Baltasar: el primer cotxe esportiu elèctric per circuit i carretera
L’enginyer industrial Baltasar López sempre ha tingut un somni: fer cotxes. Tota la vida li havien dit que era impossible fins que, quan estudiava, es va implicar amb l’UPC ecoRacing, on va treballar en l’equip per poder fer el seu primer cotxe híbrid. Aleshores va veure que es podia intentar tot i ser conscient que calien ‘’diners, espai i recursos’’.
Ara, després de treballar-hi des del 2009, ho fa realitat traient al mercat el primer model d’una nova marca que porta el seu nom, Baltasar. Ho ha mantingut ‘’en secret’’ perquè ho veia una autèntica ‘’quimera’’ i ha preferit partir de ‘’la filosofia de callar-ho’’ i ‘’lluitar-ho fins que es pogués ensenyar’’. I és que a més, defensa que el seu concepte és totalment innovador i no volien que els ‘’xafessin la guitarra’’. També volia no dependre de cap inversor i poder fer realment el que ell volia fer.
I amb el nom de ‘Revolt’, donat a conèixer a les xarxes aquest dimecres, respon al lema ‘The Track Electric Revolution’, Baltasar neix aquest 2021 com el primer cotxe esportiu 100 % elèctric i apte tant per a circuïts com per carretera. El nom, explica López, els ve ‘’que ni pintada’’ perquè el vehicle està pensat, precisament, per agafar les corbes damunt l’asfalt. Així doncs, el primer vehicle de la marca catalana Baltasar està homologat per la FIA i pretén fer content a un ‘’mercat de nínxol creixent’’. En una entrevista als Fulls d’Enginyeria, López ha explicat que la seva marca busca ‘’els aficionats al motor que es poden permetre aquest vehicle des d’un punt de vista econòmic i que tenen ganes també, de dedicar el cap de setmana a fer voltes i passejar’’.
López assegura que la concepció de Revolt és ‘’molt radical’’ i el descriu com un Formula1 biplaça, obert i amb volant extraïble. Per López, un dels punts forts del vehicle és que no es parteix d’electrificar un cotxe de combustió sinó que ha estat pensat sempre com un vehicle elèctric. Per aquest motiu, parteixen de tecnologia pròpia que també els ha obligat a anar més lents del previst.
Des d’aquest dimecres a la tarda, però, la companyia estarà preparada per rebre comandes, que gestionaran des de la seva seu a Cerdanyola del Vallès. Ell hagués volgut que tot anés més ràpid però el factor econòmic ha estat determinant i els ha fet alentir tot el procés. Finalment, a la nau de Cerdanyola, ja tenen a punt el procés industrialitzat i els motllos per començar la fabricació, en petites sèries, per respondre la demanda dels qui es puguin permetre un vehicle de 230.000 euros, impostos a banda.
ADN d’emprenedor
Baltasar López no és un emprenedor novell, sinó tot el contrari. Al mercat ja operen dues companyies que ha fet néixer ell mateix al costat d’altres socis Enchufing i Millor Battery. Són dues empreses relacionades amb la mobilitat elèctrica, la primera de serveis – amb la instal·lació de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics- i la segona amb la fabricació de bateries elèctrics, que li han permès anar fent, en paral·lel, realitat les seves il·lusions. Ara, combinarà la direcció de tots tres negocis. Però ni això ho veu complicat: ‘’més difícil que fins ara no ho tindré mai’’, diu convençut López. López assegura que ‘’abans d’empresari es veu enginyer’’ i per això es veu d’aquí vint anys fent el mateix: cotxes.
Baltasar surt al mercat en un moment en que l’automoció pateix una transformació important a causa de l’electrificació i, alhora, el sector travessa moments complicats amb el tancament de Nissan, per exemple. Per això, López, que reconeix que no ha rebut cap finançament públic, veu la seva empresa també com una bona notícia per la indústria del país. ‘’Si ens va mitjanament bé les coses’’, augura López, ‘’donarem feina a unes 40 persones’’. Revolt estarà fet majoritàriament a Barcelona i per tant, tot i no fer-ne milers i milers d’unitats, serà una peça més per ‘’nodrir’’ el teixit industrial català i posicionar les empreses del país en aquest món.