Sort de l'Halo

L'accident del pilot Romain Grosjean aquest diumenge al circuit de Bahrein ha tornat a posar sobre la taula la seguretat de la Fórmula 1 i la necessitat de millorar vehicles i infraestructura per minimitzar els riscos dels corredors. Als Fulls d'Enginyeria hem volgut analitzar les causes i conseqüències d'aquest espectacular impacte d'on, afortunadament, Grosjean, ha sortit amb vida.

Grosjean circulava a més de 200km/h quan va fer un canvi de trajectòria per avançar el cotxe que duia al davant, amb ''la mala fortuna'' que la roda del darrera dreta va tocar la roda davantera del cotxe d’en Daniil Kvyat cosa que va desequilibrar el seu cotxe, un Haas, i es va estavellar contra el guarda-rail. Així ho relata el president del grup de treball de Motorsport d'Enginyers Industrials de Catalunya, Francesc Garriga, que no dubta que l'Halo, malgrat les discussions que ha portat la seva introducció, ha estat l'element que li ha salvat la vida al pilot, complint ''al 100%'', la seva funció.

Garriga situa en els guarda-rails el principal problema de l'accident. Garriga explica que en l'impacte, el monocasc (cockpit) s'encasta entre ells els separa i provoca una frenada sobtada del monoplaça. Aleshores, el primer pilar que troba frena el vehicle en sec i es produeix un esforç lateral ''enorme'' degut a la inèrcia. En aquest moment, el motor, que té un pes considerable, juntament amb la part posterior del monoplaça s’arrenquen del monocasc i rebenten el dipòsit de benzina.

Després de revisar les imatges que s'han pogut veure sobre l'impacte, Garriga també destaca que el xoc no va ser frontal sinó amb un angle d'uns 30º, cosa que va evitar la desacceleració brusca del vehicle – menys ''G'' d'impacte- que hagués pogut ser mortal.

Per evitar que es repeteixin situacions com aquestes, Garriga creu que els guarda-rails haurien de tenir al davant coixins absorbents, blocs de pneumàtics per exemple, que reduirien l'impacte o bé parets o blocs de ciment com en altres circuïts. A més, creu que potser caldria revisar el disseny dels monoplaces pel que fa a la fixació del motor al monocasc, tot i que pugui requerir, alhora, revisar la normativa.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.