Tecnologia per millorar els resultats acadèmics a Secundària
Fa deu anys que Cristina Steegmann dirigeix l'Institut Eugeni d'Ors de Badalona, un centre amb prop de 1.000 alumnes d'ESO, Batxillerat i Cicles Formatius. Llicenciada en Matemàtiques per la UAB i doctora en Societat de la Informació i el Coneixement per la UOC, Steegman treballa, des que va agafar les regnes del centre, per millorar el rendiment dels estudiants del centre, ubicat al barri de Sant Roc, i alhora, reduir l'absentisme escolar i aconseguir que les noies s'interessin també pel batxillerat tecnològic. Tot i que els canvis són lents i les millores es perceben amb comptagotes, Steegmann ho ha començat aconseguir.
L'institut, de màxima complexitat, ha passat de situar-se a la franja mitjana baixa de les competències bàsiques a Secundària, a aconseguir consolidar els alumnes a la franja mitjana, i de no tenir cap noia estudiant a la branca del Batxillerat tecnològic, a tenir-ne actualment sis, dues a 1r i quatre a 2n. ''Són futures enginyeres'', diu amb convicció Steegmann, que assegura que són noies amb molt bons resultats i un futur prometedor. Espera que els propers anys, es vagi revertint la tendència al batxillerat tecnològic i se superi el ''cert rebuig'' que produeix a les noies aquesta especialitat.
I com ha aconseguit aquest revulsiu? Doncs Steegmann, tot i no ser tecnòloga sempre ha defensat sempre la presència de la tecnologia a les aules i confia en les TIC com a eina ''motivadora i nnovadora'' per aconseguir els seus objectius. Creu que el sistema educatiu ''peca'' de presentar les matemàtiques com una ciència ''molt abstracta i teòrica'' i deixa de banda la seva aplicabilitat. Per això, ha estat treballant per aconseguir que l'Institut sigui ''un centre referent tecnològic'' a la zona del Barcelonès Nord. Per fer-ho, i en la mesura que els pressupostos públics li han permès, ha introduït el màxim de tecnologia a les classes i, a la vegada, ha repensat la manera d'ensenyar les ciències més pures, introduint aquest concepte d'aplicabilitat que tant li agrada.
Així, doncs a les matèries com les llengües, els alumnes aprenen amb suport tecnològic i se serveixen d'ordinadors, programes i aplicacions diverses. A matemàtiques, per exemple, el seu àmbit, s'inclina per la part ''més divulgativa'' i intentar posar exemples pràctics dels conceptes que poden anar sortint al llarg del curs, com pot ser el funcionament dels avions o la base matemàtica dels cercadors com Google.
Tot aquest entusiasme i la passió per la divulgació que transmet a través del seu blog personal, on publica curiositats, reptes i informació matemàtica i tecnològica, li ha valgut el premi DonaTIC 2020 en la categoria de Divulgació, que atorga el Departament de Polítiques Digitals, un reconeixement que llueix amb orgull perquè suposa que camina en bona direcció. I és que amb aquest nou model educatiu, la directora creu que els alumnes tenen una motivació ''més enllà de la d'estudiar'' i volen aprendre ''perquè li veuen més utilitat''. ''Avui en dia, la tecnologia està al dia a dia'', resumeix. D'aquesta manera, els alumnes han canviat l'actitud en anar a classe, la convivència al centre ha millorat i els resultats acadèmics han fet un salt qualitatiu. De retruc, la concepció de l'institut al barri i municipis propers, també ha canviar. ''Ara fins i tot ve gent del Maresme i d'altres barris de Badalona'', diu amb orgull Steegmannn.
Steegmann reconeix que la composició socioeconòmica del centre, on el 50% de l'alumnat és d'origen gitano, i la resta majoritàriament d'origen estranger, els ha afavorit en qüestions de pressupost perquè el Departament d'Educació dota de més recursos aquest tipus d'escola. A banda, però, com a directora ha intentat aconseguir qualsevol tipus d'ajut que permeti desenvolupar el seu projecte educatiu amb més èxit.
De moment, està aconseguint els seus objectius de reforma d'un centre complicat, i el seu pla d'innovació tecnològica els ha permès, entre altres coses, encarar els confinaments – només el primer trimestre han gestionat les quarantenes de fins a cinc grups a la vegada- amb unes millors perspectives que altres centres similars a l'Eugeni d'Ors. ''Ja fèiem servir el Classroom i el Meet abans del confinament'', diu tota satisfeta.