Innovació i estalvi amb renovables i cotxes elèctrics

Wallbox s’acaba d’anunciar a la Superbowl, està a punt d’obrir la seva primera fàbrica als Estats Units – mostra de la seva gran expansió – i tancarà l’any amb 2.000 treballadors només set anys després que els fundadors, Enric Asunción i Eduard Castañeda, decidissin emprendre l’aventura. Segurament, una de les seves receptes d’èxit és la capacitat innovadora de l’equip que els ha permès multiplicar la seva oferta de productes i situar-se al capdavant del sector de la mobilitat elèctrica.

El seu carregador bidireccional ha estat una peça clau del seu model de negoci que ara pren una nova dimensió amb Sirius, un projecte d’innovació que estan provant, de moment, al seu edifici de la Zona Franca de Barcelona però que està “prou  madur” per poder-se començar a comercialitzar. Així ho explica Alejandro Criado, Head of Presales Engineer de Wallbox en una entrevist a Fulls d’Enginyeria. Els enginyers de la companyia han aprofitat el carregador Quasar, bidireccional, per establir un nou sistema de gestió de l’energia que implica, també, una aposta pel vehicle elèctric.

Així, durant la nit, els vehicles elèctrics de la companyia aparcats al recinte es van carregant, aprofitant les hores en què l’electricitat és més econòmica. Durant el dia, aquests mateixos vehicles – si no s’han d’utilitzar – i una bateria estacionària aporten energia a l’edifici per poder gestionar els “pics” de potència en les hores que és més cara. A més, el sistema es complementa amb plaques solars. D’aquesta manera, explica Criado, no se superen els 175 kW contractats. Han calculat que es poden arribar a estalviar fins a 10.000 euros anuals ja que durant els primers sis mesos d’ús, a l’edifici van augmentar el consum d’energia renovable en un 20% i es va reduir la dependència de la xarxa en un 50%. Per fer-ho, s’utilitza una flota de 23 cotxes Nissan Leaf amb els carregadors bidireccionals Quasar, així com 750 metres quadrats de panells solars ubicades a les marquesines de l’aparcament.

Video

“El que busca qualsevol empresa és preveure amb antelació els consums”, diu Criado, destacant que el moment actual, amb els preus de l’energia pels núvols, encara més. “Les empreses”, afegeix l’enginyer “busquen costos d’energia menors per ser més competitives”. Sirius es completa amb un sistema de gestió que permet, en tot moment, saber quanta energia s’està consumint, on s’està consumint, quins vehicles estan carregats i quins no, és a dir “veure com va fluctuant l’energia”, resol Criado.

Amb aquesta aposta, Wallbox s’obre camí també en el camp de la gestió de l’energia i l’electrificació dels pàrquings no residencials. De fet, el B2B Account Executive Spain, Javier Gumà, explica que des que l’estiu passat es va anunciar el decret llei que obligaria a les empreses a electrificar una de cada 44 places han notat “un boom” de companyies que s’interessen pel seu projecte i que ha fet accelerar la seva implantació. Són, diu Gumà, clients finals que no s’havien plantejat fins ara l’electrificació de l’aparcament o que encara l’albiraven llunyà, però que han vist que complir aquests requisits el gener del 2023 requeria prendre mesures.

Per això, des de la companyia, ofereixen una situació “completa” amb el subministrament d'equips, la seva instal·lació però també l’assessorament i la prescripció de cada producte. Criado defensa que és “realment còmode” perquè des d’una aplicació mòbil es pot trobar tota la informació dels vehicles, les seves càrregues i el consum energètic del moment per decidir com i quan utilitzar cada vehicle.

Canvi de paradigma

El projecte Sirius pot significar, també, un canvi de paradigma per a moltes empreses, almenys pel que fa a la gestió energètica. Per Criado, en un futur el projecte va “una mica més enllà” perquè preveu que els treballadors puguin carregar els seus vehicles privats a casa durant la nit i aportar l’energia emmagatzemada a l’empresa durant les hores de més consum a l'edifici i quan surt més cara. D’aquesta manera, diu Criado, els empleats contribuirien a l’empresa a reduir les seves despeses i, a canvi, podrien optar per altres avantatges socials, ja sigui l’ús de vehicles d’empresa per al temps personal o altres fórmules.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.