Barcelona lidera el transport públic d'hidrogen

El transport públic amb hidrogen està emergint com una solució clau per reduir la petjada de carboni i millorar la sostenibilitat del sector del transport. Barcelona no vol quedar-se enrere i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha posat en servei els dos primers autobusos articulats d’hidrogen de 18 metres a Espanya. Els vehicles començaran a circular aquesta setmana a la línia D20, tot i que també es podran veure circulant per altres línies segons les necessitats del servei.

Amb aquesta adquisició, TMB tindrà un total de 46 vehicles d’hidrogen en circulació, convertint-se en l’operador de transport públic d’Espanya amb més vehicles d’aquest tipus. Així mateix, amb els 196 autobusos elèctrics que ja té en servei, compleix l'objectiu del 25% de la flota amb zero emissions, consolidant-se com un referent de la mobilitat sostenible. La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha afirmat que assolir aquest objectiu “és un compromís que teníem per complir abans que acabés l’any i que avui ja és una realitat”.

Els nous vehicles disposen d’una bateria de 100 kW i poden prestar servei almenys un dia sencer sense necessitat de carregar-se, tot i que ara es començaran a provar en circulació per treure’n el màxim rendiment. A més, els autobusos articulats permeten augmentar la capacitat de passatgers en 50 més, així com duplicar l’espai destinat a persones amb mobilitat reduïda.

telegram

 

Es tracta de vehicles articulats del fabricant Solaris Bus Ibérica adjudicats per concurs públic per un preu d’1.799.800 euros. Aquestes unitats s’han adquirit gràcies a la subvenció del projecte JIVE2, el projecte europeu per impulsar l'hidrogen com a energia neta per al transport públic a Europa, dins el qual TMB és l'operador que representa Espanya. El projecte JIVE ha desplegat 298 vehicles d’hidrogen i 20 estacions de recàrrega d’hidrogen en 6 països de la UE.

A més, i d’acord amb el Reglament General de Seguretat (GSRII), aquests vehicles són els primers que incorporen un paquet de novetats en matèria de seguretat, com els radars de marxa enrere, més sensors i una càmera frontal per detectar la presència de vianants, bicicletes o motos. També disposen de dues càmeres laterals que eliminen els angles morts. Aquests nous dispositius alerten els conductors de possibles perills mitjançant un senyal acústic.

Les dues unitats articulades, juntament amb la compra de 36 autobusos d’hidrogen de 12 metres adjudicada a l'empresa Solaris Bus Ibérica per un total de 23.796.000 euros (model Urbino 12 H²), formen part de l’adquisició més important de vehicles d’hidrogen de TMB, finançada per l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i pel Ministerio de Transportes y Movilidad Sostenible, en el marc del Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia, Next Generation.

Hidrogen i transport

L’hidrogen és un vector energètic de gran versatilitat que està cridat a tenir un paper preponderant en el transport, gràcies al desenvolupament tecnològic lligat a les piles de combustible. En cadascuna d’aquestes piles, es desenvolupa un procés anomenat electròlisi inversa, mitjançant el qual l'hidrogen reacciona amb l'oxigen.

L'hidrogen prové d'un o diversos dipòsits del vehicle, mentre que l'oxigen es capta de l'aire ambiental. L'únic derivat d'aquesta reacció és l'energia elèctrica generada, calor i aigua, que s'expulsa en forma de vapor pel tub d'escapament, aconseguint així una mobilitat amb zero emissions.

Bonet ha assenyalat que “TMB ja va ser pionera a fer circular el primer bus d’hidrogen a Espanya i ara segueix liderant la mobilitat amb hidrogen, posant en servei el primer bus articulat d’hidrogen a Espanya”. Cal recordar que la primera planta d’hidrogen d’ús públic a Espanya va ser la de TMB i Iberdrola.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.