El programa Edusat Challenge entra a la fase de reptes

Quan la setmana vinent les escoles i els instituts recuperin l’activitat, els qui participin al programa pilot Edusat Challenge ho faran amb el llançament del repte i la implementació d’una activitat d'observació de la Terra a l'aula. Els centres participants, doncs, entren a una nova fase que comptarà amb mentoria i acompanyament durant tot el procés.

Durant el mes de novembre, fins a 34 docents de batxillerat, educació secundària i cicle superior de primària de 31 centres educatius de 27 municipis d'arreu de Catalunya han participat en la formació especialitzada en l'ús d'imatges satel·litàries amb què va arrencar aquest programa pilot que ofereix formació i acompanyament al professorat per introduir l'observació de la Terra a les aules d'escoles i instituts.

nl

L'objectiu del programa és apoderar el professorat perquè pugui desenvolupar una proposta didàctica basada en l'exploració i tractament de les imatges de satèl·lit i relacionada amb els reptes del canvi ambiental global, i traslladar-la a les aules amb l'objectiu últim d'incentivar l'interès de l'alumnat per les disciplines STEM i digitals.

A mitjans del mes de maig, es durà a terme la presentació final dels resultats d'aquest primer any de pilotatge del programa.

Formació docent amb impacte real i mesurable a les aules

Les possibilitats d'aprofitament del programa Edusat en els centres educatius són molt variades, i permeten treballar competències de l'àmbit matemàtic (àlgebra, geometria i estadística), així com de l'àmbit natural, social i geogràfic (ús i interpretació de mapes i dades diverses), a banda d'incidir en la millora de les competències digitals, tecnològiques, de treball en equip i d'anàlisi crític de dades.

En el primer any de pilotatge del programa, la temàtica al voltant de la qual s'ha articulat l'oferta formativa de 40 hores per als docent de matèries STEAM i Ciències Socials participants és l'aigua i la seva gestió. Així, es proposa investigar casos d'estudi que tinguin relació amb aquesta temàtica: episodis de sequera, inundacions, desgel, rius, pantans, mars i oceans de tot el planeta.

El programa Edusat permetrà a l'alumnat identificar i fer el seguiment de diferents fenòmens d'interès que impliquen canvis notables a la superfície mitjançant imatges de satèl·lit del programa Copernicus de l'Agència Espacial Europea (ESA) que permeten identificar fenòmens naturals com ara incendis, inundacions, retrocés de les glaceres, erupcions volcàniques o desforestació, tant a escala local com a qualsevol indret del planeta. Amb Edusat, i gràcies a les dotacions tecnològiques destinades als centres educatius, serà possible observar des de l'aula els canvis sostinguts en el territori, com ara el retrocés del delta de l'Ebre, els efectes de les crescudes de rius i barrancs durant les inundacions, detectar diferents processos de creixement urbanístic o observar dades de la contaminació atmosfèrica a les grans ciutats, entre d'altres.

L'Edusat Challenge està impulsat pels departaments d'Empresa i Treball –a través de la Secretaria de Polítiques Digitals– i d'Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya, en el marc de l'Estratègia NewSpace de Catalunya i del programa STEAMcat, a partir de la plataforma Edusat desenvolupada pel Servei de Sistemes d'Informació Geogràfica i Teledetecció (SIGTE) de la Universitat de Girona (UdG) per oferir materials i formacions sobre teledetecció a estudiants universitaris i algunes escoles d'altes capacitats. El programa compta també amb la col·laboració de l'Institut d'Estudis Espacials de Catalunya (IEEC).

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.