Una tesi sobre el redisseny de la xarxa d’autobusos de Barcelona guanya el Premi Abertis de Recerca

La Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) ha acollit, el 7 de juny, a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyers de Camins, Canals i Ports de Barcelona (ETSECCPB), l’acte de lliurament del 14è Premi Abertis de Recerca sobre Gestió d’Infraestructures del Transport a les millors investigacions en aquest àmbit. L’acte ha comptat amb la presència del conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Josep Rull; el rector de la UPC, Enric Fossas; el president d’Abertis Infraestructures, Salvador Alemany; el director de l’Escola de Camins, Pedro Díez; el director de la Càtedra Abertis de Gestió d'Infraestructures del Transport de la UPC, Francesc Robusté; la directora del Servei Català de Trànsit, Maria Eugènia Doménech; la directora general d’Autopistes d’Abertis, Anna Bonet, i el gerent de Relacions Institucionals d’Abertis, Josep Maria Mirmi.

La tesis doctoral Comparison of bus network structures versus urban dispersion: a mono-cèntric analytical approach. Evidences from Barcelona’s bus network, realitzada per Hugo Badia, de la UPC, ha guanyat el 14è Premi Abertis de Rercerca sobre Gestió d’Infraestructures del Transport en la categoria de tesis doctoral. En el seu treball, Badia analitza quina estructura de xarxa de transport públic és la millor opció per satisfer les necessitats actuals de mobilitat urbana. El procés de dispersió de les ciutats ha provocat canvis en les necessitats de mobilitat que requereixen una progressiva adaptació de les xarxes de transport públic i, especialment, de la xarxa d’autobús per la seva flexibilitat.  

Barcelona és un exemple on es justifica un canvi en l’estructura de la xarxa d’autobusos des dels serveis directes existents a un esquema basat en transferències. La tesis, així, proposa un redisseny de la xarxa en base a una estructura en forma de malla. A partir de simulacions de la demanda de bus sobre la xarxa preexistent, el treball demostra que el nou disseny milloraria el nivell del servei, reduint un 9,09% el temps total de viatge malgrat l’increment del nombre de transferències. Al mateix temps, la implementació parcial d’aquesta nova xarxa permet observar que les noves línies estan portant més passatgers que las línies reemplaçades. L’efecte xarxa que presenten aquest tipus d’estructures és el motiu principal del seu èxit.

El jurat també ha atorgat dos accèssits a la categoria de tesis doctorals per als treballs Determining ex-planatory factors for road demand in interurban toll roads: an asserted approach, realitzat per Juan Gómez, de la Universidad Politécnica de Madrid (UPM), i Roll on – Roll off terminals and truck freight. Improving competitiveness in a motorways of the sea context, elaborat per Pau Morales, de la UPC.  

En la categoria de millors tesines i treballs de fi de carrera o de grau, el premi se l’ha endut el treball Simulation of a públic e-bike sharing system, realitzat per Víctor Casado, estudiant de l’Escola de Camins de la UPC. Amb l’objectiu de millorar la mobilitat sostenible a les ciutats, l’autor desenvolupa un model de simulació d’un sistema de bicicletes compartides o bike sharing. El model proposat permet optimitzar les principals variables estratègiques i tàctiques del servei, així com el número total de bicicletes, el número d’equips de reposició, les estacions i l’ocupació després de la seva reposició, és a dir, la seva ocupació equilibrada. El model s’ha aplicat i validat amb els valors de l’actual sistema implantat a Barcelona. La simulació s’ha codificat en un entorn Matlab®, utilitzant el paradigma de la Programació Orientada a Objectes, para facilitar el seu ús, comprensió i expansió, seguint la filosofia de codi obert. 

Així mateix, s’ha atorgat un accèssit al treball de fi de grau Analytical approach to landside System Dynamics at airport passenger terminals, realitzat per Martí Montesinos.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.