Distribució Urbana de Mercaderies (DUM) en el B2B: Reptes i oportunitats

A mesura que les ciutats s’enfronten a un futur incert marcat pel canvi climàtic i l’augment de la població, la Distribució Urbana de Mercaderies (DUM) es converteix en un element clau per aconseguir un model de mobilitat més sostenible i adaptat a les necessitats de la societat actual. La comissió de logística d’Enginyers Industrials de Catalunya ha celebrat la seva 5a jornada sobre la DUM, enfocant-se en les oportunitats i reptes que presenta el model business-to-business (B2B) en l'actualitat. Amb l'objectiu de promoure un desenvolupament sostenible i eficient, aquesta jornada ha abordat temes fonamentals com la sostenibilitat, la digitalització, la col·laboració publicoprivada i la innovació en les polítiques de mobilitat.

telegram

 

La jornada ha començat amb la presentació de Víctor Escanciano, director de logística i sistemes de Condis Supermercats i president del grup de treball (GT) de DUM de la comissió de logística. Escanciano ha subratllat la importància d'aquesta distribució per al comerç de proximitat i el desenvolupament sostenible de les ciutats. Ha afirmat que "la DUM és essencial pel funcionament de les ciutats" i ha ressaltat que, segons dades de l’Agència Europea del Medi Ambient, "aquesta és responsable del 7-10% d’emissions de gasos d’efecte hivernacle". A més, ha indicat que representa entre el 30 i el 40% del trànsit urbà. "Sense distribució urbana de mercaderies B2B no hi hauria comerç", ha subratllat, ressaltant així la interdependència entre la logística i l'activitat comercial.

Escanciano ha defensat la descàrrega nocturna com una solució viable per minimitzar l’impacte del trànsit durant les hores punta. Ha explicat que "no només aporta al transport, sinó que també millora la logística i les operacions a les plataformes". Aquesta pràctica pot contribuir a reduir les congestions i les emissions, cosa que millora la qualitat de vida urbana i facilitant un entorn més habitable per a tots els ciutadans.

Una de les temàtiques centrals de la jornada ha estat la digitalització i les noves tecnologies que estan transformant la logística urbana. Lluís Alegre, director de l'àrea de mobilitat de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), ha exposat que "integrar un sistema tan canviant com la DUM en la planificació urbana és un gran repte". Ha explicat que, a diferència de la logística de carretera, que és més estable, la DUM "evoluciona constantment", complicant així la seva gestió. Alegre ha subratllat que "per treballar en aquesta transformació és necessària la col·laboració entre totes les parts implicades", destacant la importància de compartir coneixements i recursos per afrontar els nous reptes.

A més, ha reconegut que un dels grans reptes és la implementació de noves tecnologies. "Estem veient que és difícil per al sector adoptar tecnologies que siguin útils i eficients", ha indicat. També ha mencionat la importància de "transformar el parc vehicular", i ha defensat que no només s'ha d'electrificar els vehicles, sinó també electrificar el sistema energètic que els alimenta, garantint que aquests sistemes arribin a tot el territori. Aquesta transformació tecnològica és fonamental per garantir que la DUM sigui més sostenible i adaptada a les necessitats de les ciutats modernes.

DUM B2B

 

Col·laboració publicoprivada com a eina de canvi

La jornada ha posat un fort èmfasi en la importància de la col·laboració publicoprivada per afrontar els reptes de la DUM. María Tena, directora de Logística i Transport d’AECOC (Associació de Fabricants i Distribuïdors), ha insistit en la necessitat de tenir coneixements precisos per a la presa de decisions. "El primer repte com a AECOC és manejar bé les dades", ha afirmat. Tena ha ressaltat que la llei de canvi climàtic exigeix que les ciutats de més de 50.000 habitants implantin zones de baixes emissions. Actualment, només 28 ciutats han complert amb aquesta normativa, i de les quals, només 6 són les més poblades d'Espanya.

"A partir del coneixement, el nostre objectiu és impulsar acords amb les administracions per establir regulacions que facin la DUM més eficient i sostenible per a les empreses", ha explicat. Aquesta col·laboració és essencial per a la creació d’un marc normatiu que respongui a les necessitats del sector, assegurant que els esforços per reduir emissions no posin en perill l’activitat econòmica. Tena ha destacat que la implementació de noves normatives ha de ser un procés col·laboratiu que impliqui tots els agents del sector, des de les administracions públiques fins als agents privats.

Ángel González, director general d'Ontime, ha abordat els reptes estructurals del sector. "No tenim tant un repte regulador com un de coordinació", ha afirmat. Ha posat l'accent en la importància de la descàrrega nocturna, afirmant que "sense ella, la ciutat no pot funcionar". González ha alertat que "cada vegada hi ha més restriccions" que compliquen la logística nocturna, i ha cridat a establir un "objectiu comú" per garantir que les mercaderies arribin als comerços sense saturar els carrers durant el dia.

A més, ha destacat que "la digitalització és clau" per adaptar-se a les noves exigències del sector. "Hem de fer-ho immediatament; no podem esperar a Europa per implementar canvis", ha declarat. Per González, la necessitat d'invertir en infraestructura adequada i en noves tecnologies també es presenta com una prioritat per a garantir una DUM eficient i sostenible en el context de les ciutats contemporànies.

Els ponents han destacat altres qüestions, com el problema de la falta de conductors en el sector, un repte creixent que afecta l'eficiència de les operacions i pot comprometre la cadena de subministrament, un aspecte on la robotització s'ha presentat com una solució viable per abordar aquesta qüestió. La jornada ha conclòs amb les reflexions de Marta Losada, gerent del clúster Catalonia Logistics i membre del GT DUM, qui ha ressaltat que "els reptes de les grans ciutats inclouen la pacificació dels espais i la necessitat de descarbonitzar". Losada ha afegit que "la sostenibilitat és una necessitat real que s’ha de fer" i ha recalcat que "la col·laboració publicoprivada és fonamental per arribar a tota la cadena de valor i integrar millor la DUM".

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.