El Mobile World Congress rellança el vehicle autònom

La indústria automobilística ha tornat a ocupat, un any més, un paper rellevant durant el MWC 2017. La connectivitat del cotxe és ja una realitat, però encara està evolucionant, tot i que cada vegada més ràpidament. Ara per ara, sense una comunicació segura amb altres vehicles i sense les infraestructures necessàries, no és del tot possible una posada en marxa massiva del vehicle autònom. Precisament per això, el repte de la indústria de l’automòbil és connectar el vehicle al seu entorn de forma permanent.

Perquè un cotxe autònom es guiï per si mateix és imprescindible que estigui connectat en tot moment: davant una situació imprevista, la comunicació en temps real resulta essencial. Precisament per això és tan important la connexió 5G. El cotxe autònom necessita el 5G per l'enorme flux de dades que genera i perquè necessita transmetre i estar connectat a cada segon. Connexió amb carreteres, senyalització, altres vehicles... I, tot, d’una forma permanent i amb una quantitat de dades notable.

El vehicle autònom porta molt temps present a la ficció. Això suposa que a l’imaginari col·lectiu es vinculi més a ciència – ficció que a futur proper. Tanmateix, en els darrers anys l’avenç tecnològic, la digitalització, la miniaturització del hardware i el big data han permès que, paulatinament, el cotxe es converteixi en un dispositiu electrònic més, hiperconnectat per rebre i donar informació. Un cotxe que suprimiria la incertesa humana de la conducció al fer innecessari que hi hagi alguna persona del vehicle als comandaments d’aquest. Els cotxes podran comunicar-se entre ells i saber si el cotxe que està dos-cents metres més endavant està frenant bruscament o si en la següent corba hi ha un cotxe parat per alguna emergència.

Els vehicles autònoms perceben l'entorn mitjançant tècniques complexes com el làser, radar, lidar, sistema de posicionament global i visió artificial. Han de realitzar, en síntesi, tres grans accions per poder participar del trànsit. D’entrada, han de ser capaços de percebre. Es tracta que el vehicle capti la informació del seu entorn, tant d’objectes mòbils com estàtics i que els pugui identificar (per posteriorment saber quines possibilitats hi ha d’interacció o conflicte). En segon lloc ha d’estar preparat per planificar: amb la informació captada el sistema la processa i analitza quines alternatives disposa, quines poden ser les respostes a la presència dels objectes. Finalment, ha de poder actuar. És a dir, conegudes les possibles respostes a tots els inputs de l’entorn, el sistema ha d’ accionar els mecanismes de reacció (frenar, accelerar, canvi de trajectòria, entre els principals).

Segons la European Technology Platform on Smart Systems Integration (EPoSS) els tres criteris que defineixen els nivells d’autonomia són el control de les funcions (per exemple, la capacitat del sistema de fer-se càrrec del control longitudinal o lateral), el conductor humà (si se li està permès dedicar la seva atenció a altres activitats diferents del conduir de manera parcial o total) i les actuacions del vehicle (la independència del vehicle d’entendre els processos que ocorren durant la conducció).

Hi ha àmplia coincidència en que el vehicle autònom reduirà de manera important el nombre de morts i ferits en accidents de trànsit, i per tant, els costos associats i hi ha una certa coincidència en la millora del flux de trànsit i l’eficiència de la conducció. Durant l'última dècada el GPS ha canviat notablement la nostra forma de conduir. En els propers deu anys, la comunicació vehicle a vehicle permetrà que els cotxes siguin més previsors que els seus conductors i que s'entenguin entre ells per fer les carreteres més segures.

En l’edició del Mobile World Congress d’enguany s'han pogut veure diferents projectes en el camp dels cotxes connectats. És destacable l'empresa Bosch, que ha donat a conèixer tecnologia de reconeixement facial per identificar als conductors i la possibilitat d'obrir i arrencar el cotxe a través del mòbil. També ha presentat un sensor intel·ligent que permet detectar quan hi ha places d'aparcament lliures. Al seu torn, l’empresa nord-americana AT&T també ofereix en el seu stand solucions relatives al cotxe connectat. Entre les característiques que mostren hi ha solucions com les comunicacions entre vehicles o la possibilitat d'integrar al cotxe dins d’smart cities (ciutats intel·ligents).

Mentrestant, a l'espera que arribi definitivament el vehicle autònom, que s’acostuma a situar al voltant de 2020, les operadores han començat a posar-se al mapa amb el cotxe connectat però amb algunes funcionalitats que podran ser aplicades als nous vehicles autònoms. Per exemple, Vodafone està desenvolupant uns sistemes de seguretat que permetrien que els cotxes es comuniquin entre si i s'avisin d'un accident o un embús. A més, podran detectar el que troben al seu camí, com a semàfors o senyals.

Per la seva banda, Telefónica ha realitzat una demostració de conducció remota amb tecnologia 5G. En aquest cas, la importància d'utilitzar aquesta nova infraestructura és que es redueixen els temps de latència i, per tant, hi ha menys retard des que s'envia l'ordre fins que s'executa. Els moviments, d’aquesta manera, són gairebé en temps real. El temps de latència actual se situa a l'entorn dels 20 mil·lisegons, mentre que amb el 5G es reduiria fins a dos mil·lisegons.

