Explosió mortal al Port: acetat de metil i mesures de precaució

L’acetat de metil és un dissolvent habitual en adhesius i pintures i forma part de la composició de molts productes que s'usen en l’àmbit domèstic per retirar restes de pintura o fins i tot esmalt d’ungles, però sobretot s’utilitza a la indústria química. És un producte inflamable i, com a tal, és perillós. Així ho explica Arturo Trujillo, enginyer industrial i membre del grup de treball de Seguretat de Procés de la Comissió d’Indústria Química del Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya, que també recorda que produeix somnolència i estupor quan s’inhala en concentracions elevades. Cal recordar que aquest producte forma part de la composició de les coles que, temps enrere, es va posar de moda inhalar. És un líquid transparent, d’un aspecte semblant a l’alcohol, i amb una olor afruitada.

Segons ha comunicat el Port de Barcelona, un treballador ha mort i un altre ha quedat ferit crític aquest dimarts a causa d’una deflagració mentre feien tasques de manteniment i soldadura en un tanc que contenia acetat de metil. 

Malgrat les conseqüències fatals de l’accident, Trujillo ha explicat que els anomenats “treballs en calent” són tasques que es fan habitualment. Atès que són operacions amb un cert risc, sempre requereixen “procediments i mesures de precaució” addicionals.

L’accident va tenir lloc a les instal·lacions de Tepsa, una companyia especialitzada en l’emmagatzematge de productes químics, ubicada al moll de l’Energia, quan els operaris d’una empresa subcontractada, segons ha explicat el Port de Barcelona al seu comunicat, feien les tasques de manteniment d’aquest tanc.

El moll d’inflamables està allunyat de la població, recalca Trujillo, precisament per evitar que episodis així puguin tenir conseqüències més greus en cas, per exemple, de fuita. De totes maneres, l’enginyer recorda que les instal·lacions tenen nombroses mesures de seguretat i que en cas de fuita, que no s’ha produït, el líquid s’hagués vessat en els recintes de contenció. “Per exemple, el dipòsit està dins d’una cubeta de retenció”, explica Trujillo.

La importància dels plans de protecció

Quan es produeix un incident d’aquestes característiques, les institucions i els cossos de seguretat activen tots els plans de protecció disponibles. En aquest cas, el Port de Barcelona, Bombers i Protecció Civil han activat els plans establerts en episodis com aquest i han acudit immediatament a les instal·lacions per comprovar la situació. Així mateix, es fan servir tots els mitjans possibles, com poden ser fins i tot els drons, que el Port de Barcelona ha posat a disposició, per fer una valoració de riscos i assegurar la zona per agilitzar l’entrada dels cossos de seguretat i de la comitiva judicial.

Trujillo considera que tots els escenaris que s’haguessin pogut derivat de l’accident estan “planificats, no improvisats” i que es preveuen conseqüències molt diverses. “Fins que no se sap l’abast de l’accident, s’intenta tenir disponibles tots els recursos que potencialment es puguin menester”, explica Trujillo.

Per a més informació relativa a la seguretat dels treballs en calent, Trujillo recomana consultar, entre altres fonts, el Safety Beacon. Aquesta és una publicació mensual del CCPS, sigles que corresponen a "Center for Chemical Process Safety" (Centre per a la Seguretat en Processos Químics) que té per missió proporcionar informació i orientació de primera mà relacionada amb la seguretat en processos químics i industrials. El CCPS és una organització internacional dedicada a promoure la seguretat en la indústria química i altres indústries amb processos perillosos. Aquesta publicació és una eina valuosa per als professionals de la seguretat industrial i els responsables de processos químics, ja que ofereix les millors pràctiques per prevenir accidents, controlar riscos i millorar la gestió de la seguretat en aquests entorns. El Safety Beacon està disponible en català i trenta-sis idiomes més.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.