El lleure, espai per al foment de les STEM

Amb un 80% de dones a la plantilla de docents i la intenció d'oferir activitats tant per a nens com per a nenes, l'entitat Tbkids, de Sant Cugat del Vallès, ha acollit al llarg de l'estiu uns vuitanta inscrits dels quals, el 40% han estat nenes. És un percentatge alt tenint en compte que és un casal tecnològic on el disseny de videojocs i el desenvolupament computacional són la base de les activitats on, enguany, la màgia era el centre d'interès. No hi ha secret de l'èxit però la seva directora, Victòria Castillo, creu que una de les ''eines'' que els permet atraure tantes nens és que la majoria de talleristes són dones.

 A banda, està convençuda que en les darreres generacions s'ha fet ''un canvi revolucionari'' que Tbkids també ha treballat per fer superar, als pares i mares, els prejudicis sobre les preferències de les nenes. Considera que anys enrere, eren els mateixos pares que pensaven que les nenes ''no tenien aquestes inquietuds'' i ha constatat que, en canvi, les darreres generacions estan ''ajudant molt'' a entendre que les nenes també els interessen en constatar que hi ha més dones fent carreres tècniques i que, per tant, ho poden assolir perfectament.

Tbkids és una de les 17 propostes seleccionades per la primera edició de la Bitbot Challenge, un concurs organitzat pel Departament de Polítiques Digitals i la Fundació i2CAT per promoure les activitats tecnològiques de lleure després del confinament. En declaracions als Fulls d'Enginyeria, la directora general de Societat Digital, Joana Barbany, ha explicat que aquest concurs, que forma part del programa BitBot per a l'impuls de les vocacions STEM entre els nens i les nenes, neix amb dos objectius: ajudar a les entitats de lleure afectades per la crisi del coronavirus i fomentar la pràctica d'activitats tecnològiques entre els més petits. Per això, s'han seleccionat 17 projectes que han rebut un ajut de 1.500 euros per desenvolupar les activitats entre el juny i el setembre. En una segona fase es reconeixeran els tres millors projectes amb premis d'entre 1.500 i 4.000 euros. Un dels criteris, explica Barbany, és la política d'accés ''per captar més nenes'' entre els inscrits.

A RobotElBaix, per exemple, han fet una reserva de places per a nenes per aconseguir-ho. És una ''discriminació positiva'' diu Míkel Gómez, un dels responsables d'Any 2230- Programa Interestel·lar Artemis. Gràcies, en part, a aquesta mesura, han tingut un 50% de nenes entre els seus inscrits en un projecte que fomenta l'aprenentatge significatiu a través d'un joc de rol. Gómez reconeix que un cop integrats en el grup, tots els participants ''proposen solucions iguals'' als problemes que se'ls plantegen però detecta que en les edats més primerenques hi ha menys ''resistència'' de les nenes i veu que hi ha molts prejudicis en l'educació que ''les aparta'' d'aquest tipus d'activitats.

En una mateixa línia es posiciona Dídac Marín, de RobotSitges, que considera que a partir de la Secundària, per exemple, cal ''empènyer-les i convèncer-les'' però que després els agraden. Marín, enguany, va decidir que els quatre participants als tallers que havia preparat per l'estiu fossin nenes. Va dissenyar l'activitat a partir d'una notícia de l'IRTA sobre el sistema de reg automàtic per demostrar una aplicació propera de la tecnologia. Així doncs, ha desenvolupat un sistema de reg automàtic amb l’ajuda d’un petit ordinador, micro:bit i sensors per recollir les dades que permetin controlar la despesa de l’aigua i fomentin el seu estalvi i lluitar contra el canvi climàtic.

RobotSitges

El programa Bitbot

La primera edició del Bitbot Challenge 2020 forma part del programa Bitbot de la secretaria de Polítiques Digitals i amb col·laboració amb el Departament d'Educació per promoure l'oferta extraescolar d'activitats en l'àmbit de la programació i la robòtica educativa a Catalunya. S'emmarca també dins el pla STEMcat que vol fomentar l'interés i les vocacions en l'àmbit de les TIC, i millorar la competència digital dels i de les joves.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.