Al llarg del MWC 2017 s’ha apuntat que fins al 2022 el mercat mundial de la mobilitat connectada creixerà a un ritme proper al 25% anual. Per aquesta raó, en pocs anys, els cotxes es convertiran en una part activa de l'Internet de les Coses i seran capaços de comunicar-se amb altres formes de transport, amb el mòbil i, també, amb la casa intel·ligent. De fet, la tecnologia actual ja permet connectar un vehicle amb el nostre mòbil. A través d'una SIM com la qual Vodafone implementarà en els models de Ford, podem connectar deu dispositius a un mateix cotxe.

En aquesta revolució estan participant pràcticament tots els grans fabricants de cotxes del món. Es pretén que el protocol perquè els cotxes puguin comunicar-se entre ells sigui universal.

Novetats

Un dels cotxes més fotografiats del MWC 2017 ha estat el Quattroruote, un cotxe conceptual creat per l'Institut Europeu de Disseny de Torí que està inspirat en l'art japonès de l’origami i que destaca per no tenir cap tipus de finestra ni vidre, ja que en ser totalment autònom no és necessari que el conductor vegi la carretera. Fabricants d'automoció com Ford, Seat, BMW, Mercedes o Peugeot han presentat les seves tecnologies per al cotxe autònom.

Per la seva banda, Ford ha anunciat que integrarà l'assistent Alexa d’Amazon a la tecnologia dels seus vehicles. BMW o Seat són uns altres dels fabricants que compten amb expositor propi en la fira. El primer presenta al seu espai solucions relatives al servei BMW Connected, que ofereix la planificació de viatge i les funcions de control remot, mentre que també permet saber el nivell de combustible, tancar el vehicle o activar la ventilació des de casa, simplement amb comandos de veu. Entre les solucions de connectivitat de Seat destaca un sistema per predir els embussos. També destaca el sistema d'aparcament autònom desenvolupat per BMW i Intel, que permet a qualsevol usuari equipat amb un rellotge intel·ligent -Android o Apple- aparcar el seu cotxe amb un moviment de canell des de fora del cotxe.

No obstant això, les novetats del vehicle autònom van més enllà del MWC 2017. Per exemple, el Volvo XC90 segueix autònomament el vehicle que el precedeix fins a una velocitat de 50 km/h. Volvo pretén eliminar l’estrès en embussos monòtons quan circulem per zones urbanes. Només cal prémer un botó i el motor, els frens i la direcció actuen perquè el conductor no es preocupi dels embussos habituals a les grans ciutats. Només cal canviar de carril o que intervingui el conductor i es desactiva el funcionament. Gotemburg, Suècia, permetrà que 1.000 d’aquests vehicles autònoms de Volvo puguin desplegar-se en la via pública el 2017.

Hi ha diferents tipus d’arquitectura dels sistemes dels vehicles autònoms, però les últimes fan referència als cybercars. Es tracta de vehicles autònoms elèctrics de petites dimensions que poden realitzar serveis de llançadora com a l’aeroport de Heathrow de Londres, amb dissenys “integrats” i amables amb l’entorn urbà, i en entorns sense trànsit obert. A nivell europeu, la Unió europea ha impulsat diversos projectes d’investigació respecte aquest tipus de vehicles, com el CityMobil, una possible alternativa als actuals vehicles privats i com un servei de transport públic més personalitzat, precursors de possibles serveis de sharing.

Legalitat

La Convenció de Viena sobre Circulació Vial de 1968 diu en el seu article 8: 1. Tot vehicle en moviment o tot conjunt de vehicles en moviment ha de tenir un conductor. Tanmateix, el març de 2014 la Convenció de les Nacions Unides sobre Circulació viària va aprovar una esmena impulsada per Alemanya, França i Itàlia (estats que acullen grans fabricants automobilístics) la qual modifica l’article 8.5 (UNECE, 2014) on s’introdueix que un cotxe per conduir per si sol, sempre que el sistema pugui ser anul·lat o desconnectat pel conductor, exigint que un conductor ha d'estar present i capaç de prendre el volant en qualsevol moment.

A la Unió Europea, durant el Congrés Mundial de Transport Intel·ligent l'octubre de 2015, diversos vehicles autònoms es van integrar en el flux de tràfic de Bordeus. Als Estats Units es preveu la posada en funcionament generalitzada vehicles autònoms abans que acabi la present dècada. De fet, Califòrnia, Nevada i Florida ja han autoritzat l'ús de vehicles autònoms a la via pública.

Si bé se situa l’arribada dels primers vehicles durant la dècada del 2020-2030, els del nivell 3, i que els nivells posteriors se situen per mitjans de segle, això albira un escenari de transició entre tecnologies llarg que només podria ser reduït si els costos d’adquisició de la tecnologia són assequibles i si reben un impuls legal per part de les autoritats públiques.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.