Els reptes de tota la cadena de valor de l’automoció

El sector de l’automoció és una de les àrees que més transformacions ha patit en els últims anys i encara avui és una de les que més demandes de canvis rep. Sigui per abordar la problemàtica ambiental derivada de les emissions de CO2 o sigui per les noves necessitats socials actuals relacionades amb el transport urbà, la indústria ha de treballar per oferir al seu públic el vehicle adequat a les seves necessitats.

Per donar a conèixer els reptes als quals s’enfronta el sector i com la innovació juga un paper essencial en aquesta carrera, la Comissió de Mobilitat d’Enginyers Industrials de Catalunya ha organitzat un cicle de tres sessions. En la primera jornada de Recerca i Innovació en el sector d'Automoció de Catalunya, s’ha exposat com tots els agents de la cadena de valor del sector de l’automoció, no només els fabricants de cotxes, encaren els reptes actuals i futurs d’aquesta indústria. Així, Seat, Eurecat i Ficosa han d'adaptar-se a les noves exigències que exigeix el mercat.

Seat

La companyia de cotxes compta amb més de 1.000 enginyers a l’equip d’R+D, ja que com detalla Anna Homs, responsable d’innovació a Seat, el cotxe és avui dia molt més que un motor i xapa. Ja no es pot pensar en un cotxe sense tenir en compte la tecnologia i el software.

Els reptes de Seat se centren en quatre tendències actuals del sector que han modificat l’estratègia de les últimes dècades:

  • Mobilitat compartida: El transport urbà està canviant. Hi ha una disminució en la compra de vehicles i un augment de la demanda dels serveis de pagament per ús. Així doncs, Seat ha desenvolupat el seu propi projecte de moto-sharing per Barcelona.

  • Electrificació: Els cotxes i tots els altres vehicles han de ser sostenibles i compromesos amb el medi ambient. Pel desenvolupament de bateries elèctriques, la companyia va inaugurar el Test Center Energy, un centre d’investigació focalitzat en la recerca de bateries pels futurs automòbils. Així mateix, ha obert a Segunto una fàbrica per la creació i la producció d’aquest element clau.

  • Autonomia: Ara per ara, Seat investiga els sensors que necessitaran els cotxes autònoms. Així, el seu prototip de vehicle autònom, el projecte Diana, es considera un laboratori sobre rodes.

  • Connectivitat: Una tendència estesa a gairebé tots els sectors de la vida. La interconnectivitat en l’automoció no només oferirà entreteniment, sinó que també augmentarà la seguretat. Actualment, Mi Cupra App permet consultar informació com la càrrega del cotxe des del mòbil, o enviar adreces o punts d’interès des del telèfon al vehicle.

Seat treballa en altres projectes que s’adapten a les necessitats socials i no es relacionen directament amb les necessitats de l’automoció. Aquestes, sobretot, se centren en la sostenibilitat i l’economia circular. Per exemple, el projecte Sequal utilitza plàstics i residus que es troben al Mediterrani per fabricar un teixit pels seients del Cupra Born, i el projecte Oryzite busca substituir materials plàstics amb clofolles d’arròs.

Eurecat

La recerca en l’àrea de mobilitat del centre tecnològic s’estructura en tres grans pilars, segons va explicar David Pardos, vicepresident del GT Automoció i expert en Automoció i Mobilitat a Eurecat. Cada un dels pilars representa un dels principals desafiaments de l’automoció:

  • Tecnologies de bateries, electrificació i la mobilitat connectada: Eurecat lidera investigacions en materials, cel·les, tipus químics i fins i tot en el desenvolupament de mòduls i battery packs. Una altra línia d’investigació són les bateries de segona vida i la recerca de solucions per reciclar i reutilitzar aquests components. Actualment, treballen en el projecte Marbel per dissenyar i fabricar una millor bateria modular que sigui sostenible i reutilitzable. Els esforços d’Eurecat es focalitzen en optimitzar el rendiment de la bateria tant en el primer com en el segon ús i en poder predir les possibles avaries. En aquestes investigacions, ja es té present el pes per no perjudicar l’eficiència del cotxe.

  • Manufactura avançada i la indústria sostenible: Un dels objectius de l’Eurecat és promoure la competitivitat de les empreses i el benestar de la societat. En aquest sentit, el projecte Sharework, que combina software i hardware, vol introduir el robot col·laboratiu a la indústria de manera planera i eficient. Així mateix, el centre tecnològic compta amb una planta pilot de plastrònica per integrar elements electrònics com sensors en peces de plàstic. Aquesta producció permetria reduir el pes i com a conseqüència augmentar l’actuació del vehicle.

  • Lightweigthing i les solucions multi materials: Com ja s’ha comentat, un dels reptes principals en l’automoció elèctrica és reduir el pes del vehicle per compensar la càrrega de la bateria. Així doncs, el centre tecnològic estudia utilitzar peces impreses amb 3D i reforçar-les amb fibra de carboni per substituir les parts de metall més pesants. A més, Eurecat és un dels socis del projecte Fatigue4Light que té l’objectiu de reduir el pes del xassís un 30%.

Ficosa

Els reptes del sector també s’han traslladat a les empreses proveïdores de components com Ficosa, ja que els productes tradicionals són substituïts de mica en mica per altres components electrònics. Així doncs, Jordi Mestre, enginyer de producte i director de la unitat de negoci eMoblity a Ficosa, reconeix que la solució es troba en la innovació en electromecànica.

En aquest sentit, Ficosa té vuit línies d’investigació i unitats de negoci per tal d’oferir als seus clients com Volkswagen productes diferencials amb més funcionalitats. Des dels sistemes de miralls que han estat l’element més important de l’empresa a elements relacionats amb els canvis de marxa i la direcció. No obstant això, actualment, els productes més utilitzats són les càmeres i els sensors.

Els cotxes cada vegada tenen i tindran més càmeres, tant en l’exterior com en l’interior del vehicle. Les seves funcions són variades i poden servir per millorar la conducció substituint els miralls o per la conducció autònoma. A més, les càmeres i els sensors tenen un nou paper en els sistemes de neteja dels vidres dels cotxes que poden detectar quan plou o si afecta la visió del conductor.

Així mateix, altres sensors i càmeres en l’interior del cotxe reconeixen la presència del conductor i acompanyats i detecten el seu grau de distracció o somnolència. De la mateixa manera, permeten la comunicació del vehicle amb l’exterior i altres infraestructures. Ficosa no s’oblida de la mobilitat elèctrica i també treballa en sistemes per gestionar l’energia, especialment les bateries d’alta tensió, i en els carregadors dels vehicles.

Per tant, la transició a la nova mobilitat elèctrica i autònoma requereix la col·laboració i la cooperació de tots els actors de la cadena de valor per tal de superar tots aquests reptes de la forma més eficaç possible. Des de fabricants com Seat, a proveïdors com Ficosa passant per centres tecnològics com l’Eurecat, treballen per uns mateixos objectius, un transport segur i sostenible.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.