Sostenibilitat econòmica i ambiental, fites del Port de Barcelona

El Port de Barcelona amb el seu Pla Estratègic 2021-2025, el quart, es fixa com a objectius el creixement fins als 70.000 MEUR l'any del valor del comerç exterior que passa per la infraestructura (actualment és de 65.000 MEUR). També situa la sostenibilitat mediambiental entre els seus principals reptes i per assolir-la vol tenir el 50% dels molls de cotnenidors i ro-ro electrificats i disposar d'una xarxa provisional i connexions OPS consolidades o amb projectes d'electrificació en marxa. Alhora, vol incrementar els treballadors fins a les 40.000 persones.

El pla estratègic estableix dos horitzons temporals. El primer, fins el 2025, pel qual s'han definit objectius estratègics i operatius, específics i quantificables. El segon, per l'any 2040, s'han marcat les grans línies d'actuació necessàries per a garantir un posicionament del Port de Barcelona consolidat i competitiu. El document actualitza la missió de la institució i la defineix amb ''generar prosperitat a la comunitat incrementant la competitivitat dels clients mitjançant la provisió eficient i sostenible de serveis logístics i de transport''.

Segons la presidenta del Port, Mercè Conesa, amb el pla es pot ''albirar un futur ple d'optimisme, tot i el moment de pandèmia que estem vivint''. La infraestructura ha de transcendir la funció ''clàssica'' de port orientat al tràfic marítim per consolidar-se com un espai multidisciplinari con conflueixin tots els mitjans de transport, independentment de l'origen i destí de les mercaderies.

12 objectius estratègics

El IV Pla Estratègic defineix dotze objectius que es basen en els tres pilars de la sostenibilitat, -mediambiental, econòmic i social- i estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides. Així, s'orienten cap a l'impuls de la transició energètica, l'increment de la competitivitat del Port – mitjançant la diversificació del negoci portuari i la diferenciació del negoci portuari i la diferenciació de l'oferta de serveis, i potenciar el capital humà, promovent la formació específica i de qualitat, facilitant la generació de focus de coneixement en sectors com el logístic i de l'economia blava

Port i terminals, cap a la transició energètica

Durant el 2020, les catorze terminals del Port de Barcelona van invertir més d'1,7 MEUR en projectes dirigits a descarbonitzar l'operativa portuària, reduir les emissions, generar energies renovables i iniciar la transformació energètica. Per això, com a resposta a aquestes iniciatives sostenibles, el Port de Barcelona ha bonificat aquestes terminals amb prop de 900.000 euros durant l'any passat. Segons la presidenta del Port, Mercè Conesa, l'ens promou que les inversions ambientals que realitzen les terminals ''ho siguin per a reduir les emissions d'efecte hivernacle'', amb mesures d'estalvi o  millora de l'eficiència energètica la generació d'energia renovable amb plaques fotovoltaiques o la promoció de l'electrificació de la mobilitat.

Aquestes inversions i bonificacions formen part de l'estratègia cap a la transició energètica que assumeixen el Port i la Comunitat Portuària. Així, les bonificacions mediambientals representen entre el 15 i el 20% de la taxa d'activitat de cada terminal. Es preveu que la meitat de les catorze terminals invertiran l'any 2021 en l'aprofitament de les seves cobertes per generar electricitat amb fotovoltaica, facilitant així la generació d'energia renovable", segons explica Jordi Vila, cap de Medi Ambient del Port de Barcelona. Conesa recalca que les empreses ''van de la mà'' amb el Port per aprofitar la capacitat de generació d'energies renovables i preparar-se per a la transició energètica. La presidenta creu que és un aspecte ''clau'' per aconseguir que el port sigui ''entre en emissions l'any 2050''.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.