Com es “convenç” una nena perquè faci carreres tecnològiques?

Després de molts estudis, sembla que ja som conscients de la baixa proporció de dones al sector tecnològic. Tenint en compte la importància que aquest sector té en el nostre desenvolupament com a societat, la pregunta és: què hem de fer per incrementar la presència femenina en el sector? Entre les possibles solucions, l'associació Young IT Girls ens centrem en treballar per trencar barreres de gènere en les nenes i nens que encara estan en etapes educatives prèvies a triar la seva carrera professional.

Lluny de ser experta en educació o pedagogia, aquest article és només el testimoni d'haver estat nena i créixer fins a arribar a ser científica. Pretenc compartir i reflexionar sobre el que he observat en la pràctica científica i com a membre de l'associació en el tracte amb persones de qualsevol gènere i àmbit professional.

Segons el diccionari de la llengua catalana de l'Institut d'Estudis Catalans (DIEC), convèncer significa incentivar amb arguments a reconèixer alguna cosa com a certa, a adoptar una opinió, una resolució, etc. En cap cas vull que en aquest article, convèncer sigui sinònim d'imposar, pressionar o forçar a prendre una decisió que no es desitja. De fet, m'agradaria més parlar d'acompanyar, de promoure, o impulsar.

Si em pregunten quina és la forma d'acompanyar a una nena per triar sortides tecnològiques, la primera resposta que donaria és: de la mateixa manera que ho fem amb un nen. Si a ells els regalem jocs de programació des de ben petits, per què dubtem de regalar-los a elles? El problema aflora quan els adults carregats d'estereotips fem que nenes i, en general infants de grups minoritaris, creixin dubtant de si les tecnologies són un espai educatiu i professional per elles. Tenint en compte el context social actual, l'acompanyament que hem de fer amb elles no veig perquè ha de diferir del que fem amb ells. Penso que l’important és conscienciar-se que serà un acompanyament que requerirà de més esforç i encoratjament, i sobretot, de ganes de revisar-nos com adults-educadors.

Per tal de promoure la tecnologia en els infants, podem començar per despertar el seu interès mitjançant la lectura de contes i llibres, proposant-los jocs interactius, veient programes de divulgació científica a casa, o simplement compartint preguntes com per exemple "com creus que s'ha fet això?". Sense imposar-ho, és important també proporcionar a l'infant eines per continuar explorant. Donar-li espai per a practicar, construir i desenvolupar les seves habilitats lògiques, així com la curiositat i la creativitat. Cal tenir especialment present que treure bones notes no és sinònim de vocació per la tecnologia o en general, per les STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques) ni vice-versa. Per tant, no hauria de ser aquest el motiu exclusiu per acompanyar-los en aquests camins professionals.

En qualsevol etapa educativa per tal d'impulsar l’interès per la tecnologia entre nenes i noies és interessant fer-los-hi veure casos reals i aplicacions tecnològiques que poden inclús formar part del seu dia a dia. Sovint, la tria dels estudis i professions va relacionada amb com ens imaginem d'adults i quina contribució ens veiem capacitats per aportar a la societat. Per tant, conèixer la funció real i aplicada a la vida quotidiana de les eines que desenvolupa el sector tech també pot afavorir la tria d'aquests camins. Els exemples poden incloure des dels robots amb els quals es fan cirurgies, l'anàlisis de dades climàtiques o les eines de processament de llenguatge i traducció automàtica de textos.

A més a més, no només és difícil d'entendre a què ens podrem dedicar quan s'estudia una enginyeria, sinó que creixem pensant que només una formació 100% tecnològica, o inclús només uns estudis universitaris concrets, ens permetran treballar en aquest sector. La realitat que jo he viscut s’allunya d’aquest escenari. He tingut companys i companyes amb perfils educatius molt diversos que han fet carrera professional en el sector tecnològic incloent formació professional en sistemes operatius o graus universitaris en criminologia o belles arts. Infants, i especialment adolescents, necessiten rebre aquesta informació des de centres educatius, famílies i de la societat en general.

En compartir experiències amb altres companyes acostumem a coincidir en la importància que han tingut i tenen les referents en la tria dels nostres camins. Ja siguin dones que de miracle trobem en algun llibre de text per la seva aportació durant el desenvolupament tecnològic, persones de l’actualitat que van guanyant presència i que apareixen a mitjans generalistes o més concretament divulgatius o finalment, persones properes del nostre entorn familiar i educatiu. Sense aquestes dones referents i mentores és difícil que una nena s'imagini en el sector tecnològic. No veure'ns reflectides en les imatges que se'ns proporciona sobre aquestes professions és un dels motius principals per no a triar-les.

Crec que, tot i que aquest article estigui centrat en el sector tecnològic, els consells mencionats són aplicables a qualsevol camí professional. Per aquest motiu trobo essencial donar llibertat als infants per a provar i experimentar qualsevol via sense imposar estereotips de gènere, sexe, classe o racials entre d'altres. Cal ser conscients també de la importància de tots els sectors professionals i no infravalorar certes tasques o feines. Com a adults hem de tenir present que la carrera professional que un nen o nena decideixi triar no hauria de definir-se pels nostres somnis frustrats ni per les limitacions que nosaltres ens vam trobar. Per últim i no menys important, no defallir davant d’una societat que només canviarem a través d’una educació de gènere en tots els àmbits: escolar, familiar i social.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.