Transbordadors elèctrics més eficients en el transport marítim

La Unió Europea impulsa un projecte que pretén incrementar l'autonomia dels transbordadors d'impulsió elèctrica mitjançant l'ús de bateries més potents i amb més autonomia, combinant aquesta millora amb un disseny més eficient del casc, per reduir el consum.

Per a qualsevol sistema de transport, reduir les emissions i costos d'explotació són dos dels objectius prioritaris i gràcies al projecte E-FERRI aquests propòsits podrien complir-se. Aquesta millora i l'increment de l'autonomia de les bateries, permetrà l'ús d'aquest sistema de transport per cobrir trajectes més llargs.

Projecte E-FERRI

Leclanché, un dels socis del Projecte E-FERRI, ha creat el primer sistema de bateria marina que posseeix una certificació internacional. Recentment, va anunciar la posada a la venda del sistema MRS (Marine Rack System), quel el projecte E-FERRI utilitzarà en una travessia entre l'illa Aeroe (Ærø) i el territori continental de Dinamarca. L'E-FERRI no és el primer transbordador elèctric que entra en servei; l’Ampere noruec ja funciona amb energia elèctrica però la seva autonomia està limitada a tres milles nàutiques. Un altre transbordador totalment elèctric és l’Ar Vag Tredan, construït a França i operat per Lorient Agglomération. Compta amb cent vint-i-vuit supercondensadors subministrats per Batscap i està construït en alumini. Té una grandària bastant inferior a l’Ampere i no pot transportar vehicles.

El buc del projecte E-FERRI és totalment elèctric i podrà cobrir distàncies de més d'una vintena de milles nàutiques entre recàrregues i podrà traslladar a passatgers i vehicles. Per cobrir aquestes vint milles nàutiques, requereix una bateria de gran capacitat. Els mòduls de la bateria NMC marina optimitzada que ha proporcionat Leclanché aconsegueixen una capacitat de 4,3 MWh, una xifra sense precedents.

E-FERRI ja té formulat el disseny complet del transbordador 100% elèctric, basat en un concepte innovador: un sistema optimitzat de casc i propulsió, un conjunt de bateries d'alta energia i l'ús de materials i mòduls que rebaixen el pes total.

Aquest buc elèctric de transbord rodat per un sol costat es recarregarà amb un sistema de connexió instal·lat en la rampa del port de Søby. El sistema de recàrrega es connectarà de forma automàtica, mitjançant endolls, cada vegada que el transbordador arribi, i carregarà cada costat del buc per separat, a raó de 2 x 2MW de corrent continu cada vegada. Es tracta del primer carregador de corrent continu d'alta potència que surt al mercat i permetrà al transbordador romandre en port relativament poc temps, entre quinze i vint minuts.

El transbordador elèctric reduirà les emissions anuals a l’illa de Aeroe en aproximadament 2.000 tones de CO2, 41 500 kg de NOx, 1 350 kg de SOTA2 i 2 500 kg de material en partícules. Malgrat l'important pes econòmic del sector dels transbordadors en la UE, la majoria d'aquests tenen una antiguitat de vint anys o més. Per tant, es precisa renovar la flota amb embarcacions que emetin menys CO2 i consumen menys energia. Europa compta amb prop de nou-cents transbordadors per a passatgers, vehicles i altres mercaderies, la qual cosa representa el 35% de la flota mundial.

 

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.