Com es forma el talent per al sector de l'automòbil?
Els profunds canvis en el sector de l'automòbil han condicionat en gran manera la formació dels joves durant els darrers anys. Les institucions han anat adaptant els seus continguts, competències i habilitats en un intent d'enfrontar els reptes tecnològics que es van presentant. Actualment, es poden trobar ofertes formatives en diversos àmbits, dins o fora de les universitats, específiques i enfocades en les noves necessitats del sector, com s'ha explicat durant la tercera jornada, "Possibilitats de formació, reglada o no reglada", del cicle de conferències sobre l'automoció de Catalunya, organitzada per la Comissió de Mobilitat d'Enginyers Industrials de Catalunya.
La Societat de tècnics d'Automoció (STA) és una societat sense ànim de lucre que promou l'intercanvi de coneixements entre tècnics, enginyers i enginyeres que es dediquen a l'àmbit de l'automòbil. L'entitat ajuda a guiar la direcció futura de la professió de l'enginyeria automotriu global. A partir d'informes propis, la STA ha arribat a diverses conclusions sobre l'evolució i la situació del sector de l'automòbil. José Manuel Barrios, president de l'STA, destaca que aquests informes han confirmat la importància de les habilitats tradicionals de STEM en el nou entorn. En segon lloc, han detectat que cada vegada és més rellevant la figura de l'enginyer universal, aquell amb coneixement d'altres disciplines, sobretot en àrees com la ciberseguretat, la intel·ligència artificial i la robòtica. A més, han identificat algunes de les àrees disruptives en la indústria, com són la simulació, les proves virtuals, la creació de prototips virtuals i la realitat virtual.
En l'actualitat, Catalunya és un territori intens en formació reglada. Compta amb tres graus d'enginyeria dedicats completament a l'automoció a Manresa, UVIC i a l'EUSS i postgraus pel mercat com el d'ELTICA (Electricitat i electrònica de l'automòbil) i CARMAT (Carrosseria i materials d'automoció). També destaquen altres postgraus en àmbits d'interès actual com Smart Mobility, energies renovables i mobilitat elèctrica. Barrios assegura que a Catalunya hi ha una oferta molt competitiva de formació en aspectes de producció, fabricació, ús i disseny, no només de desenvolupament de la funció.
Pel que fa a la formació professional, també es pot trobar una oferta competitiva i completa impulsada pel govern de la Generalitat, particularment en temes com el manteniment dels vehicles, la reparació dels mateixos vehicles, diagnosi, robòtica... A més, des del SEPE (Servicio Público de Empleo Estatal) s'ofereixen seminaris i oferta formativa per a aquelles persones que hagin perdut la feina. D'altra banda, el president ha mencionat la importància de les conferències, com l'Automobile Barcelona, o els fòrums industrials, que es consideren formació no reglada. Tampoc s'ha oblidat de mencionar que el Col·legi d'Enginyers Industrials ofereix cursos particulars relacionats amb l'automòbil.
"L'oferta de cursos de la mateixa STA sempre se centra en aquesta necessitat industrial" ha afirmat Barrios. Alguns dels cursos més destacats estan enfocats en vehicle elèctric i manipulació segura, fonaments de bateries, gas vehicular o el Connected & Automated driving. Des de la societat tenen present que és important entendre les necessitats particulars de l'empresa, com TMB o Nissan. També es pot parlar de formació, en un altre nivell, en els congressos internacionals a Barcelona com el FISITA, dedicats a tendències en l'àmbit global. Altres mètodes de formació alternatius són les píndoles de formació, en format híbrid o en seminaris web. A més, STA ofereix accés a l'International Connected Community, on posen a disposició més de 10.000 documents digitalitzats amb informació actualitzada i la possibilitat de participar en discussions en línia.
Com a nou centre formatiu, la societat destaca el Campus de la Mobilitat sostenible de Martorell (CMS UPC-FPCAT). La visió de la STA és que es aquest campus es converteixi en un referent clau en el recolzament de la transformació del nostre sector.
La rellevància de la Formula Student
Una part crucial de la capacitació i formació que considera la STA és una de les seves activitats principals, la Formula Student Spain. Organitzada per la societat, és una aposta clara pel fet de ser una competició estratègica dins de la part de promoció de talent. Donar suport a aquestes competicions fa possible donar suport a enginyers, des de les primeres fases d'introducció al món del motorsport fins a arribar la indústria.
Segons Robert López, director tècnic de FICOSA, "quan es parla de talent en el món de l'automoció, la Formula Student és molt rellevant". Aquesta es considera una competició de disseny d'estudiants d'enginyeria, no automobilística, i els dos grans beneficiaris sempre han de ser els estudiants i les empreses que participen. Els estudiants es beneficien de la competició vivint una experiència que involucra tecnologia, treball en equip, disseny i un enfocament de negoci. Això permet impulsar les qualificacions de joves enginyers i facilitar l'accés a posicions especialitzades. A més, la competició ofereix a empreses, patrocinadors i proveïdors, dins del sector de l'automoció, entrar en contacte amb una comunitat d'estudiants amb talent interessats en el sector.
Adrià Guillamet, Team Leader de l'equip de l'ETSEIB eMotorsporst, ha explicat el funcionament d'un d'aquests equips. Les temporades comencen al mes de setembre i cada any es regenera la meitat de l'equip. D'aquesta manera s'asseguren que les noves incorporacions puguin consultar a altres membres amb més experiència. Després de superar els exàmens de classificació, la fabricació del cotxe es porta a terme entre els mesos de febrer i maig. Un cop el cotxe està fabricat a finals de maig, passen a fer totes les proves necessàries de cara a les competicions. Quan el monoplaça està a punt, l'equip passa a encarar les competicions per demostrar la feina feta.
L'any passat l'equip va assistir a les competicions de República Txeca, Alemanya i Espanya. Guillamet ha assegurat que "escullen membres que estiguin estudiant una enginyeria a la UPC i, per proximitat, les del Campus Nord". Un dels requisits es haver completat com a mínim segon de carrera i que entrin a partir de tercer, una decisió interna de l'equip. La selecció dels membres es fan entre juny i juliol però, com han afirmat Guillamet i López, una bona manera de conèixer la competició és participar com a voluntari.
Des de la Formula Student la missió és clara, treballar pels tres pilars de la competició, els estudiants, els patrocinadors i els voluntaris. La 13a edició de Formula Student se celebrarà del 6 al 12 d'agost aquest any 2023 al circuit de Barcelona Catalunya. Vindran 11 països i es té previst que participin al voltant de 50 equips.