Enchufing: una aposta de futur per al vehicle elèctric
Amb l'objectiu de ser pioners i convertir-se en un referent del sector del vehicle elèctric, Enchufing va engegar la seva activitat el 2014, quan la venda d'aquest tipus de cotxes encara era residual. Després de tenir alguna experiència amb projectes universitaris al voltant del vehicle elèctric, els seus fundadors, els enginyers Guillem Penalva i Baltasar López, van apostar per una empresa que s'encarregués de dissenyar i instal·lar les infraestructures de recàrrega amb visió de futur: estaven i estan convençuts que el vehicle elèctric anirà a més. Per això, van decidir començar a agafar experiència des de l'inici i muntar una estructura empresarial ''escalable'' per estar ''preparats'' quan el mercat sigui gran.
Creixement sostingut
El 2014 van començar dos enginyers i feien entre una i dues instal·lacions al mes. Ara són quatre enginyers i set instal·ladors, tots contractats per l'empresa. Durant tot el 2019 ja en van fer entre 300 i 400 i van arribar al mig milió d'euros de facturació. Enguany havien previst arribar a les 700 i duplicar facturació però la situació de crisi no els ho farà possible.
Treballen sobretot per a particulars, ja que ser instal·ladors oficials de Tesla a Catalunya, els ha posicionat molt bé. En aquest sentit estan intentant estendre's a altres ciutats espanyoles de Tesla i d'altres concessionaris, de manera que els contacten molts particulars.
A banda, els darrers dos anys han notat un creixement important en flotes d'empresa i encàrrecs d'establiments com hotels i restaurants que volen la instal·lació en pàrquings. Però un dels àmbits que els genera més demanda, des de fa uns nou mesos, és el dels pàrquings comunitaris, sobretot de consultes per saber què s'ha de fer per habilitar-lo i que es pugui realitzar aquesta instal·lació de recàrrega. ''No és el mateix un pàrquing de 20 places que de 600'', diu Penalva, ''hi ha 30.000 casuístiques''. Veuen que a les ciutats, s'han començat a preocupar per evitar que ''cadascú vagi a la seva''.
En aquest sentit, Penalva reconeix que tothom vol el punt de recàrrega a la seva plaça, partint del comptador del pis o d'un comptador particular, però a nivell d'infraestructures cal prepara-ho per fer-ho possible. Per això, una instal·lació en un pàrquing comunitari pot costar al voltant dels 1.700 euros, mentre que en una casa, per a un sol particular, el procés es pot fer amb 1.200 euros.
A Enchufing també treballen per introduir novetats a les instal·lacions. Per exemple, ara es demana que els punts de recàrrega tinguin connectivitat, puguis tenir un compte d'usuari i pagar en funció del consum de cada usuari. ''Cada com es fa més complex'', diu Penalva, ''hem de donar servei a totes aquestes coses''.
Coronavirus i mobilitat
L'aturada de l'activitat arran de la crisi del coronavirus els ha afectat de ple i ja saben que moltes empreses han postposat les inversions en aquesta matèria. Per tant, provablement no podran duplicar les instal·lacions realitzades el 2019 com tenien previst. Tot i això, són optimistes perquè creuen que és un mercat que ''ara mateix no té fre''. Confien doncs, que quan hagi passat la situació de confinament la venda de cotxes es reactivarà i que els elèctrics es començaran a vendre més que abans.
Per Penalva, la gent sap que el cotxe elèctric és ''el futur'' de la mobilitat sobretot a les ciutats i creu que qui tenia la intenció de comprar-se un cotxe nou, no l'agafarà de gasolina després de la crisi, sinó que potser se'l comparà més senzill. En aquest sentit, està segur que el confiament ha fet que la ciutadania s'adonés de les conseqüències de la mobilitat en la contaminació de la ciutat i que per això, cada vegada seran més els qui decideixin que el seu proper cotxe serà ''com a mínim'' híbrid endollable. A banda, creu que l'administració també farà accelerar aquest model de negoci amb la restricció de cotxes antics i incentivant la compra de cotxes elèctrics.
''Un MBA pràctic''
Reconeix però que no és fàcil sobretot per qüestions de finançament. ''Quan no ets ningú no és gens fàcil trobar finançament'', diu. Entén que els bancs necessitin un aval o una seguretat però lamenta que un pla d'empresa costi de fer creure. Admet que quan has pogut passar una primera fase i ja factures cert volum, trobar el finançament just és molt més fàcil. Per això creu que cal més ajuda en les fases inicials als projectes d'emprenedoria. Tot i això, està convençut que repetiria.