Nenes i TIC: referents, estereotips i apoderament

Entre el curs 2015-2016 i el curs 2020-2021, el percentatge de noies que començaven un grau de la Universitat Politècnica de Catalunya ha passat del 24 % al 29,9 %, un increment que, en part, ve donat pels esforços que des de la mateixa universitat i l’administració s’estan fent per promoure les vocacions tècniques entre les nenes. Aquesta proporció, però, és molt diferent en funció del tipus d’estudi i així, per exemple, a Enginyeria Informàtica només el 8,6 % de l’estudiantat que iniciava els estudis de grau era noia el 2015, i el 2020-2021, encara ho supera el 17 %. Per àrees, els estudis de ciències i tecnologies de la salut són els més atractius per les noies, ja que el 82 % dels nous estudiants són de gènere femení, seguit dels graus de l’àmbit de l’arquitectura amb el 52,9 %. En canvi, a enginyeria industrial i de telecomunicacions, el percentatge de noies ja se situa per sota del 25 % mentre que a informàtica, tant sols és d’un 16,4 %.

Són dades que permeten fer una petita radiografia de la desigualtat que encara existeix en l’accés a aquests estudis i, per tant, als llocs de feina als quals es pot accedir amb les titulacions més tècniques. Per fer-hi front, la UPC va iniciar fa uns anys el programa Aquí STEAM UPC, amb l’objectiu d’arribar al 30 % de noies entre els estudiants de nou accés a grau. És un programa que treballa amb escoles i instituts i escolars d’entre 9 i 14 anys, però no es descarta anar reduït l’edat dels destinataris, ja que alguns estudis asseguren que els infants ja saben, en edats més primerenques ‘’què volen ser’’.

A punt d’assolir aquest percentatge, el 30 %,  la vicerectora de Responsabilitat Social i Igualtat, Gemma Fargas, assegura que l’objectiu final és aconseguir el 50-50 i que,  malgrat reconèixer que ‘’l’evolució és positiva’’ cal ser ‘’realistes’’. En declaracions als Fulls d’Enginyeria en motiu del Dia Internacional de les Nenes en les TIC, Fargas explica que hi ha dos factors principals que condicionen la tendència de les noies a triar un altre tipus d’estudi: la manca de referents i els estereotips que envolten aquestes àrees. ‘’Si de petita no tens ningú per emmirallar-te, és difícil que t’atreguin camps plens d’estereotips i desconeixements’’, diu la vicerectora de Responsabilitat Social i Igualtat. Per això, creu que és tant important acostar les dones investigadores i les seves tasques als nens i nenes de Primària, per tal de crear referents femenins.

Però a banda d’aquesta manca de referents, Fargas, veu que les nenes creuen que els estudis d’enginyeria són massa difícils i en canvi, defensa que ‘’els números demostren que les noies a la UPC fan aquests estudis amb les mateixes qualitats que els nois’’. De fet, assegura que nois i noies no tenen uns índex de rendiment diferent, així com tampoc taxes d’abandonament, i en canvi, són més col·laboratives. Per això, creu que cal ‘’apoderar-les’’ perquè triïn aquests estudis i posar sobre la taula que les enginyeries treballen ‘’per a la millora de la qualitat de vida de les persones i el planeta’’.

Per la directora general de Societat Digital del Departament de Polítiques Digitals, Joana Barbany, aquest és un dels factors més importants que posar en relleu perquè els nens i nenes, però sobretot les nenes, es decantin per aquests graus i facin la seva trajectòria professional en l’àmbit de les TIC. Per Barbany cal posar més èmfasi amb la utilitat de la tecnologia i la vessant social d’aquests àmbits. Posa d’exemple que la robòtica era una disciplina ‘’molt masculinitzada’’ però que en el moment en què han aparegut robots assistencials, ha cridat l’atenció a moltes més noies. ‘’La tecnologia per si sola no serveix per a res’’, diu Barbany. Per això, creu que s’ha de fer un esforç ‘’de màrqueting’’ per explicar el seu ús i funcionalitat i fer-la ‘’més atractiva’’ per intentar trencar tots els estereotips actuals.

Treball de base

A banda de la UPC hi ha moltes entitats, institucions i empreses que treballen amb aquests objectius. Les Young IT Girls n’és una. Aglutina 52 sòcies – algun noi s’hi ha incorporat recentment- que dediquen el seu temps lliure a organitzar activitats per a escoles, principalment, i ajudar a ‘’trencar’’ els estereotips que imperen en aquest àmbit a través de la seva experiència. En una entrevista als Fulls d’Enginyeria, la presidenta de l’associació, Alejandra Garrido, ha explicat que el principal escull que descobreixen a les escoles és que hi ha molta ‘’desconeixença’’ del que són les carreres tècniques i que, en general, les nenes o  les noies no s’hi visualitzen. Per això, als seus tallers, intenten mostrar amb activitats ‘’l’impacte positiu a la societat, al medi ambient o a la medicina’’ que té la tecnologia. Garrido creu que saber tot això ajuda a motivar ‘’l’interès’’ de les noies per aquest sector.

Maria Rovira Berga, dj., 22/04/2021 - 22:42
Escriu el teu comentari aquí....tota la raó amb Eli. I molt ben raonat
El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.