Ecocombustibles, peça clau per a la transició energètica

Convertir els residus en matèria primera per tal de ser més sostenibles i climàticament neutres i, a la vegada, generar energia elèctrica renovable per electrificar, sobretot, la mobilitat en el transport i la indústria. Aquest és un dels reptes dels compromisos de l’Agenda 2030, un repte en el qual els ecocombustibles tindran un paper molt important per tirar endavant la transició energètica.

De fet, avui dia només el 0,4% de vehicles del parc mòbil espanyol són elèctrics, el que significa que el 99,6% que resta necessita la descarbonització. El principal repte amb què ens trobem rau precisament en la complexitat d’electrificar el parc mòbil terrestre i adaptar les infraestructures a curt termini. Per una altra part, l´electrificació del transport terrestre i marítim i l´aviació presenten dificultats importants. Aquests fets impulsen la necessitat del desenvolupament d’energies complementàries com els ecocombustibles. Bàsicament, són combustibles líquids de baixes, nul·les o negatives emissions en carboni que provenen de matèries primeres alternatives al petroli i que pretenen ampliar les opcions existents al mercat i complementar-les per assegurar la mobilitat i el transport.

En la jornada ‘Ecocombustibles, energia complementària i imprescindible’, organitzada per la Demarcació de Tarragona juntament amb la Comissió d´Indústria Química d’Enginyers Industrials de Catalunya, el director tècnic d’Associació Espanyola d’Operadors de Productes Petrolífers (OPA), Carlos Martín, ha assenyalat que els ecocombustibles són “imprescindibles” perquè l’evolució del transport terrestre és a llarg termini. Considera que el marc regulador europeu detalla en la Directiva Europea d’Energies Renovables l’objectiu que el 2030 s’han d’incorporar energies renovables en el transport. També el Pla Nacional d’Energia i Clima també estableix la participació dels ecocombustibles per a la consecució dels seus objectius”.

El full de ruta dels ecocombustibles es divideix, de forma resumida, en tres grans etapes; en primer lloc, els d’origen vegetal que ja s’estan utilitzant; en segon, els ecocombustibles avançats d’origen domèstic per realitzar biodièsel, biogasolina i biojet (per als avions); i en la tercera fase, trobem els ecocombustibles sintètics, que significa una alternativa als vehicles elèctrics.

Múltiples opcions per a zero emissions

Segons el director general d’AOP, Andreu Puñet “la clau està en el fet que no hi ha una solució única”. Per Puñet, serà una barreja en funció de les necessitats i dels entorns. “Intentar implantar una única solució, com l’electrificació, no és sinònim de descarbonització”, manifesta, “hi ha moltes alternatives que compleixen l’objectiu i que el complementen”. A més, ha recordat quina és la meta de la transició energètica “El que és realment important és complir l’objectiu de reducció d’emissions netes el 2050 mitjançant les diverses rutes tecnològiques possibles“.

La jornada va estar presidida per el President de la Demarcació de Tarragona, Fernando Torres, i també van intervenr Àngel Alejandre, Director General de Technip Energies, i Marco Mammetti, Manager a Idiada que varen fer presentacions amb contingut tècnic.

Per la seva banda, el President de la Comissió d’Indústria Química d’Enginyers Industrials de Catalunya, Jeroni Farnós, ha conclòs la jornada apuntant que “la ciència, la tecnologia i l’enginyeria estan desenvolupant les eines necessàries per fer front al canvi climàtic i reduir el nostre impacte negatiu i és necessari informar a la societat dels avenços perquè es puguin implementar en el dia a dia en un esforç col·lectiu”.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.