Alfa –X, el pròxim nou tren bala

La lluita pel rècord de velocitat amb trens convencionals entre la Xina i el Japó és una guerra per tots coneguda durant aquests últims anys. L'última batalla sembla que la guanyarà el Japó, ja que la companyia Japan East Railway ha anunciat recentment que les seves intencions de construir un tren encara més ràpid que els que tenia en funcionament. Els seus Shinkansen, coneguts col·loquialment com a trens bala, volien fer un salt més en la seva evolució i aconseguir els 400 km/h. Casualment, l'anunci coincideix amb les preparacions del Japó per a ser la seu dels Jocs Olímpics d'Estiu a Tòquio el 2020.

El nou repte es diu Alfa-X, pot arribar a una velocitat màxima de 400 km/h i ha estat dissenyat per a circular gairebé en silenci amb la màxima comoditat per als passatgers. La pròxima generació de trens bala Shinkansen començarà els seus serveis l'any vinent.

El nou tren bala tindrà un morro aerodinàmic de 22 metres (més llarg que el de qualsevol tren en la història), un millor control de tracció i estarà fet de materials ultralleugers. El disseny futurístic del model està compost per 10 vagons i un llarg nas punxegut.

Una de les prioritats del desenvolupament d'aquests trens ha estat la de minimitzar el soroll generat en anar més de pressa que els actuals, però a més és necessari minimitzar la pressió generada en entrar en túnels a alta velocitat.

Aquests trens estan pensats per a recórrer la ruta entre Tòquio i Sapporo que es prepara per a 2030: es tracta d'un viatge de 1.075 km que es completarà en prop de 3 hores gràcies a aquests nous trens. Avui dia aquest trajecte es fa en 8 hores o bé en 45 minuts en avió.

La pugna pels kilòmetres hores

Els Shinkansen són famosos en el món sencer des de fa anys i s'han convertit en un dels símbols clars dels avanços en els mitjans de transport, però no són els únics trens d'alta velocitat que poden presumir de velocitats impressionants. La pugna dels kilòmetres hores se la disputen entre molts.

Sense importar quina sigui la velocitat a la qual aconsegueixi arribar l'Alfa-X en les seves proves de funcionament, no aconseguirà superar el pas que trenca rècords del tren japonès de levitació magnètica, o maglev, que va arribar als 603 km/h en la seva trajectòria experimental el 2015.

No obstant això, els rècords de velocitat han anat fins i tot més enllà: l'agost de 2015 un tren de levitació magnètica va aconseguir els 603 km/h durant 11 segons amb 49 persones a bord. Ho va desenvolupar Mitsubishi Heavy Industries al costat de Nippon Sharyo, que projectaven usar-los en una línia entre Tòquio i Nagoya i una altra entre Tòquio i Osaka, viatges relativament curts que permetrien circular a aquests trens a velocitats mitjanes de 505 km/h. De moment no han entrat en funcionament.

Hi ha altres països amb una excel·lent infraestructura de trens d'alta velocitat a Europa: França té els seus famosos TGV que fan una mitjana de 320 km/h però han aconseguit pics de gairebé 575 km/h. A Espanya tenim els trens AVE, que mantenen velocitats de 300 km/h i arriben als 310 km/h en alguns punts.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.