Deu jocs de taula per a cultivar ments creatives
Nadal. Regal. Joguines. STEAM. Amb aquestes quatre paraules de denominador comú a Fulls d’Enginyeria hem fet fins a cinc articles des del 2020. Enguany, però, volem fugir dels cables, les plaques solars, els microscopis i els experiments per proposar jocs de taula que, indirectament, ajudin a agafar el gust de la lògica, de pensar, del càlcul i, per tant, de tot allò que va bé exercitar a les ments que, en un futur, podran ocupar les aules d’Enginyeria Industrial a qualsevol de les escoles catalanes.
Hi ha jocs tradicionals que fa anys que fan aquesta funció, com ara els escacs, el dòmino o el Rummikub, però el mercat és tan ampli que hem volgut fer-hi una repassada. Ha costat, però hem pogut escollir deu jocs de taula que, a més de complir tots aquests objectius, poden facilitar sobretaules llargues, distretes i divertides. Alguns estan dissenyats per a nens i nenes que s’acosten a l’adolescència, però hi ha propostes per a més petits i, sobretot i el més important, que poden agradar a tota la família.
1. Qwirkle, línies estratègiques. És un joc fàcil d’aprendre que està indicat per a majors de 6 anys i permet perfeccionar les maniobres tàctiques, la planificació estratègica i la visió de futur dels jugadors a través de combinar les 108 fitxes de colors tot construint línies i fent coincidir color o forma. Són regles fàcils i això ho fa perfecte per als més petits, però fer anar el cap és també una obligació per als jugadors més veterans. El joc ha guanyat diversos premis com el Major Fun Award, el Segell d’Aprovació National Parenting Center o el Premio de Oro Parents' Choice.
2. Chromino, el dòmino de colors. També és per a majors de sis anys i hi poden jugar fins a vuit persones. Guanya qui el primer que es pot treure totes les fitxes posant-les en contacte per colors, amb les del taulell. EN comptes que es toquin, per exemple, els dosos o els sisos, s’han de tocar el vermell, el verd o el lila o, fins i tot, es poden tocar dos colors alhora. Les partides duren al voltant de la mitja hora i, si els jugadors tenen experiència, poden agafar normes noves o fins i tot, jugar a través de reptes.
3. Misión Marte, la tripulació espacial. Quatre astronautes, sis pomes, cinc bombones d’oxigen, tres gotes d’aigua i una dosi d’electricitat. El més ràpid capaç de deixar a la vista els elements que marquen els daus guanya. Per aconseguir-ho, cal rapidesa i agilitat. Misión Marte és un joc dinàmic i divertit per a sis jugadors que pot entusiasmar tota la família, tot i que està marcat per majors de 8 anys.
4. Rush hour, o com treure el cotxe de l'embús. Amb el repte de poder alliberar un cotxe vermell d’un embús de trànsit, aquest joc permet practicar la lògica i la resolució de problemes en un petit taulell. És per jugar en solitari a través de 40 reptes i quatre nivells de dificultat. El típic joc per endur-te a tot arreu i fer les esperes més distretes.
5. Plenus, números i colors. Prendre decisions estratègiques per fer punts i guanyar la partida. És el repte que posa sobre la taula aquest joc de taula en el qual després de tirar sis daus i escollir un número i color, per anar ratllant les caselles, seguint una mecànica concreta. Sembla que és difícil quedar-se amb una sola partida i per aquest motiu, encara és més interessant poder fer Plenus en solitari. És un joc fàcil d’explicar i d’entendre, ideat per a majors de 8 anys però que atrapa també els més grans.
6. Ubongo, un petit tetris manual. Qui serà el més ràpid en col·locar les dotze peces tal com indica el cartró? El guanyador. És un joc que permet treballar la visió espacial dels més petits, amb dos nivells de dificultat i que, per tant, està indicat a partir dels vuit anys. És una proposta engrescadora que fa practicar l’agilitat i que dona partides ràpides i divertides amb normes fàcils de seguir (i de complir).
7. Match Madness, pensar en patrons. De l’estil de l’Ubongo, els jugadors han d’aconseguir organitzar els cinc blocs igual que el patró que es mostra a la taula. El més ràpid, també, és el que guanya. Està indicat per a més petits, a partir de sis anys i la seva gràcia és, sens dubte, que fa pensar al personal.
8. Voltor, escacs en petit format. Els escacs són el joc d’estratègia per excel·lència. Amb Voltor, s’han reinventat amb 10 peces per jugador i un joc de màscara que ens trasllada a Venècia. Per guanyar, el jugador ha d’aconseguir el títol de Duc de Venècia i liquidar la competència. La dificultat és que no tota la informació va de cara. És per dos jugadors, no ocupa massa, les partides són ràpides i està indicat per a majors de sis anys.
9. Pakal, el temple a contrarellotge. Avançar és complicar-se. Però sense avançar no guanyes. A Pakal, els jugadors han d’aconseguir moure les peces d’un trencaclosques i trobar els objectius de cada ronda. A mesura que guanyes, el trencaclosques es complica perquè més espais quedaran al descobert. Però és l’única manera d’arribar a coronar-se guanyador. És un joc frenètic, que fa practicar la memòria, la rapidesa i l’habilitat. Està indicat per a majors de vuit anys i hi poden jugar fins a quatre.
10. Picinic, menús i estovalles. És un d'aquells jocs de cartes que acaben enganxant tot i que les partides poden ser d'acabar amb el cervell fos. Guanya qui més punts aconsegueix a costa d'unir aliments i estovalles iguals. Per aconseguir-ho, pots posar les cartes com tu vulguis. Poden competir fins a cinc jugadors de més de vuit anys. Qui farà el pícnic més gran?