Automatització o precarietat
La demanda de comerç online es va multiplicar per 2, 5 durant el confinament. L'impacte de la restricció de moviment, després de la ''histèria col·lectiva'' als supermercats, ha provocat que molts ciutadans entressin al negoci de la compra online ja fos pel propi confiament o per por. Molts petits comerços van veure que aquesta fórmula era l'única via per seguir tenint activitat. Ho explica Conrad Cardona, coordinador del Grup de Treball de Intralogística de la Comissió Indústria 4.0 d'Enginyers de Catalunya, en la seva intervenció al Fòrum Indústria 4.0, que detalla que aquest boom es va traduir també en algun col·lapse de webs, llistes d’espera virtuals, i la limitació de productes entre d’a altres inconvenients.
Per Cardona, es podia haver esperat l’aparició de la tantes vegades pregonada eclosió del repartiment domiciliari del futur, amb drons o robots de repartiment que actualment ja existeixen en altres països però que al nostre encara estan lluny de ser implementats.
Cardona però, posa l'accent en què el confinament i la crisi provocada per la COVID-19 han anat acompanyades d'un augment de l'atur i per tant, el que podia haver estat la introducció de la robotització a la capil·laritat s'ha convertit en un augment desmesurat del repartiment basat en apliacions col·laboratives que tant tenen a veure amb la precarietat laboral. Era d'esperar, diu Cardona, que els robots col·laboratius comencessin a participar en el packing, el picking o al menys en l’acompanyament de certes tasques basades en AMRs però en canvi, la situació ha generat un ''aprofitament'' de la precarietat laboral per massificar i cobrir els pics amb ma d’obra. Cardona es qüestiona si la sortida de la crisi de la COVID-19 (quan en sortim) farà reflexionar i focalitzar esforços cap a l'automatització o es continuarà en la línia de precarietat laboral actual.