Barcelona, 'hub' d'investigació en mobilitat urbana gràcies a la UPC, SEAT i Volkswagen Group Research
La Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), SEAT i Volkswagen Group Research han creat el primer gran 'hub' en recerca i innovació centrat en l’àmbit de l’automoció i la mobilitat urbana del futur a Barcelona. Es tracta de CARNET —Cooperative Automotive Research Network, una plataforma de coneixement i de col·laboració entre la indústria i la universitat que pren la ciutat com a camp de proves per assajar noves solucions tecnològiques que millorin la qualitat de vida dels ciutadans en l’àmbit de la mobilitat.
Un projecte de microcities o nous nodes i estacions multimodals de mobilitat i transport urbà, una aplicació mòbil (app) per conèixer la disponibilitat de places d’aparcament i una plataforma per compartir viatge són algunes de les iniciatives en marxa de CARNET. Mitjançant aquesta xarxa de cooperació en R+I sobre mobilitat urbana, la universitat i la indústria estableixen un front comú per crear, desenvolupar i fer realitat tecnologia innovadora que doni solució als futurs estils de vida urbans: nous sistemes de mobilitat i noves formes més eficients de fer servir els vehicles.
Per al rector de la UPC, Enric Fossas, aquesta aliança “té el seu origen en la Càtedra SEAT de la UPC, un ens acadèmic que ha evolucionat cap a una acció més transversal: una xarxa d’indústria i universitat que, actuant sobre una ciutat com Barcelona, és una oportunitat per impulsar noves idees, per fer projectes urbans en la frontera del coneixement, alguns també amb la participació d’estudiants i doctorands de la UPC.”
“La indústria de l’automòbil contempla tres àmbits d’innovació: l’electrificació, el cotxe connectat i la conducció autònoma, i totes ens portaran a nous conceptes de mobilitat. El futur de l’automoció depèn de la recerca i la innovació”, assenyala el vicepresident d’R+D de SEAT, Matthias Rabe. “SEAT vol ser una marca líder en el desenvolupament de noves soluciones de mobilitat i CARNET és la nostra aposta per crear la mobilitat urbana del futur a Barcelona, la ciutat que inspirar els nostres vehicles”.
“La mobilitat en el sector automobilístic està arribant a un canvi de paradigma i en el futur seran necessàries noves competències i tecnologies”, afirma el Jürgen Leohold, director executiu de Volkswagen Group Research. “A través de CARNET, Volkswagen Group Research vol desenvolupar idees i impulsar projectes a Barcelona, una de les smart cities més atractives per a l’estudi de la mobilitat”.
Alguns dels projectes que ha iniciat CARNET ja estan transformant l’automoció i revolucionaran la mobilitat urbana: aplicacions mòbils per conèixer les millors rutes i opcions de transport, sistemes intel·ligents de gestió del trànsit i del transport, robots d’ajut a la mobilitat, o innovadors sistemes de comunicacions i de connectivitat, entre d’altres, que faran de les àrees metropolitanes espais més intel·ligents i millors per viure. Així mateix, s’investiguen noves plataformes de cotxe compartit i sistemes flexibles de transport públic sota demanda, porta a porta, per facilitar la mobilitat, i estalviar recursos i temps.
CARNET treballa en diferents projectes i estudia la seva futura implantació a Barcelona, partint d'un nou paradigma que va un pas més enllà de les smart cities i que és el de WISE city, definit amb els termes de Wellness and Walkable (W), Intelligence and ICT (I), Sustainable and Safety (S), Ecology, Energy and Economy (i); un concepte que centra el focus en l'interès pel ciutadà i en les diferents maneres de viure, amb l'ajuda de la tecnologia. Alguns d'aquests projectes són:
• Microcities: és un projecte per convertir els espais d’aparcament tradicionals, tant específics com vinculats a grans equipaments, centres comercials i pols de serveis dels entorns urbans i metropolitans, en centres de serveis a les persones, als mitjans de transport i a la mobilitat. En aquests centres es combinen infraestructures de transport, zona de serveis als vehicles, aparcament i serveis per a l’usuari. Faciliten la màxima accessibilitat als principals nodes d’interès de la ciutat, ja que funcionen també com un intercanviador multimodal del vehicle propi al tren, metro, bicicleta, cotxe compartit, vehicles elèctrics.
S’ha estudiat implantar el sistema a Barcelona, realitzant un registre d’informació i de visualització, i, per tant, un mapa interactiu on es podrien localitzar els principals espais microcity. El projecte l’han desenvolupat conjuntament un equip del Departament d’Urbanisme i Ordenació del Territori, vinculat a l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura del Vallès (ETSAV) de la UPC, SEAT i Volkswagen Group Research, i es pot replicar en moltes de les regions metropolitanes contemporànies.
• Parkfinder: Una aplicació mòbil integrada als vehicles que permet localitzar places d’aparcament disponibles en temps real, fent servir informació facilitada per la plataforma del projecte europeu iCity emmarcat en lessmart cities. Un cop l’usuari selecciona el destí, el prototip es comunica amb el sistema de navegació del cotxe per tal d’informar-lo de l’hora estimada i la distància aproximada fins a la zona seleccionada. El prototip ha estat provat amb èxit al districte de Les Corts de Barcelona i en el desenvolupament hi ha participat SEAT i l’Inlab de la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB) de la UPC, membre del Centre d’Innovació i Tecnologia de la Universitat (CIT UPC).
• Urban Co-Car: Aquest projecte se centra en l’anàlisi i l’avaluació de l’impacte d’un sistema de vehicle compartit per a múltiples usuaris, explotant de manera eficient, flexible i profitosa el fet que les seves rutes coincideixin totalment o en algun tram. La mobilitat sostenible no és només una qüestió tecnològica, les noves tecnologies de l’automoció i les aplicacions de les Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (TIC), combinades amb el nou canvi de paradigma social que comença a substituir la propietat del vehicle per l’ús del vehicle, fan possible a qualsevol usuari accedir a serveis de mobilitat que permeten anar de qualsevol origen a qualsevol destinació en tot moment. Mitjançant models de simulació, el projecte, desenvolupat a l’inLab de la Facultat d’Informàtica de Barcelona, respon a qüestions com ara: com s’accedeix al sistema?, com es gestiona la flota?, com s’assignen el serveis?, com es flexibilitzen les rutes?
• Creative Lab: És una iniciativa docent universitat-empresa pionera a Espanya, que té com a objectiu la generació, per part dels estudiants, de noves idees que redissenyin el concepte de vehicle urbà i el desenvolupament d’un nou concepte de mobilitat a la ciutat. La primera edició d’aquest laboratori es va dur a terme el curs passat a l’Escola d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa de la UPC, on equips multidisciplinars d’estudiants van treballar en diferents reptes proposats per enginyers de SEAT i Volkswagen Group Research, guiats i dirigits per professorat de l’Escola i professionals de l’empresa. Posteriorment, l’empresa va avaluar l’aplicabilitat dels projectes.