La nova mobilitat en català des de l’estranger

D’una idea sorgida durant la pandèmia i gràcies al temps d’escoltar més pòdcasts i en un retir de ioga als alps bavaresos l’enginyer de telecomunicacions Miquel Testar i l’enginyer industrial Martí Pascual van donar forma al capítol pilot, de ‘La nova mobilitat’, un pòdcast que aquest estiu ha complert el primer any de vida i ja acumula 23 capítols i més de 1.200 minuts de ràdio a la carta i que tot i que les dades els acompanyen i fins i tot hi ha professionals que se’ls ofereixen per aparèixer-hi, encara tenen el repte d’ampliar el nombre d’oients als quals arriben amb el seu producte, dos cops al mes.

Testar, director de producte a Bosch, i Pascual, cap de projectes d’operacions a BMW, es coneixen des del 2009. Van coincidir a Stuttgart veient el Barça i sempre han tingut una relació d’amistat, malgrat que actualment viuen en ciutats diferents. Testar va aprofitar el confinament per endinsar-se al món del pòdcast i va anar coent la idea de fer-ne un de propi fins que li va proposar a Pascual, amb qui creia que es podien complementar a la perfecció. La idea va anar madurant i no va ser fins al maig del 2022 que van enregistrar el primer capítol. Amb un ‘Hola, món’ de títol – tota una declaració d’intencions- , Testar i Pascual van aprofitar els primers cinquanta minuts d’àudio per explicar el projecte. Els primers set mesos, fins a finals del 2022, van poder enregistrar un capítol al mes, però han augmentat la freqüència aquest 2023, fins a un capítol cada quinze dies. No saben d’on treuen el temps però com que els agrada, els acaba sortint.

“M’apassiona anar coneixent gent, tenim una xarxa extensa i l’aprofitem, però també la fem créixer gràcies al pòdcast”, explica Pascual en una entrevista a Fulls d’Enginyeria – mitjà col·laborador amb ‘La nova mobilitat’.

testar pascual
Testar i Pascual, celebrant el final de temporada de 'La nova mobilitat'

A tots dos els agrada conèixer coses noves i reconèixer passar-ho molt bé explicant noves tecnologies i, sobretot, coneixent nous professionals del panorama internacional de la mobilitat. Testar i Pascual treballen en automoció però tots dos volien fer un programa de ràdio més ampli i per això, no només parlen de cotxe elèctric o autònom, sinó que miren “més enllà”,

Divulgar continguts tècnics en català

Pascual explica que han apostat per fer capítols llargs i “tecnològicament intensos” però amb un repte: “que ho pugui escoltar la meva mare i un enginyer de trenta anys”. Aquí hi ha una de les grans complicacions del projecte perquè els cal trobar l’equilibri entre el vocabulari tècnic i la divulgació més generalista. “Volem fer divulgació i per això fem analogies, per connectar un aspecte desconegut amb els coneguts”, diu Testar. Tenen clar els objectius que els motiven: la curiositat, la divulgació – per retornar a la societat el que els ha ofert, i per generar un producte propi. Al treballar, tots dos, en grans organitzacions, que un projecte depengui totalment d’ells, els satisfà.

‘La nova mobilitat’ es grava en remot – Pascual, Testar i els entrevistats estan a llocs diferents- des d’Alemanya però en català. I per què si graven a Alemanya en un entorn globalitzat i de temes tecnològics no ho fan en anglès o alemany? Doncs perquè tenen clar que la seva llengua materna és el català, en la qual hi ha menys contingut publicat a les xarxes d’aquest estil. De fet, Pascual reconeix que en anglès o alemany potser arribarien a un públic més ampli però també trobarien molta més competència i per això no es plantegen canviar aquest tret característic. “És fins i tot divertit traduir paraules molt tecnològiques al català”, diu l’enginyer.

En un primer moment, la comissió de Mobilitat d’Enginyers Industrials de Catalunya els va ajudar a localitzar els primers entrevistats. El boca-orella ha fet la resta de la feina i iara només els falta créixer. Són conscients que els 200 seguidors a Spotify encara són pocs però també que estan fent un “treball de formigueta”. “El públic objectiu és molt concret i específic, ens dirigim a la població en general, a gent interessada a tots els estudiants que es plantegen triar una carrera tècnica...”, explicita Pascual. En funció del tema escullen uns professionals o uns altres però donen veu als qui treballen a Catalunya també des d’una mirada diversa malgrat les dificultats de trobar dones al sector de la mobilitat. “Ens costa però ho anem fent”, diu Pascual.

El futur per arribar a fer créixer l'audiència

Clarament el repte de futur que Pascual i Testar tenen al cap és arribar a més públic i tenir més impacte. Però també d’altres, com ara poder activar la discussió tecnològica arran dels seus programes, no només la vessant tècnica sinó també l’ètica i social. “Ens encantaria veure com s’activa la nostra pàgina de Linkedin”, admet Pascual.  Amb aquest objectiu, Testar i Pascual han organitzat el primer acte en viu de ‘La nova mobilitat’. La cita és el 6 de setembre a Múnic, aprofitant la Fira Internacional de l’Automòbil, i comptarà amb un acte de networking i, si és possible, la gravació d’un dels seus programes en directe.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.