Els cinc consensos que necessita Catalunya

Infraestructures, aigua, energia, indústria i sector públic. Aquests són els cinc àmbits que analitzen el Col·legi d'Enginyers Industrials de Catalunya i el Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports en un document que posa l'horitzó el 2050 i que demana "coratge i valentia" al Govern sortint de les eleccions del 12 de maig. Amb 'Cinc consensos nacionals per a la Catalunya del 2050', els enginyers aprofiten la situació política i del país per demanar determinació. "Catalunya ha tingut moments amb consensos importants que ens han portat al país que som", ha reconegut el degà d'Industrials, Narcís Armengol, "però són plantejaments esgotats que no han estat renovats". El degà de Camins, Pere Calvet ha afegit que hi ha "grans decisions" per al país que necessiten "un impuls de regeneració".

1 - Infraestructures

Els enginyers defensen que l'interès general ha de prevaldre davant la particular a l'hora de decidir una infraestructura i lamenta que "darrerament ha tingut més pes l'interès particular". Per Calvet, aquest interès col·lectiu ha de permetre estirar i per fer-ho cal "planificar i arribar a bons consensos". L'Aeroport de Barcelona, els accessos al Port de Barcelona, la Ronda del Vallès, l'L9 del metro o la xarxa de rodalies són algunes de les infraestructures que necessiten, precisament la planificació del país que ha tingut històricament la Generalitat. 

2 - Aigua

Després de l'esforç per impulsar l'Observatori de l'Aigua, els enginyers insisteixen que la proposta d'interconnexió és "equilibrada al país i garanteix cabals ecològics a un cost petit comparat amb les prestacions que dona". "No hi ha alternatives ara mateix", manifesta Calvet que reconeix que aquest és un àmbit que necessita grans consensos, compensacions territorials i superar localismes. "Necessitem estar en xarxa", recorda. El document demana que la legislatura vinent impulsi amb un sistema de cicle de l'aigua implantat que garanteixi els subministraments de la ciutadania i l'activitat econòmica, i que al mateix temps tingui presents els requisits mínims que l'entorn natural demanda per a la seva sostenibilitat.

3 -Transició energètica

Pels enginyers cal accelerar la transició del model actual cap al model que garanteixi un subministrament d'energia amb clar protagonisme de les fonts renovables i descarbonitzades. Armengol defensa el Pacte Nacional per a la Transició Energètica com un pas imprescindible per arribar als objectius. "Necessitem xarxes molt més connectades per donar cabudes als nous models", manifesta, "l'enginyeria sempre dona solucions". Catalunya no està avançant al ritme que sí que ho fan altres països i per això Armengol demana "coratge i presa de decisions". "No podem estar en l'anàlisi permanent i, per tant, en la paràlisi", ha insistit el degà d'industrials. Per això, entén cal més agilitat també a l'administració i que això demana incorporar professionals tècnics amb coneixement tècnic als espais de decisió. "Poseu a liderar professionals tècnics que sabem de gestió tècnica i política", ha demanat Armengol.

4 - Indústria

Els enginyers consideren que la indústria ha d'augmentar el seu pes a l'economia catalana per generar riques i llocs de treball de qualitat. Per això, diuen els enginyers, cal millorar la competitivitat avançant en innovació, internacionalització, sostenibilitat i transformació digital. "Catalunya ha perdut camí, però té un llegat que es pot reaprofitar i cal reaprofitar", ha dit Armengol, que recorda que no tenir consensos i no actuar, resta competitivitat. "El món avança i no ens espera", ha afegit.

5 - Sector públic

Reformar l'administració amb una direcció pública professionalitzada, que diferenciï els espais de la gestió pública dels de la política i on la transformació digital posi al centre a les persones. Pels enginyers industrials i de camins, l'administració ha d'estar "a l'altura" dels reptes que les noves condicions socials i econòmiques imposen" però que en canvi, l'administració catalana és "feixuga i rígida".

Per Calvet, si el sector públic se'l considera el primer ocupador del país i l'empresa amb més capital és "la gran multinacional de la zona". Per això, afegeix Armengol, consideren que cal optimitzar recursos i processos, agilitzar tràmits. "L'administració no està al nivell d'eficiència i competitivitat del conjunt del país", diu Armengol, motiu pel qual setmana incorporar professionals amb prou coneixements tècnics per poder liderar "des del coneixement i el rigor" les àrees més tècniques del sector públic.

 

subscriu-te

 

El cost de no tenir consensos

"D'aquí a unes setmanes hi haurà un nou govern, probablement de coalició, i seria una decepció que qualsevol acord no inclogui aquests consensos". Així de contundent ha estat Armengol a explicar el recorregut que esperen que tingui aquest document que ja estan presentant als diferents partits polítics. El degà d'Industrials ha demanat prendre decisions pel "cost tangible" que té per la societat "la manca de rigor de l'administració". No fer els canvis que proposen els enginyers, insisteixen els dos degans, té un cost en termes socials, i per això, han volgut tirar endavant el document.

Calvet fa especial atenció a la relació entre els cinc àmbits. "Les empreses decidiran si s'estableixen a una regió o altra en funció de la resposta de l'administració o de l'energia verda", assegura Calvet. En un mateix sentit es pronuncia Armengol que considera que si la indústria no se sent acompanyada invertirà en altres territoris i la indústria catalana no serà competitiva, tampoc per incorporar el talent que les universitats del país generen, que marxarà a altres llocs del món. "Si la indústria no és competitiva i no es pot consolidar, no pot créixer i no pot generar llocs de treball", ha argumentat el degà d'Industrials, "el cost és tangible, està passant". Armengol també ha defensat que Catalunya té sectors punters i potents que ha de saber cuidar.

Armengol i Calvet coincideixen que l'enginyeria "dona solucions i eines per fer front a les inquietuds".

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.