El vehicle d'hidrogen en el sistema del transport

La meva darrera entrada sobre els automòbils elèctrics, l’abril de 2020, estava motivada per a informar la gent que volgués canviar de cotxe i estava pensant en un model elèctric. Per raons de preu, infraestructures i escassa maduresa de la tecnologia no vaig tenir en consideració la solució amb pila de combustible, usant l'hidrogen. Alguns comentaris rebuts m'han mogut a exposar la situació actual i evolució probable d'aquesta mena d'automòbils.

Per a comparar les tecnologies he triat un Nissan Leaf per ser el més experimentat, el Tesla Y com el de més autonomia amb bateries i el Toyota MIRAI com a vehicle d'hidrogen.

Funcionament

Els cotxes d'hidrogen funcionen amb un motor elèctric. Aquest motor és alimentat per una pila de combustible i una bateria. Per a referir-se a ells se sol usar l'abreviatura FCEV, de «Fuel Cell Electric Vehicle».

Una diferència fonamental amb la resta de vehicles elèctrics és que els cotxes d'hidrogen produeixen l'electricitat per si mateixos. Si no volem emetre CO₂, l'hidrogen que s'usa com a combustible, ha de ser produït per electròlisi de l'aigua usant energia elèctrica renovable. El rendiment de aquest procés és de l'ordre del 80%.

Actualment el cost per quilòmetre d'un cotxe d'hidrogen gairebé duplica al d'un vehicle amb bateria que es pugui recarregar a casa. Els costos depenen molt dels impostos i probablement el cost de l'hidrogen es reduirà. En tot cas, ara com ara, es necessita un 30% més d'energia per a moure el cotxe de pila de combustible que el de bateria, a causa del seu pes i menor rendiment de la pila en comparació amb la bateria .

Segons els fabricants i les revistes especialitzades la durada de bateries i piles de combustible és comparable amb la durada d'un vehicle de combustió interna, uns 10-15 anys.

Tant el FCEV alimentat amb hidrogen obtingut d'energies renovables com el BEV carregat amb electricitat obtinguda d'energies renovables no són font de CO₂. Que no siguin font de CO2 no implica que no contaminin en altres fases del cicle de vida.

Limitacions de les comparacions entre tecnologies

En tots els càlculs de consum i contaminació partim que el combustible està disponible, sense tenir en compte l’anàlisi del cicle de vida (ACV). No he pogut trobar dades concretes. Aquesta limitació dificulta una comparació completa entre tecnologies.

quadre1

quadre2

Com ocorre amb la majoria de temes lligats a les energies renovables, no es coneix l'Anàlisi del Cicle de Vida (ACV) de cap de les dues tecnologies. Això fa impossible una veritable comparació. Els dipòsits d'hidrogen del Toyota Mirai pesen 100kG. Totes dues tecnologies necessitaran un augment considerable de la potència elèctrica instal·lada al país, d'una infraestructura important d'energia elèctrica renovable (aerogeneradors o panells fotovoltaics o tots dos) i una xarxa d'estacions de recàrrega (industrials i domèstiques) molt important. En aquest moment, les estacions de recàrrega de bateries, encara que insuficients, han pres la davantera.

- Per a augmentar l'autonomia d'un BEV n'hi ha prou amb posar la bateria més gran i pagar-la.

- Només hi ha una estació de recàrrega d'hidrogen en tota Espanya, la qual cosa fa la tecnologia del FCEV inviable a curt termini.

- Seran els governs els que hauran d'apostar per l'una o l'altra tecnologia i invertir en aquesta. No es pot prohibir la fabricació de cotxes ICV si no estan disponibles les estructures necessàries.

Algunes conclusions

  • Encara hi ha finestra d'oportunitat per a comprar cotxes de combustió interna.
  • En cas que hom estigui interessat en un cotxe elèctric, la millor elecció seria un BEV que no costi més de 35.000 €. Si els diners no són un problema es pot comprar un BEV amb una gran bateria per 70 o 80.000 €. El temor de quedar-se en carretera sempre el tindrà, però podrà fer viatges més llargs. En tot cas, ha d'assegurar-se de disposar d'estacions de càrrega en el seu domicili i on les necessiti i que estigui disponible una xarxa nacional de recàrrega “ràpida”.
  • Fins a comprovar que els governs aposten pel cotxe de pila i comencen a instal·lar “hidrolineres” no es pot prendre en consideració la tecnologia de combustible hidrogen.
  • Cal començar a pensar que els llargs viatges en automòbil s'aniran reduint. Només seran útils amb el cotxe de pila de combustible pel seu curt temps de recàrrega.
  • El preu dels combustibles és incert.
  • El ferrocarril sempre hi será perquè pot alimentar-se directament amb energia elèctrica renovable.
  •  No cal perdre l'esperança en les innovacions de ruptura o disruptives. I tampoc fer-se il·lusions

[1] A una font de 7,4 kW.

[2] Valors del catáleg dels fabricants.

[3] World-wide harmonized Light duty Testing Procedure

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.