Cinc formacions d’estiu per a docents STEAM

L’estiu és el període de formació, per excel·lència, dels docents i les institucions, coneixedores que per unes setmanes mestres i professors tenen disponibilitat per fer cursos, programen tot tipus de propostes per adaptar-se a les necessitats de cada perfil i complementar les seves habilitats i competències. Les STEAM, ciències, tecnologia, enginyeria, art i matemàtiques ocupen un espai en aquesta programació d’estiu. Des de Fulls d’Enginyeria n’hem seleccionat cinc propostes amb objectius i públics diferents. N’hi ha per a professors de secundària, d’altres són per primària i d’altres per Infantil.

1. L’experimentació en les classes de ciències

És un curs per oferir recursos pràctics i capacitar el professorat d’ESO a aplicar el mètode científica a l’aula. S’hi podran veure propostes experimentals senzilles i realitzables amb materials i tècniques a l’abast de tots els centres i tenint en compte, sempre, els currículums de l’ESO. Amb sessions com ‘L’enginyeria de materials... mola però no ho saps’, ‘Exprimint els sensors del telèfon mòbil!’ o ‘Com controlem la llum’, el curs introdueix el professorat en temes diversos que van des de la geometria, la psicologia, els bioplàstics o la telefonia mòbil.

Patricia López, Luis Carlos Pardo, Paula Sans o Diana López són alguns dels formadors que hi intervindran. És un curs organitzat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació i compta amb edicions també a la Universitat de Barcelona, la Universitat de Lleida, la Universitat de Girona i la Universitat Rovira i Virgili. A cada seu, el contingut és diferent i així, per exemple, a la UB té un caire més científic, a Lleida se centra en l’aplicació de les STEAM a l’aula i com crear situacions d’aprenentatge, a Girona la química, la física i la biologia tenen més pes, igual que a Tarragona.

De l’1 al 4 de juliol | 20 hores |Campus Diagonal-Besòs. Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) de la Universitat Politècnica de Catalunya.

2. Introducció als materials per a professorat de tecnologia de secundària

Aquesta proposta pretén introduir els docents a tota la ciència de materials perquè a partir d’exemples puguin captar l’interès de l’alumnat de secundària. Es treballaran les propietats mecàniques i tècniques dels materials, es presentaran pràctiques de laboratori que fàcilment es podran traslladar als centres de secundària i es farà èmfasi en la idoneïtat d’aportar exemples de projectes en l’àmbit de l’enginyeria de materials per fer a l’aula.

Està organitzat per l’ICE, de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i comptarà amb Núria Salan i Vicenç Marquès de professorat.

Del 8 a l’11 de juliol | 25 hores | Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa.

3. L’enginyeria a l’aula de Primària

Apropar l’enginyeria a mestres d’Educació Primària com una eina per a la resolució de problemes de la societat. Això és el que vol aconseguir aquest curs i, així, donar resposta a la incorporació de la competència en enginyeria en els currículums d’aquesta etapa educativa. Preparar els mestres perquè promoguin  la capacitat dels nens i de les nenes per a dissenyar possibles solucions a un problema donat és l’objectiu d’aquesta proposta que vol ajudar el professorat a portar a l’aula de primària la  visió de l’enginyeria del món que ens envolta per entendre les solucions ja existents com a dissenyar solucions innovadores. El curs s’organitza amb una base teòrica sobre què vol dir ensenyar enginyeria a primària, una part pràctica per aterrar conceptes i una connexió d’aquestes propostes amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible.

És una formació organitzada per l’ICE de la UPC i compta amb Cristina Simarro, Núria Jiménez, Andreu Català, Joan de Pablo i Elisabet Mas de les Valls de formadors.   

De l'1 al 8 de juliol | 20 hores | ICE de la Universitat Politècnica de Catalunya.

4. Explorant amb curiositat científica.

Un dels espais més freqüentats per famílies i escoles amb la motivació d’incentivar l’interès per la ciència, el Cosmocaixa, també organitza un curs per a professors d’Infantil, Primària i Secundària. L’objectiu és oferir als docents una formació pràctica i inspiradora per ajudar als docents a explorar les STEAM des d’una perspectiva vivencial, col·laborativa i interdisciplinària fent ús de l’educació per projectes, la indagació i els espais no formals.

Els participants tindran accés a estratègies concretes i recursos pràctics per fer de la ciència una experiència significativa a l’aula, aprofitant el museu com a recurs educatiu de primer nivell.

De l’1 al 8 d juliol | 30 hores |Cosmocaixa.

5. I Congrés de Professorat STEM de Secundària

La darrera proposta és molt més que un curs, ja que és un espai de trobada per al professorat d’ESO, batxillerat i cicles formatius que impulsa iniciatives innovadores en l’aprenentatge de les ciències, la tecnologia, la digitalització i les matemàtiques. L’objectiu principal és fomentar l’intercanvi d’experiències, teòriques i pràctiques, que serveixin d’inspiració per a la comunitat docent i contribueixin a millorar l’ensenyament en les matèries STEM. Així mateix, el Congrés vol promoure la col·laboració transversal entre professorat de diferents àmbits per abordar els reptes educatius de l’era digital mitjançant el debat, l’enriquiment mutu i la creació de sinergies.

El congrés compta amb una ponència de Jordi de Manuel, professor, biòleg i escritpor, una altra de Luis Carlos Pardo, que presenta MateMusiC: un espectacle STEAM per portar a l’Aula, i una conferència de Digna Couso amb el títol ‘Com sabem si el nostre projecte STEM és de qualitat?’. A més, també s’han organitzat tallers impartits per Miguel Valero, Alícia López Jornet, Manuel Moreno, Danivia Hernàndez i David Gallegos, taules rodones i espais per presentar casos d’èxit.

L’organitza l’institut de Ciències de l’Educació de la UPC amb el suport de la Generalitat de Catalunya.

2 i 3 de juliol | Campus del Baix Llobregat (CBL), a Castelldefels. 

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.