Evix: l'airbag per a ciclistes

Un collaret que protegeixi les cervicals –una de les parts del cos més vulnerable dels ciclistes- en cas d'accident de bicicleta.  Això és Evix, un airbag per a cascos de bicicleta que vol millorar la seguretat dels esportistes del ciclisme sense renunciar a l'estètica ni la comoditat. El producte consta d'un sistema integrat al casc amb uns sensors inercials que, programats, detecten quan l'usuari pateix un accident i inflen la bossa d'aire, evitant així, conseqüències pitjors.

El producte és una idea de Marc Millet, graduat en Dret, i Nil Oleaga, graduat en Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport. Els dos joves, de 26 i 27 anys, van coincidir en un màster sobre gestió d'empreses esportives, on van començar a treballar amb aquesta idea. Es van posar en contacte, per proximitat geogràfica –el Maresme- amb Lucas Llobet, enginyer en disseny industrial i desenvolupament de producte per la UPC i van anar donant forma a Evix, entrant en un programa d'emprenedoria de la Universitat de Barcelona i en un altre de Banco Santander que els ha reconegut amb diferents premis que els ha permès a visitar Silicon Valley.

En una entrevista als Fulls d'Enginyeria, Llobet explica que ja havia tingut experiència, de becari, en diferents plantes de producció, i estava treballant en temes industrials quan el van anar a buscar. Aficionat al ciclisme, li va ''encantar'' la idea i va endinsar-se en el projecte. Primer, com els altres dos, era una dedicació a banda de la seva jornada completa en una altra empresa, però quan l'empresa va anar a creixent, tots tres van deixar les seves feines per poder dedicar-se exclusivament a Evix, ja que no era fàcil compaginar-ho tot i la situació acaba sent ''insostenible''.

Actualment es troben en fase de desenvolupament de producte, després de fer un primer prototip, i cercant finançament. Per Llobet és la situació de la majoria d'start-ups que desenvolupen producte 'hardware', un producte tangible. ''Tot el dia busques diners'', diu Llobet. La crisi del coronavirus els ha suposat un ''entrebanc'', ja que just abans que havien obert una ronda d'inversió. Confien en reprendre-ho de cara al tercer trimestre d'enguany. Mentrestant, han aprofitat per reinventar-se i, preveient que el finançament privat es complicaria, han optat per buscar socis industrials, sobretot del sector de la moto i la mobilitat, per acabar de desenvolupar conjuntament el projecte.

D'aquesta manera, diu Llobet, s'aprofiten de ''l'expertís'' d'aquestes companyies en temes com la geolocalització o les aplicacions mòbils, i guanyen temps d'aprenentatge. Alhora, estan buscant el màxim de subvencions públiques possibles. I és que en temes de finançament, diu Llobet, tot és ''un peix que es mossega la cua'', ja que els inversors demanen ''coses per ensenyar-los'' abans d'invertir, però sense els diners no es poden completar.

Per començar a moure aquest tipus de col·laboracions, diu Llobet, és important està ''protegit'' i de moment, ho tenen patentat per 18 mesos. Confien que a partir de l'any vinent, el 2021, ja puguin començar a vendre, si tot segueix els tempos previstos. Llobet creu que amb la crisi, l'ús de la bicicleta s'ha posicionat com un vehicle esportiu, sostenible i saludable, que a més manté la distància social i per tant, hi veu futur.

La seva idea és vendre la tecnologia a empreses que fabriquin cascs per a bicis. Tot i això, són conscients que el model d'Evix és totalment escalable i extrapolable. Segons Llobet, l'algoritme que detecta l'accident s'hauria de calibrar en funció de cada modalitat –una diferència que ja existeix entre la bicicleta de muntanya i la bicicleta de carretera- però l'adaptació és ''molt més curta'' i per tant, és provable estendre el producte a altres esports i replicar-lo per a cascs de patinet, motocicleta o altres esports on es faci servir el casc, com ara l'esquí o l'hípica.

 

evix2

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.