El futur sostenible del MotorSport

Per les seves propietats tècniques i per la seva lleugeresa, la fibra de carboni és un dels materials més atractius en determinades indústries com és la de l'automoció,i en especial, el motor de competició. El major inconvenient que tenen, però, és que no es poden reciclar i que pràcticament el 100% d'aquest material acaba a l'abocador. Això, en un moment on l'economia circular guanya terreny i els diferents estats elaboren plans i estratègies per reduir precisament el percentatge de residus que es dipositen als abocadors, pot ser un problema.

Amb aquesta premissa, Oriol Grau, CEO de BCircular, explica el naixement de la seva start-up, ara fa quatre anys, l'objectiu de trobar alternatives ''més sostenibles''. Per Grau era important començar a desenvolupar la tecnologia ''capaç'' de reciclar els materials compostos com són la fibra de carboni o la fibra de vidre. De moment, Bcircular ha començat a treballar, doncs, amb la tecnologia que permet obtenir fibres d'alta qualitat, sense resines i conservant la major part de les seves propietats, a partir de fibres de carboni ja utilitzades en, per exemple, nuclis d'aerogeneradors, parts d'avions, vehicles de competició, etc.

Bcircular és una de les primeres empreses que, a nivell mundial, es dedica a buscar la manera de poder reciclar aquests materials compostos. Actualment es troben en una fase d'I+D, desenvolupant el material i escalant la tecnologia per poder tenir la capacitat de créixer. Diverses companyies els subministren material per reciclar que, a través de les diferents tecnologies desenvolupades, en produeixen de nou per a altres usos.  Estan oberts, també, a entrar en contacte amb qualsevol empresa que detecti la necessitat de treure un determinat producte per estudiar la tecnologia que pot ser necessària per aconseguir-ho.  

En declaracions als Fulls d'Enginyeria, Grau ha explicat que el material resultant pot ser utilitzat per a ''moltes aplicacions'' però no les mateixes. ''Per a un avió sempre es buscaran fibres verges'', diu Grau. El CEO de Bcircular, però, reconeix que la demanda de fibra de carboni està ''disparada'' i creu que si es reciclés, es podrien produir plàstics reciclables amb molt bones propietats i crear, així, ''materials d'altíssim valor a partir d'un problema''.

L'exemple de Bcircular centra part de la jornada 'Economia circular i Motorsport' que organitza la comissió de mobilitat d'Enginyers Industrials de Catalunya aquest dimarts per tal de reflexionar sobre la capacitat d'implementar protocols i procediments d'economia circular en l'entorn del MotorSport. I és que tal com explica Xavier Elias, doctor enginyer industrial i director del Postgrau d'Economia Circular d'Enginyers Industrials de Catalunya, el motor de competició és ''l'antítesi de l'economia circular'', entesa com la disciplina que recicla i torna a introduir al mercat un objecte fora d'ús.

Elias defensa que el sector de la competició automobilística hauria de fer ''un esforç''  per promoure les tecnologies ''incipients'' que permetin reaprofitar el material amb què s'han fabricat els vehicles, inservibles després d'una carrera, tecnologies com les que ha començat a desenvolupar Bcircular. L'enginyer industrial, consultor internacional en temes d'economia circular, aposta així, per consolidar la Fórmula 1 com a ''arquetip'' de la tecnologia. Per Elias, si els mecànics del motor de competició poden dissenyar i fabricar vehicles i les seves parts (pneumàtics, frens, carrosseries, etc) per tal que puguin circular a 400 km/h s'ha de transferir el coneixement que genera per contribuir a la sostenibilitat dels cotxes convencionals actuals o del futur. És a dir, per Elias cal ''aprofitar'' l'expertesa  de la Fòrmula 1 per poder fabricar vehicles més duradors i alhora, més reciclables.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.