Integració social amb transformació digital

A la Fundació Integramenet, de Santa Coloma de Gramenet, atenen unes 1.500 persones en risc d’exclusió social cada any. Un 70% són ciutadans en situació irregular, tot i que el perfil va canviant en funció dels anys i la situació del moment. Per exemple, durant els mesos més durs de la pandèmia, van veure reduir el nombre d’usuaris estrangers però els van augmentar les persones autòctones amb necessitats. El que no canvia, però, és el tipus de servei que ofereixen: acollida, cursos de llengua – per millorar la integració-, ajut en la regularització de la situació, servei d’ocupació i suport en intentar que millorin el currículum per poder trobar feina, la primera porta a la pròpia subsistència. Sense anar més lluny, molts usuaris volen poder trobar feina al sector sociosanitari i organitzen cursos perquè així ho puguin aconseguir.

Amb aquest ventall, en termes organitzatius, l’entitat, és complexa i suposa la gestió de diverses bases de dades de clients, usuaris, serveis, subvencions, etc. Per això, fa uns quatre anys, es van començar a plantejar la possibilitat d’establir un CRM que els facilités les tasques. En declaracions a Fulls d’enginyeria, Neus Calleja, gerent de l’entitat, explica que no es van atrevir a fer-ho fins que no van entrar al programa M4Social. A través dels projectes de transformació digital d’Enginyers Voluntaris, de la Comissió d’Acció Social d’Enginyers Industrials de Catalunya, van poder comptar amb un enginyer industrial que els ha permès canviar les maneres de treballar.

David Argilés és l’enginyer sense el qual, diu Calleja “no s’haguessin atrevit a fer el canvi” i que, per contra, els està facilitant la feina. Argilés explica que l’entitat utilitzava “molts fulls de càlcul i molt paper” i necessitaven una eina que els facilités tota la gestió per no reduir el temps d’atenció als usuaris. Argilés detalla que el que va fer va ser revisar tots els processos que tenien, entendre’ls i mirar quins passos es podien deixar de fer i quins digitalitzar. L’enginyer va treballar al costat de Miguel Guilarte, aleshores responsable de Comunicació d’Integramenet. Guilarte destaca que el projecte els va permetre aplicar i disposar d’unes eines “d’un món molt llunyà del social” i que la seva aplicació els ha permès, sobretot, “guanyar perspectiva”. “Ara podem analitzar tots els usuaris, les seves dades, l’evolució...”, reconeix Guilarte, que afegeix, “ens ha servit també per comunicar millor”.

“Qui s’endú més soc jo”

David Argilés és enginyer voluntari perquè li interessa ajudar les entitats a poder ser capaces d’arribar a més persones i ajudar a més gent. S’hi va involucrar perquè veia que, com a enginyer, tenia capacitats que aportava a l’empresa privada a canvi del salari que va veure profitós aportar-les a les entitats. “Puc dir que el qui més s’endú soc jo”, assegura rotundament Argilés. Creu que conèixer persones que hi treballen com Guilarte o Calleja li han fet agafar ganes de continuar involucrat i, malgrat que ara té projectes professionals que li impedeixen endinsar-se de nou en un altre projecte, no té cap dubte que tornarà a participar en alguna iniciativa més.

Ajudar a “definir un full de ruta”

Enginyers Voluntaris està format per voluntaris d’Enginyers Industrials de Catalunya, Enginyers Agrònoms, l’Associació d’Enginyers de Telecomunicacions de Catalunya, el Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports i el Col·legi d’Enginyeria Informàtica de Catalunya. Fa anys que han iniciat diversos projectes de transformació digital per ajudar les entitats socials “a definir un full de ruta”. Així ho explica Jordi Ruppmann, coordinador del programa de Transformació Digital d’Enginyers Voluntaris que destaca que el col·lectiu pot aportar coneixement i experiència que no podrien disposar-ne si ho fessin en el circuit mercantil, per una qüestió de pressupost. Segons explica Ruppmann, la demanda d’entitats que voldrien aquest acompanyament és molt alta i, de fet, ja n’han culminat 40, d’acompanyaments.

L’inconvenient és, segons Ruppmann, la dificultat d’implicar enginyers – de l’especialitat que sigui- per la dedicació que requereix. Per això, anima els col·legues a posar-hi el seu granet de sorra i assegura que no és un esforç desmesurat. “A un professional actiu li interessa incrementar la seva participació, un no actiu continuarà sent professional”, diu Ruppmann, “intentem ser coherents amb el nom d’enginyer voluntari”.

Segons l’enginyer, el col·lectiu pot aportar experiència en el lideratge de l’estratègia de la transformació digital, és a dir, acompanyar les entitats per definir la seva pròpia estratègia. Per fer-ho, ajuden a reflexionar sobre els àmbits on s’ha de fonamentar aquesta estratègia i es revisa. “No es tracta tant d’implementar solucions de digitalització de processos operatius i de negoci sinó més aviat descobrir com es pot millorar els serveis als clients i usuaris utilitzant tecnologies digitals”, resumeix Ruppmann. Com a Comissió, la d’Acció Social té clar que no es tracta de fer de consultors sinó només fer un acompanyament com a enginyers experts perquè puguin ser “més efectius i eficients” amb uns recursos que, habitualment, són molt limitats.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
enginyers voluntaris