Dones per innovar l'educació STEAM
Els nens i les nenes tenen un paper fonamental en l'àmbit STEAM, ja que són la pròxima generació d'innovadors, solucionadors de problemes i líders en un món cada cop més impulsat per la ciència i la tecnologia. La participació activa i el desenvolupament en aquestes àrees són essencials per al progrés continu de la societat. En el marc del Dia Internacional de les Nenes en les TIC, 25 d'abril, hem parlat amb professionals de l'educació a la novena edició del STEAMConf Barcelona 2024.
Com han indicat els responsables, cal apropar l'aula al món real i a la recerca de solucions a reptes reals produint coneixements profunds i transferibles, i el compromís intergeneracional entre els adults d'avui i els de demà. Fer confluir la comunitat educativa amb tot el seu potencial transformador, amb aquesta iniciativa promovent la interacció entre la recerca de frontera i els entorns d'aprenentatge.
STEAMConf Barcelona 2024 insisteix de nou en el PBL, o l'Aprenentatge basat en projectes, i en l'aprenentatge transversal que té l'estudiant en el seu centre. És en aquest marc que la conferència incorpora les sessions immersives, dirigides per estudiants per tal d'escoltar les seves veus davant dels reptes i el relat de la seva experiència en el procés d'aprenentatge.
Randi Williams, experta en interacció robots-humans, IA i educació, del MIT MediaLab Massachusetts (EUA), ha estat una de les professionals convidades. Williams ha declarat a Fulls d'Enginyeria que a STEAMConf "és fantàstic tenir diferents perspectives a la mateixa sala". L'experta ha dirigit un taller sobre com podem utilitzar la intel·ligència artificial per ajudar a ensenyar i aprendre. "La gent vol que la IA els ajudi a imaginar el món, a fer música, a saber prou sobre un tema en el qual són nous per poder parlar amb experts i tenir converses sobre què poden estar fent" ha afirmat. La doctora ha continuat declarant que "quan reuneixes a molta gent pots entendre quina és la tecnologia que la gent demana i vol".
També han assistit altres professionals com Davinia Hernández, professora catedràtica al departament d'enginyeria de la Universitat Pompeu Fabra, que ha estat una de les peers locals. Hernández coordina un grup de recerca en tecnologies per a l'educació que es diu TIDE i ha assegurat que al congrés assisteix professorat referent o que estan molt interessants en treballar de manera activa en l'àmbit STEAM. També professionals sobretot de l'àmbit de la ciència i de la recerca que estan fent propostes i fent recerca sobre aquestes propostes per continuar millorant com es fa docència sobre STEAM.
"Ara mateix a Catalunya hi ha molt interès per la intel·ligència artificial i ara estic fent formació i xerrades en aquest àmbit en els diferents nivells educatius" ha assegurat la professora. Hernández ha continuat afirmant sobre el tema que "en l'àmbit de participació està batent tots els rècords en les accions de formació docent". Hi ha molts professors intentant interpretar com això representa una nova manera de treballar la seva pràctica docent i totes les implicacions que té les accions que fan els estudiants. En l'àmbit de l'administració sí que es veu preocupació sobre aquests temes i també s'està treballant en tota una sèrie de recursos i de guia per ajudar al fet que els educadors tinguin en compte aquesta realitat de tenir a disposició cada vegada més eines d'intel·ligència artificial.
"A mi mateixa se m'està convidant a moltes xerrades, panels, formacions i jo crec que, tot i que encara queda feina, estem millorant" ha afirmat la professora Hernández. "La major part de la comunitat docent està formada per homes en àmbits de presa de decisions i la presència de les dones encara és proporcionalment més petita" ha sentenciat.
La conferència internacional d'aprenentatge incorpora la participació d'aquests joves i la d'una multitud de professionals del sector. D'aquesta manera es dona veu a una generació davant dels reptes i el relat de la seva experiència en el procés d'aprenentatge i l'adquisició de conceptes profunds i transferibles. L'objectiu de la STEAMConf és treballar i conversar en conjunt amb diferents professionals de la comunitat educativa, de diferents nivells, però sobretot els universitaris, en com treballar aquestes competències que tenen a veure amb les matemàtiques, la ciència, la tecnologia, combinada també de manera interdisciplinària en altres àmbits, i com la podem treballar i potenciar per poder tenir els beneficis educatius més eficaços i efectius possibles.
El congrés vol intensificar la seva internacionalitat reunint a transformadors dels entorns educatius d'arreu del món. A més vol encoratjar la participació particular per transformar-la en una experiència col·lectiva amb presentacions, tallers, sessions grupals, sessions performatives, diàlegs, experiències locals, nous col·legues, nous espais i noves iniciatives. Aquesta 9a edició trasllada la seva seu al voltant del parc de la Ciutadella, en el marc de la "Ciutadella del Coneixement", complex internacional de recerca i innovació transversal al voltant de la salut humana i planetària.