Bold, referent europeu en bateries elèctriques

L'empresa catalana Bold invertirà 25 milions d'euros en un pla de creixement per impulsar la producció de bateries elèctriques en els àmbits de l'aviació i l'automoció d'alt rendiment. El pla estratègic contempla la contractació de 100 nous enginyers, l'obertura d'una nova fàbrica als Estats Units i intensificar l'activitat d'R+D amb la creació de nous laboratoris a la seva planta de producció de Montmeló per convertir-la en un dels centres de referència a Europa.

El projecte de Bold va començar amb la creació de l'empresa l'any 2019 per part de Bernat Carreras, CEO de Bold, exenginyer d'equips de Fórmula 1 com McLarenAlpine i Honda, especialitzat en el disseny en materials compostos i bateries elèctriques. L'empresa es va iniciar amb serveis d'enginyeria, especialment de materials compòsit, donant servei directament a clients del sector de l'aeronàutica i el motorsport. Des del 2021 ha invertit en el desenvolupament de productes propis per mobilitat sostenible avançada. D'aquesta manera s'ha convertit en una de les úniques companyies de tota Europa que es dedica a la producció d'aquesta tecnologia per al sector de l'aviació.

Des de la seva nau a Montmeló, l'empresa adquireix les cel·les de proveïdors especialitzats i les integra a les seves bateries. L'empresa s'ha especialitzat en la fabricació de productes molt lleugers gràcies a materials compostos com la fibra de carboni, que incrementen la seguretat de la bateria gràcies a la seva resistència tèrmica. Bold va posar en marxa les instal·lacions de Montmeló, de 3.000 m², l'any passat per dissenyar i produir tecnologia pròpia en l'àmbit de les bateries elèctriques d'altes prestacions. La planta se centra en el desenvolupament i la integració de tots els components que formen part de les bateries com la carcassa, la refrigeració, el software i l'electrònica.

Roger Torrent i Ramió, conseller d'Empresa i Treball, ha assegurat que el projecte de Bold "és un model de com volem reindustrialitzar Catalunya, que crearà llocs de treball especialitzats i de molta qualitat i que està vinculat a l'àmbit de les bateries elèctriques i, per tant, a la descarbonització de la mobilitat". L'empresa catalana també destinarà els seus productes a vehicles elèctrics d'altes prestacions i al motorsport, a banda del sector de l'aviació. Segons Gerard Torres, cap d'operacions de Bold, "les cel·les poden arribar a ser perilloses si hi ha problemes de gestió de la temperatura, de manera que, sobretot en un avió, cal contenir els gasos a alta temperatura generats fins i tot en una fallada catastròfica del sistema". La tecnologia de Bold serà capaç d'aconseguir una energia específica gravimètrica de 350 Wh/kg en els pròxims mesos, complint amb els estàndards d'aviació. 

En l'últim any la companyia ha contractat 100 enginyers i preveu comptar a finals d'any amb una plantilla de 170 treballadors. Per aquest projecte, l'empresa ha rebut el suport i un ajut de 100.000 euros d'ACCIÓ, l'agència per a la competitivitat de l'empresa del Departament d'Empresa i Treball, en el marc de la línia d'Alt Impacte. "Aquesta inversió ens interessa molt des d'un punt de vista de país, i per això hi hem donat suport des d'ACCIÓ i els hem acompanyat en aquest procés que permet créixer a Montmeló, al voltant del Circuit, i en l'eix industrial del Vallès, que per a nosaltres és fonamental, però també a l'exterior, com per exemple als Estats Units", ha subratllat Torrent.

Per la seva banda, el CEO de Bold ha destacat que "estem demostrant que les tecnologies de mobilitat sostenible van més enllà de l'automoció elèctrica i que mitjançant el coneixement i les inversions al nostre territori podem arribar a liderar un sector". Per Carreres, "tenim reptes molt grans al davant, però estem construint un equip de primer nivell i desenvolupant un producte que actualment està per sobre de la competència".

 

Tecnologia catalana de referència

L'empresa ja ha començat a produir les primeres bateries per a avions elèctrics fabricades a Catalunya. Actualment, estan en fase de prototipatge i es faran les primeres entregues durant la segona meitat de l'any a fabricants d'avions o de sistemes de propulsió dels Estats Units per poder dur a terme els assajos de la tecnologia i obtenir els certificats necessaris amb l'objectiu que s'instal·lin als primers avions durant el 2024. Aquestes bateries dissenyades i fabricades per Bold estan produïdes amb fibra de carboni -el mateix material que s'utilitza a la Fórmula 1- i seran utilitzades per avions lleugers d'entre 2 i 9 passatgers per a la realització de vols regionals.

Els avions que incorporaran les bateries de Bold són del segment Advanced Air Mobility (AAM), és a dir, aeronaus que poden enlairar-se i aterrar de manera vertical, com un helicòpter. Es tracta d'una tecnologia que permet implementar un nou model de mobilitat aèria que ajudi a descongestionar transports tradicionals com el ferroviari i el terrestre, representant un estalvi de fins al 70% de CO₂ en els vols regionals. La companyia ha obert recentment una filial a Regne Unit i estan creixent a un ritme més elevat del previst amb la posada en marxa de la planta de producció, fet que ha comportat haver de reformar diversos espais a les seves instal·lacions.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.