Gender Equality in Engineering through Communication and Commitment' (GEECCO), acaba de rebre la menció M. Encarna Sanahuja Yll per part del Govern, després d’haver estat també distingit pel Consell Social de la universitat.

“Estem molt il·lusionades i agraïdes”, diu Amaia Lusa, catedràtica del Departament d’Organització d’Empreses de la UPC i investigadora principal a la UPC del projecte GEECCO, en una entrevista als Fulls d’Enginyeria. Per Lusa veure que el projecte ha tingut “tant bona acollida” les motiva a seguir treballant i esforçar-se encara amb més convicció que mai. “És una distinció important, un element més de motivació”, afegeix. I és que el premi reconeix l’excel·lència en la inclusió de la perspectiva de gènere en la pràctica docent universitària. En aquest cas, en una universitat tan masculinitzada com la UPC, premia una iniciativa que també servirà per incloure aquesta perspectiva en el Quart Pla d’Igualtat de la UPC que s’ha d’aprovar abans d’acabar l’any.

El projecte

Després de comprovar que no existia aquesta perspectiva de gènere en la docència de la UPC, Núria Castell Ariño, professora jubilada del Departament de Ciències de la Computació; Carme Martínez Costa, investigadora del Departament d’Organització d’Empreses; Elisabet Mas de les Valls Ortiz, investigadora del Departament de Física; Noelia Olmedo Torre, del Departament d'Enginyeria Gràfica i de Disseny, i Marta Peña Carrera, investigadora del Departament de Matemàtiques, i la mateixa Lusa han tirat endavant el projecte basant-se en quatre pilars fonamentals.

El primer ha estat aconseguir un suport institucional “fort”. Lusa reconeix que la implicació de la universitat tant en les activitats organitzades com en el procés del projecte ha estat clau per poder-lo desplegar. També s’ha abordat la sensibilització del professorat i la comunitat educativa per incentivar aquesta incorporació de la perspectiva de gènere en les assignatures, una acció que va lligada a la formació de tot aquest professorat per fer-los conscients de les necessitats existents en aquest aspecte i la manera com es pot abordar. Per últim, s’ha treballat l’elaboració d’eines, com ara guies o altres recursos, per donar suport al professorat a l’hora d’incloure aquesta nova perspectiva a les classes més tècniques.

Però, com s’inclou la perspectiva de gènere en els continguts més tècnics?

Lusa relata que quan van començar a treballar en el projecte imperava la idea que en una àrea científica o tècnica com les que s’imparteixen a la UPC no hi ha gènere. En canvi, ja amb les primeres formacions que van fer van comprovar que “sempre és possible incloure la perspectiva de gènere a la docència” si no és en els continguts pròpiament – posa d’exemple una classe de dinàmica de fluids, on difícilment es pot aplicar- si que en la metodologia, en el funcionament de la classe o en l’avaluació. Per exemple, està estudiat que les noies, en els exàmens on les preguntes errònies penalitzen, s’arrisquen menys i per tant, acaben traient menys nota. Diversificar el tipus de prova per avaluar tenint en compte aquest factor també és incorporar perspectiva de gènere.

Per detectar aquests detalls van engegar un primer pla pilot a partir del qual van conèixer la situació a la universitat, amb una enquesta als docents, una als alumnes i l’elaboració de la ‘Guia UPC per la introducció de la perspectiva de gènere a la docència’ amb accions a desenvolupar respecte a diferents dimensions. Lusa explica que amb un qüestionari respost per més de 500 estudiants van confirmar que, sense anar més lluny, les noies se sentien menys còmodes participant a classe, percebien que s’utilitzava un llenguatge poc inclusiu i, ni nois ni noies tenien referents femenins dels seus àmbits d’estudi més enllà de les professores.

I per solucionar tot això, van posar fil a l’agulla. De moment, han aconseguit que amb el compromís institucional es pogués definir i aprovar una nova competència transversal de gènere i incloure-la a tots els graus i màsters de la casa, així com la creació de la figura de coordinadora per la introducció de la perspectiva de gènere en la docència a la UPC. A més, s’ha elaborat diversos documents i recursos per ajudar a la comunitat educativa com és un portal de dones referents perquè el personal docent pogués utilitzar-los en les seves classes. S’han seleccionat les dones per àmbits i disciplines. També s’han treballat recursos per a la investigació i s’han dissenyat i realitzat diverses formacions per sensibilitzar el professorat, alhora que s’ha potenciat la disseminació i la divulgació més enllà de la UPC.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.