Els reptes de l’electromobilitat urbana

La mobilitat està al darrera del 40% de les emissions de gasos amb efecte hivernacle de la ciutat de Barcelona. En concret, segons dades municipals, només els vehicles privats motoritzats ja generen el 27% de les emissions que s’imputen a la ciutat.

Descarbonitzar aquest sector, per tant, és més que necessari per mitigar els efectes del canvi climàtic i assolir l’objectiu fixat per la Unió Europea per a l’any 2050: alliberar només el diòxid de carboni que siguem capaços d’absorbir.

En aquest propòsit, l’aposta per l’electromobilitat que estan fent ciutats com Barcelona és essencial. Amb Endolla Barcelona, la capital catalana s’anticipa a la demanda posant a disposició de la ciutadania una àmplia infraestructura pública de punts de càrrega, pensant tant en aquells barcelonins i barcelonines que no disposen de punts de càrrega als seus domicilis o llocs de treball, com en aquelles persones que visiten o venen per feina a la ciutat i ho fan en vehicle elèctric.

Des d’inicis d’any, Barcelona compta amb la que ja és la xarxa pública de punts de càrrega més gran del sud d’Europa. Són, en total, 1.000 punts de càrrega repartits de manera homogènia per tots els barris, tant en superfície, per a les càrregues d’oportunitat; com als aparcaments de Barcelona de Serveis Municipals (BSM), per a les càrregues sostenibles, aquelles que es planifiquen i aprofiten les hores de menys demanda energètica. A més, la ciutat ja treballa per assolir els 3.000 punts de càrrega públics, a mesura que augmenti la demanda.

Només les recàrregues fetes durant l’any passat als punts de la xarxa Endolla Barcelona van evitar l’emissió de gairebé 9.000 tones de CO2.

L'electromobilitat té un paper crucial en l’evolució cap a ciutats més intel·ligents i sostenibles. Impacta positivament en la qualitat de l'aire, disminueix la contaminació sonora i millora la salut de la ciutadania. Disposar de punts de càrrega és essencial, però per aconseguir que més gent aposti pel vehicle elèctric, les ciutats han de resoldre altres reptes en els que la col·laboració públic-privada i la innovació són clau.

"L'electromobilitat té un paper crucial en l’evolució cap a ciutats més intel·ligents i sostenibles."

Partim d’una mobilitat de combustió en què els conductors poden omplir el dipòsit allà on vulguin, independentment del nom de la gasolinera. Perquè això passi amb la mobilitat elèctrica, calen aliances entre els diferents operadors del sector que permetin als seus usuaris carregar els vehicles sense haver d’estar registrats a totes les plataformes. La xarxa d’electromobilitat de Barcelona té ja acords d’interoperabilitat amb 10 altres operadors i té previst seguir-ne sumant.

El temps de càrrega és també un altre aspecte de millora. Les ciutats han de poder fer compatibles les càrregues lentes i planificades amb les ràpides o d’oportunitat. En aquesta línia, i tenint present que gairebé el 20% del parc circulant de Barcelona són motos i ciclomotors, són també una bona solució les estacions d’intercanvi de bateries. En tots dos casos, els aparcaments poden ser bons aliats allotjant aquests punts i contribuint a alliberar espai públic.

En paral·lel a aquests reptes, l’electromobilitat ha d’avançar de la mà de la innovació per créixer a gran escala, ser econòmica i el més eficient possible, i contribuir així a crear entorns urbans més habitables. En definitiva, trencar les barreres que fan que a Catalunya les matriculacions de vehicles elèctrics encara representin menys del 14% del total, segons les últimes dades de l’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (ANFAC).

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.