La direcció de les escoles, en joc
Tant l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB) com l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) estan en campanya per decidir la nova direcció que en sortirà de les eleccions convocades per la setmana del 17 de febrer, en tots dos casos. Quatre candidatures, dues i dues respectivament, es juguen la continuïtat de projectes o la renovació.
Amaia Lusa i Joan Bergas, a l’ETSEIB
Amb un contundent “Jo soc etseiber” i una crida al lideratge, a la transformació i al futur, Amaia Lusa demana el vot després de més de 25 anys de trajectòria a l’Escola, on és enginyera d’Organització Industrial, doctora i Catedràtica d’Universitat i professora del Departament d’Organització d’Empreses des del 1997. Lusa s’acompanya d’un equip que considera “divers, compromès i amb experiència”, onze professors que, en alguns casos, ja han estat en els equips directius anteriors. La qualitat docent i el rigor acadèmic, la millora de les instal·lacions i l’impuls a la internacionalització de l’escola són tres prioritats d’una llista de set entre les que la candidatura de Lusa inclou, amb coherència amb el seu lema, apostar per donar un impuls de sentiment de comunicat i orgull de pertinença.
“Fem + enginyeria, fem + ETSEIB” és el lema de la candidatura que lidera Joan Bergas, crític amb la implantació del 4 + 2 a l’ETSEI. Bergas proposa buscar solucions per “corregir aquest error estructural”. D’entrada, proposa sumar nous graus i nous referents. Així, Bergas – agafant l’esti dels graus de l’ETH de Zuric o el KTH d’Estcolom- aposta per la creació de dos nous graus que se sumarien al GETI i al GTIAE en enginyeria elèctrica i enginyeria mecànica amb alt contingut científic i tecnològic. Bergas centra la campanya electoral en la figura del director i tot i que entén que l’equip és “molt important” no ha fet pública la identitat dels qui l’acompanyen en aquesta aventura. Segons diu a la seva web, ho farà dimarts vinent.
Jordi Voltas i Núria Garrido, per l’ESEIAAT
A Terrassa, la direcció també es decidirà entre dues candidatures. Jordi Voltas és enginyer tècnic en Electrònic Industrial i enginyer en Organització Industrial per la UPC on ha exercit de professor des del 1994, de cap d’estudis entre el 2011 i el 2021 i de sotsdirector de Qualitat del 2021 fins ara. A l’espai web que han habilitat per donar a conèixer les prioritats de la seva proposta, recalca algunes de les aportacions que ha fet a la institució com ara la Creació del Pla Estratègic de l’escola 2023-2025, l'obtenció de l'Acreditació institucional del centre, la Coordinació del programa UPCArts o la creació del Cor UPC Terrassa. Amb el lema "Arrelats a l'experiència, creixent amb tu", Voltas s’acompanya de set professors i quatre professores que han estat sotsdirectors, una condició que per Voltas, els avala “per consolidar els projectes existents i d’impulsar-ne de nous amb la voluntat de fer créixer l’Escola”. La candidatura es vesteix, també amb tres Comissionats externs entre els quals hi ha el director sortint, Xavier Roca.
L’altra candidatura l’encapçala Núria Garrido, professora de la mateixa escola amb una llarga trajectòria acadèmica i professional i ja ha ocupat càrrecs de responsabilitat a la mateixa institució: ha estat vicerectora de docència i estudiantat, delegada del rector i sotsdirectora a l’escola. El “vincle personal” que té amb l’ESEIAAT és un dels motius que l’empenyen a fer aquest pas per crear un entorn per afrontar “els reptes i les oportunitats que vindran”. Per la candidatura de Garrido, l’objectiu és que l’ESEIAAT no sigui només una referència acadèmica sinó també “un far per a la creativitat, la innovació i el benestar per a tothom que en formi part”.
L’equip que lidera Garrido està format per nou persones, sis dones i tres homes, que es repartirien les àrees institucionals, acadèmiques, de relacions externes i d’estudiantat i que demanen el vot amb un lema: “Construïm junts l’Escola que imagines”.
Els calendaris
A l’ETSEIB, després de la campanya, s’ha establert la jornada de reflexió pel 14 de febrer però les votacions no començaran fins el dilluns 17 a les 10 del matí, per urna electrònica. Es podrà exercir el dret a vot fins el dijous 20 a les 10h. El mateix dijous es donarà a conèixer el resultat provisional i es proclamaran els candidats electes de manera provisional. La proclamació definitiva serà sis dies més tard, el 26 de febrer, després d’esgotar el termini per presentar reclamacions.
A Terrassa la campanya acabarà el 14 de febrer i el dilluns 17 serà la jornada de reflexió. El procés s’endarrereix, doncs, un dia. Les votacions seran entre el dimarts 18 i el divendres 21 a les 10 del matí i la proclamació dels candidats electes provisionals serà el mateix dia. La proclamació definitiva serà el dia 27 de febrer. Així, el darrer dia del mes, ja començarà amb els noms nous a la direcció de les escoles.