Simufy: la democratització dels simuladors de conducció
Combinant la seva formació tècnica amb una clara visió de negoci per democratitzar l'accés a la simulació i obrir noves perspectives al món de l'enginyeria aplicada, l'enginyer industrial Josep Vilà Vaqués ha sabut donar forma a la seva iniciativa més ambiciosa fins avui i que respon a una de les seves aficions: Simufy. En poc més de tres anys s'ha consolidat com a referent del simracing i la simulació de vol (simflight) a Espanya i a Europa. "Simufy és una empresa que va néixer el 2022, perquè no hi havia ningú a Espanya que oferís una solució integral per al món del simracing. Si volies un simulador, l'havies de comprar a peces, sovint a l'estranger, i res no era compatible. Vaig pensar que havíem d'integrar-ho tot i oferir un servei complet i assequible", explica l'enginyer en una entrevista a Fulls d'Enginyeria.
El naixement de Simufy
Format a l'ESEIAAT de Terrassa, Vilà va cursar l'Enginyeria Industrial, l'últim any abans de la reforma de Bolonya. Després, va completar la seva formació amb un màster MBA a l'EADA, que li va servir per adquirir coneixements en màrqueting, finances, comptabilitat i recursos humans. "La carrera servia per aprendre a pensar i trobar solucions. El màster em va donar la visió global que em faltava per a poder emprendre", explica. Amb aquesta idea, l'empresa va començar com una botiga especialitzada en simuladors i accessoris, distribuint marques internacionals. Van ser els primers en introduir a Espanya marques xineses com Moza Racing, que van portar amb exclusivitat i que avui és la més venuda del món. També treballen amb Fanatec, Simagic i altres referents del sector. Avui, Simufy és la número u a Espanya i una de les més destacades d'Europa.
Amb el temps, l'empresa ha diversificat la seva activitat. A més de la botiga, disposa de Simufy Academy, on coachs i intel·ligències artificials ajuden als pilots a millorar les seves habilitats. També, Simufy Sports, enfocada en la competició; i una divisió B2B, orientada a projectes professionals.
Entre els seus clients hi ha futbolistes com Darwin Núñez o pilots com Albert Costa, Miquel Azcona o Sérgio Sette Câmara. També col·laboren amb el pilot de drift Rubén Bolaños, campió d'Espanya, que entrena des de casa amb un simulador configurat amb la mateixa telemetria del seu cotxe real.
Un dels grans reptes tècnics que ha afrontat la companyia és la compatibilitat entre components i sistemes de programari. "Cada fabricant tenia els seus cables, programes i protocols. Amb el temps s'han anat establint estàndards com el quick release", explica Vilà. Actualment, Simufy gestiona més de 3.000 referències de productes i ofereix assessorament tècnic especialitzat per garantir la compatibilitat entre peces, bases, pedals i cockpits.

Intel·ligència artificial i innovació constant
La innovació és un altre dels pilars de la companyia. "Som early adopters de la intel·ligència artificial. Abans que ChatGPT es popularitzés, ja el fèiem servir", explica Vilà. A la seva web, els clients poden interactuar amb una IA entrenada amb tota la base de dades de l'empresa, capaç de respondre consultes tècniques o de seguiment de comandes amb una precisió sorprenent. A més, la IA s'utilitza per a previsions d'estoc, automatització de compres, gestió de magatzem i optimització de continguts web i xarxes socials.
Pel que fa a la Simufy Academy, la intel·ligència artificial analitza la telemetria dels entrenadors per indicar als alumnes on poden millorar. "Però s'ha de tenir en compte que la intel·ligència artificial és molt optimista i sempre dirà que sí a tot i farà el que li demanis, però a vegades no té criteri ni rigorositat", puntualitza.
Democratitzar el simracing
El fundador de Simufy se sent especialment orgullós d'haver democratitzat l'accés al simracing. "Fa cinc anys un simulador no baixava dels 3.000 euros. Avui, per 500 o 600 ja en pots tenir un. Hem aconseguit que sigui assequible i que més gent pugui gaudir-ne."
El creixement del sector és evident: figures com Max Verstappen parlen obertament del temps que passen al simulador per entrenar o relaxar-se.
Un moment clau per a l'empresa va ser la seva participació a la fira de Dortmund, fa un any i mig, on van comprovar l'abast internacional de la marca. "Vam arribar i molts clients alemanys ja ens coneixien i ens havien comprat diversos cops", explica Vilà. Simufy ha crescut ràpid: en només tres anys ha assolit els 10 milions d'euros de facturació, mantenint un equip petit però molt professional. "Ens agrada treballar així, cuidant el client, les devolucions i la gestió de garanties. La satisfacció del client és el més gratificant de tot", afirma Vilà.
Sobre el futur del projecte, el fundador té les idees clares: "Volem seguir sent els número u a Espanya i arribar a ser-ho també a Europa. Estem treballant-hi." L'empresa ja coneix les principals novetats del mercat de 2026 i 2027 i es prepara per continuar innovant. En les pròximes setmanes, llançaran una aplicació pròpia per a iOS i Android, una primícia al sector.
"Fortalesa mental, curiositat i persistència"
Vilà reconeix que la curiositat i ganes d'aprendre l'han acompanyat des de sempre. "Des de ben petit que tinc curiositat per tot, i m'ho pregunto tot", diu. Aquesta inquietud és la que el va portar a interessar-se per l'enginyeria i, més endavant, a emprendre. Al llarg de la seva trajectòria, ha creat diversos projectes, alguns amb més èxit que altres, però tots li han aportat aprenentatges valuosos. Pel que fa a la seva visió com a enginyer, Vilà destaca el paper de Simufy en l'estalvi de costos i riscos per als equips professionals. "A la Fórmula 1, els simuladors permeten entrenar sense gastar gasolina ni pneumàtics ni córrer riscos físics." De fet, Simufy ha col·laborat amb equips de Fórmula 1 aportant part tècnica per als seus simuladors. "Els enginyers creen models i els repliquen a la realitat perquè el que passa al circuit sigui tan fidel com al simulador", explica.
Per a Vilà, emprendre no és senzill, especialment a Espanya. "S'ha d'estar una mica sonat i molt mentalitzat. És un camí solitari i intens. Els primers anys són d'eufòria, però després arriben les preguntes: És això el que vull?", diu Vilà. "Si tens fortalesa mental, curiositat i persistència, acabarà sortint", afegeix. Amb una trajectòria marcada per la passió per l'enginyeria i la innovació, Josep Vilà, que ha combinat aquest projecte amb la direcció general de COPASA, l'empresa familiar on treballa des del 2013, representa el perfil de l'enginyer emprenedor que combina coneixement tècnic i visió empresarial per transformar una afició en un projecte d'alt impacte tecnològic i econòmic.

