Josep Maria Marcos: "Les operacions de M&A van de confiança i estratègia, no només de números"
Amb més de 25 anys d'experiència acompanyant empreses en processos de creixement i transformació, Josep Maria Marcos, Senior Advisor & Advisory Board Member en estratègia i desenvolupament de negoci, ha estat una figura de referència en l’àmbit de la consultoria. Enginyer industrial per l'ETSEIB – UPC i PDD per IESE, ha destacat pel seu perfil proactiu, especialment en sectors com la indústria alimentària, el gran consum, el retail, la restauració i el turisme. La seva trajectòria s’ha centrat a ajudar companyies que busquen consolidar-se o expandir-se, guiant-les en àrees clau com l’estratègia, l’expansió, el finançament del creixement i les operacions de fusió i adquisició (M&A). Amb motiu de la primera jornada del cicle "Les operacions M&A (fusions i adquisicions) a debat", organitzada per la Comissió de Lideratge Empresarial d’Enginyers Industrials de Catalunya, en aquesta entrevista per a Fulls d’Enginyeria, Marcos comparteix la seva visió sobre aquests processos, els reptes i oportunitats que plantegen i els factors clau per al seu èxit.
Fa més de 25 anys que acompanyes empreses en processos de creixement i transformació. Què et va motivar a dedicar-te al món de l’estratègia i del desenvolupament corporatiu?
És una bona pregunta. Hi ha diversos factors. Un és que, com a persona, soc bastant ordenat i planificat, m’agrada organitzar i estructurar. Això, sumat a l’interès per les matemàtiques, em va portar a estudiar enginyeria industrial.
Quan vaig acabar la carrera, vaig començar a treballar en el món de la consultoria estratègica, especialment en temes vinculats a l’estratègia empresarial, el desenvolupament de negoci, les aliances estratègiques i la venda consultiva. Aquest conjunt de temes em van anar encaminant cap aquí.
Des de la teva experiència, quins són els principals motius pels quals una empresa hauria de plantejar-se una operació de M&A?
Un dels principals motius és la qüestió d’escala. Això és especialment rellevant per a les pimes familiars, que sovint necessiten guanyar dimensió per fer front a una competència creixent i global. Aquesta pressió fa que els marges vagin disminuint, i per tant calen empreses més grans i eficients.
Les operacions poden incloure des de creixements inorgànics fins a processos de concentració empresarial, ja sigui per integració horitzontal o vertical, adquirint proveïdors o acostant-se al consumidor final. També hi ha motius relacionats amb la digitalització, la ciberseguretat, la IA o, fins i tot, la resolució de conflictes familiars dins de l’empresa.
I quins són els errors més freqüents que cometen les empreses familiars en aquests processos?
Des del meu punt de vista, un dels errors principals és abordar una operació d’aquest estil sense una estratègia clara. Sense un encaix estratègic ben definit, és fàcil caure en errors o fracassos. També pot haver-hi una barreja entre decisions empresarials i dinàmiques familiars que acaben generant conflictes.
Un altre risc important és el xoc cultural entre les empreses implicades. Aquest tipus d’operacions no són només qüestions financeres: la cultura empresarial i l’alineació de valors són clau per a l’èxit.
En l’actual context d’incertesa geopolítica, aquestes operacions són més una oportunitat o un risc?
Jo diria que són una oportunitat, però en molts casos també una necessitat. La reducció dels marges, la necessitat de guanyar quota de mercat o de diversificar-se cap a altres sectors fan que aquestes operacions siguin cada cop més essencials. Sempre que estiguin ben planificades, poden representar un avantatge competitiu real.
Quins són els factors clau per garantir l’èxit d’una operació de M&A?
D’una banda, cal una alineació estratègica clara i a llarg termini. De l’altra, és fonamental que el consell d’administració i el comitè de direcció liderin tot el procés: des de la decisió inicial fins a l’execució i, sobretot, la integració. Aquesta inclou persones, processos, sistemes... tot. Sense aquest lideratge actiu, és molt difícil aconseguir l’èxit.

Com s’han de preparar aquests òrgans de govern abans d’iniciar una operació?
Cal tenir una visió i uns objectius estratègics clars, així com capacitat financera si es vol fer una adquisició. També és necessari establir criteris de selecció, analitzar possibles “targets” i anticipar escenaris i riscos. Tot això requereix el suport d’assessors especialitzats en operacions de M&A. És molt difícil, i arriscat, fer-ho sol, especialment per a una pime.
Respecte a l’estratègia, quins criteris cal tenir en compte a l’hora d’escollir socis o inversors?
El primer, sens dubte, és la confiança. Això va de persones. En segon lloc, cal una alineació d’objectius estratègics i de terminis. I finalment, el grau d’adequació entre les dues empreses: el seu posicionament, la seva cultura, els seus mercats... Tot ha de quadrar per evitar friccions.
Quin impacte real pot tenir una operació d’aquest tipus en la creació de valor sostenible i la competitivitat a llarg termini?
Aquestes operacions poden facilitar l’accés a nous mercats, tecnologies i canals de distribució. També permeten diversificar riscos, geogràfics, sectorials o de clientela, i accelerar processos de transformació digital i descarbonització. Aquest últim aspecte és cada cop més rellevant dins dels propòsits i les missions corporatives.
També ets docent, quin consell donaries als joves emprenedors que veuen el M&A com una via de creixement?
Tornem al mateix: això va de persones. Generar confiança és essencial. Per moltes anàlisis que facis, la confiança no la genera ni una IA. A més, l’èxit d’una operació de M&A no és només financer. És estratègic, cultural, mediambiental... És una qüestió molt més transversal i humana del que sovint es pensa.
Finalment, quin aspecte creus que caldria debatre més en fòrums especialitzats com el que ha organitzat Enginyers Industrials de Catalunya?
El debat sempre s’ha centrat massa en els temes econòmic-financers: valoracions, EBITDA, multiplicadors... Tot això és fonamental, però no s’ha de menystenir l’encaix estratègic i com es manté l’ADN de les empreses i els seus fundadors.
També crec que cal parlar més sobre com aquestes operacions poden ajudar les pimes a internacionalitzar-se i com les administracions públiques poden jugar un paper actiu per potenciar la competitivitat i dimensió empresarial.