Barcelona, a punt per a la 37a Copa Amèrica
El 22 d'agost, Barcelona donarà el tret de sortida a la Copa Amèrica, amb la 37a edició que ja comença aquest dijous amb la regata preliminar i que durarà fins a finals d'octubre, perfilant-se com un esdeveniment de gran impacte esportiu, econòmic i turístic per a la capital catalana.
Barcelona acollirà la competició que repercutirà amb un impacte econòmic per a la ciutat de 1.115 milions, segons dades de la Universitat Pompeu Fabra, i es preveu que atraurà 2,5 milions de turistes amb una ocupació hotelera del 87%. A més, revitalitzarà l'ecosistema empresarial lligat a la nàutica.
En aquesta ocasió, els aficionats de la vela tindran l'oportunitat de veure l'Emirates Team New Zealand, defensor del títol, lluitar contra els desafiadors. Aquesta serà la primera vegada que els nous vaixells competeixen en aigües obertes i una ocasió única per presenciar l'evolució de la tecnologia i l'estratègia a la Copa Amèrica. La ciutat vol garantir l'èxit de la competició i minimitzar les possibles molèsties per als residents.
La Copa Amèrica compta amb equips d'enginyers de tot el món a les seves sis esquadres, que en els últims mesos han explorat com incorporar nova tecnologia a la construcció dels futurs AC75 de navegació. La intel·ligència artificial i l'aplicació que aquesta pot tenir a diversos camps també ha arribat a aquesta competició històrica de vela revolucionant les seves funcions. Tot i això, l'equip Emirates Team New Zealand han assegurat que la IA encara està lluny d'apartar-los de les seves funcions.
Actualment, la IA que es fa servir a la competició és molt concreta, amb el 'machine learning', el qual aprèn a partir d'una quantitat massiva de dades i té unes capacitats sobrehumanes per fer tasques molt concretes. Amb una llarga trajectòria amb machine learning i intel·ligència artificial i membre del departament d'optimització de l'equip Emirates New Zealand, l'enginyer Roger Frigola ha explicat que “la intel·ligència artificial ajuda a aprendre de les dades, aconseguides a l'aigua i en simulació per aconseguir l'optimització del disseny del vaixell i treure el màxim profit per guanyar la competició”. Així i tot, l'enginyer ha comentat que "hi ha molts altres aspectes en el disseny del vaixell que involucren la IA, però la intel·ligència i l'habilitat humana a avui continua sent necessària".
Els vaixells que es faran servir seran els AC75 i els AC40. Els primers representen el cim dels monocascos amb hidroales o foils. Creats per a la 36a America's Cup, són un salt tecnològic pel que fa als vaixells convencionals. Les hidroales les eleven sobre l'aigua i els permeten generar tant d'impuls que naveguen 4 vegades més ràpid que el vent.
Per a la Louis Vuitton 37a America's Cup, la segona generació d'AC75 serà encara més ràpida, amb hidroales més amples i millores en tots els aspectes. Alguns dels millors talents del món de la vela competiran a bord, amb una capacitat de vuit tripulants.
Els AC40, per la seva banda, són els vaixells que s'utilitzen per a les proves de la Puig Women's i de la UniCredit Youth America's Cup i com a vaixells d'entrenament per als equips principals que competeixen a la Copa Amèrica. Tot i que són més petits, disposen d'una gran potència per una tripulació de quatre persones. Aquesta és una de les competicions esportives més rellevants del món i projectarà la imatge del front marítim de la capital davant d'una audiència global d'uns 1.500 milions d'espectadors.
Enginyeria i regates
A la Copa Amèrica, els regatistes són la cara visible, però l'enginyeria és la base de la competició. La innovació tecnològica i la intel·ligència artificial són algunes de les claus per avançar en els mecanismes i el disseny aerodinàmic dels velers que utilitzen els esportistes.
L'enginyeria de les regates és una disciplina especialitzada dins de l'enginyeria nàutica que s'enfoca en el disseny, la construcció i l'optimització d'embarcacions per a la competició. Aquestes embarcacions són dissenyades per maximitzar la velocitat, maniobrabilitat i eficiència, amb l'objectiu de tenir un rendiment superior en competències marítimes.
Es planteja un disseny hidrodinàmic on s'utilitzen eines de simulació per ordinador de dinàmica de fluids computacional (CFD) per preveure el comportament del vaixell en diferents condicions i fer possible una optimització aerodinàmica correcta.
Així mateix, la construcció d'embarcacions de regata utilitza materials avançats com la fibra de carboni, kevlar i altres compostos lleugers i resistents. Això permet que les embarcacions siguin lleugeres i, alhora, siguin capaces de suportar grans esforços mecànics. L'elecció de materials també influeix en la rigidesa i la durabilitat de l'embarcació, factors clau durant competicions prolongades o en condicions extremes.
Els enginyers han d'assegurar que l'estructura del vaixell pugui suportar les tensions i les forces que hi actuen durant la navegació. Això inclou la distribució del pes, la rigidesa del casc i la resistència a la torsió. La distribució del pes a bord, incloent-hi la tripulació i l'equip, també és crucial per mantenir l'estabilitat i optimitzar-ne el rendiment.