TMB vol que el 65% de desplaçaments a Barcelona siguin en transport públic el 2025

Amb l’horitzó posat al 2025, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) posa en marxa el TMB2025, un pla estratègic que ha de permetre posicionar la companyia com a líder de mobilitat sostenible al país. El principal repte és aconseguir que el 65% dels desplaçaments a la ciutat de Barcelona es facin amb transport públic (ara són el 51%), cosa que suposa arribar als 2,3 milions de viatges diaris en feiners a les xarxes de bus i metro i, per tant, un 10% més que el 2019, any en què es va arribar al màxim de viatgers en transport públic. Segons el conseller delegat de la companyia, l’enginyer industrial Gerardo Lertxundi, la companyia vol participar en “solucions integrada de transport amb altres serveis de mobilitat sostenible”.

Per això, per exemple, a banda de potenciar la xarxa de metro i bus, TMB estudia posar en marxa nous serveis de bicicletes i vehicles compartits, una mesura que ha de permetre aconseguir un altre  dels objectius de la companyia, una reducció de 17.000 tones de CO2 el 2025. Per Rosa Alarcón, presidenta de TMB, la companyia ha de ser “sostenible, descarbonitzada, accessible, equitativa i que cobreixi les necessitats de la mobilitat”.

Sostenibilitat i accessibilitat

El paper capdavanter en la mobilitat sostenible que vol tenir TMB es tradueix en la voluntat també de reduir el consum energètic del metro en un 6%, mitjançant l’aplicació de tecnologies que permetin recuperar la pròpia energia generada pels trens. A més, un dels projectes té en compte l’ús de l’energia elèctrica de la xarxa de metro er alimentar la càrrega dels autobusos i aconseguir un estalvi en el cost. A més, es continuarà amb la transformació de les estacions de metro perquè el 100% siguin accessibles el 2024.

Pel que fa al bus, el pla preveu millorar l’eficàcia de la xarxa de bus assolint un 10% més de velocitat comercial en les principals línies i eixos que afecten el 85% dels clients, amb millores com la prioritat semafòrica, la creació de més carrils bus o la millora de les vies.

Autobusos amb energia neta

El pla també preveu la incorporació de 508 autobusos d’energies netes, dels quals 233 seran elèctrics i 46 d’hidrogen. Es posarà en servei una hidrogenera oberta a l’ús públic i la construcció d’una cotxera verda a Zona Franca per a 550 vehicles, digitalitzant la gestió i les operacions, l’eficiència energètic i la utilització d’energies renovables. També es preveu un projecte pilot de bus d’última milla amb vehicle autònom al polígon industrial de la zona Franca, i un servei de bus a demanda en 20 línies de proximitat que donaran servei a 50 barris. Són millores que s’aniran posant en marxa entre el 2022 i el 2024.

Tecnologia

El repte pendent de TMB que també té en compte el pla estratègic actual és la posada en marxa de la T-Mobilitat, abans del 2023, que incidirà en la millora de pagament amb els sistemes més actuals i una optimització dels canals d’informació. Alhora, es modernitzaran i digitalitzaran les xarxes am b una millora de la videovigilància, la seguretat, els sistemes d’informació al client i el manteniment digital, entre altres.

Responsabilitat social

TMB també treballa en un Pla de Responsabilitat Social per contribuir a l’assoliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides. Una de les accions és establir pràctiques específiques per facilitar la contractació de dones a l’empresa, així com la promoció del talent femení intern.

TMB en dades

TMB dona feina, de manera directa i indirecta, a més de 27.800 persones, un 0,8 de l’ocupació a Catalunya. Mentre que a l’Àrea Metropolitana de Barcelona, TMB genera un impacte econòmic de 1.394,9MEUR, un 1,02% del PIB, a Catalunya s’eleva fins als 1.689,1MEUR, cosa que suposa un 0,6% del PIB. Segons l’estudi ‘TMB Motor econòmic i social’, amb dades de 2019, la companyia beneficia principalment (38%) als sectors dels serveis de comerç, transport i hostaleria, però també als productes industrials i sanejament (27%), als treballs de construcció (13%), als serveis professionals, científics, administratius i auxiliars (10%) i als serveis financers i d’assegurances (9%). El mateix estudi calcula que l’impacte social i ambiental de TMB és de 706,5 MEUR, un valor que s’ha calculat amb dades sobre el temps de desplaçament, els accidents o la infraestructura viària, la qualitat de l’aire, la contaminació acústica o les emissions de CO2.

El Consell Assessor

El Consell Assessor de TMB acaba de revisar la darrera versió del nou Pla Estratègic abans que l’aprovi el Consell d’Administració de la companyia. Constituït el maig passat, el Consell Assessor, amb presència d’Enginyers Industrials de Catalunya, és un òrgan consultiu que vol afavorir el diàleg permanent amb els grups d’interès per contribuir a millorar la gestió de l’empresa. Està integrat per 22 persones de reconegut prestigi i experiència, entre els quals destaquen Josep Canós, degà d’Enginyers Industrials de Catalunya, Oriol Altisench, degà del Col·legi de Camins, Canals i Ports de Catalunya, Núria Salán, presidenta de la Societat catalana de Tecnologia, o Sònia Corrochano, directora de l’Aeroport del Prat. Al costat del Consell d’Administració, els Comitès d’Empresa, els equips tècnics i de direcció i els alcaldes metropolitans així com administracions vinculades al transport, el Consell Assessor ha participat en l’elaboració del Pla Estratègic que ara ha d’ajudar a tirar endavant.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.