8 claus de l'Acord de la Societat Civil per la Reforma de l'Administració

La societat civil de Catalunya ha començat a plantejar solucions contundents per millorar l'administració pública del país. En aquest context, amb l'Acord de la Societat Civil per a la Reforma de l'Administració que ha presentat el Fòrum d'Entitats per la Reforma de l'Administració (FERA), hem volgut destacar les vuit mesures clau per reformar l'administració i garantir una gestió més eficient, moderna i adaptada a les necessitats actuals. Aquestes propostes han buscat no només millorar la qualitat de l'administració, sinó també reduir els costos econòmics i socials derivats d'una burocràcia excessiva i obsoleta. 

1. L'excés de tràmits burocràtics està obstaculitzant el dinamisme econòmic i social de Catalunya. La societat paga un alt preu en temps i recursos per culpa de procediments innecessaris que només generen desconfiança entre els ciutadans i l'administració. La solució implica millorar la gestió competencial, eliminar els procediments que no aporten valor i dotar els ciutadans i empreses d'una major autonomia. Així mateix, es proposa una reducció de la càrrega burocràtica prèvia als procediments i un reforç dels controls posteriors. Narcís Armengol, degà del Col·legi Oficial d’Enginyers Industrials de Catalunya, ha defensat que per aconseguir una administració més eficient cal un canvi en la seva estructura i que "ens cal simplificació i eficiència, amb servidors públics i amb tecnologia, digitalitzant i posant el ciutadà al centre.” Armengol ha insistit també en la necessitat de regulacions simples, aplicables, controlables i verificables, que afavoreixin l’eficiència del sistema administratiu.

2. El sistema públic de Catalunya ha de limitar l'entrada de la política a les institucions, restringint els càrrecs de direcció pública als professionals capacitats i amb experiència. El nepotisme i la falta de competència han provocat que molts càrrecs públics estiguin ocupats per persones sense les habilitats necessàries. Models com els de Suècia o Canadà demostren que una direcció pública professionalitzada és clau per obtenir resultats eficients i responsables.

3. El país pateix d'una normativa excessiva i difícil de seguir. La producció desmesurada de lleis i reglaments genera una alta complexitat relacional que acaba frenant el progrés i generant inseguretat jurídica. És essencial simplificar la legislació existent, reduir la burocràcia normativa i evitar que la sobreregulació afecti negativament els drets i deures de la ciutadania. Josep Santacreu, president de la Cambra de Comerç de Barcelona, ha subratllat la importància de reduir aquesta complexitat, ja que "les empreses s’enfronten a un entorn normatiu i administratiu cada cop més complex, més burocràtic i més incert, fet que desincentiva greument la inversió i afecta la creació de riquesa." Aquestes condicions han de ser revertides per afavorir un clima econòmic més favorable.

4. Per garantir l'eficàcia de les polítiques públiques, és necessari avaluar-les abans de la seva implementació i després de la seva execució. Així, s'assegura que les polítiques realment contribueixin al benestar públic amb les mínimes càrregues i de manera eficient. La creació d'instruments i òrgans específics per avaluar l'impacte de les polítiques és fonamental per aconseguir aquest objectiu.

5. La gestió de l'ocupació pública a Catalunya necessita una revisió profunda. Actualment, el sistema de selecció, organització i avaluació dels treballadors públics és deficient i no atreu el talent jove ni qualificat necessari per modernitzar l'administració. Una nova llei de l'ocupació pública catalana ha de solucionar aquestes deficiències i garantir una plantilla pública més eficient i millor formada.

6. La transparència i l'exemplaritat han de ser valors fonamentals per a qualsevol administració pública. Cal reforçar els mecanismes de participació ciutadana, garantir l'accés a la informació pública i garantir la independència dels òrgans de control. La cultura de rendiment de comptes és essencial per establir confiança entre els ciutadans i les institucions públiques.

7. Tot i que la digitalització de l'administració catalana ha avançat, la seva eficiència continua sent insuficient. Moltes vegades, els processos digitals no milloren els tràmits sinó que simplement traslladen els defectes del sistema analògic al digital. Per aconseguir una digitalització eficient, cal redissenyar els processos per minimitzar càrregues i fer un ús adequat de la tecnologia amb l'objectiu de simplificar els tràmits i posar la persona al centre.

8. Millorar la seguretat jurídica per garantir la bona pràctica pública dels empleats públics
L'excés normatiu crea inseguretat jurídica entre els empleats públics, que sovint es veuen paralitzats per la por de cometre errors. Això frena la capacitat de l'administració per respondre de manera àgil i eficient. És imprescindible millorar la seguretat jurídica per garantir una gestió pública més ràpida, eficaç i basada en la confiança, on els principis de proporcionalitat s'apliquin de manera justa en els controls de gestió.

Per la seva banda, Xavier Panés, president de la patronal Cecot, ha afegit que "les ineficiències en la gestió de les administracions públiques repercuteixen en la competitivitat empresarial i del país". Per tant, la millora de l'administració pública no només és necessària per al benestar social, sinó també per a la competitivitat de les empreses, que necessiten un entorn administratiu més àgil i menys burocràtic per a poder créixer i innovar.

Acte del FERA

L'Acord s'ha presentat aquest dimecres a la Llotja de Mar on s'han aplegat representants de diversos sectors econòmics i socials de Catalunya amb l'objectiu de transmetre un missatge clar i unit sobre la necessitat urgent de modernitzar i transformar les administracions públiques. Més de 300 entitats s'han adherit a l'Acord.

El FERA està compost per la Cambra de Comerç de Barcelona, la patronal Cecot, el Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya, com el Col·legi de Professionals de la Ciència Política i de la Sociologia de Catalunya (Colpis), el Col·legi d’Economistes de Catalunya, el Club de Direcció Pública ESADE Alumni, FemCat, l’Associació Catalana de Professionals (ACP), l’Associació Catalana de Gestió Pública (ACGP) i la Taula d’Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.