La UPC impulsa un nou doctorat de didàctica de les STEAM

L’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la Universitat Politècnica de Catalunya inicia aquest curs el doctorat en Educació en Enginyeria, Ciències i Tecnologia, un programa transversal a totes les àrees de coneixement de la universitat. L'objectiu és formar investigadors i investigadores amb competència internacional en l'àrea de l'educació de les disciplines STEAM. La recerca en aquesta àrea que inclou ciència, tecnologia, enginyeria, arts i matemàtiques està estesa a les universitats tecnològiques sobretot, dels Estats Units. Però mentre que la didàctica de les matemàtiques i les ciències aplicades té una tradició de més de mig segle, el camp de recerca en educació de l'enginyeria i la tecnologia és relativament nou.  El de la UPC és el primer programa d’aquestes característiques de Catalunya i Espanya, i el quart d’Europa.

El programa neix de l’experiència d’un grup de professorat que al llarg de la seva carrera han aprofundit en aspectes pedagògics des de diferents perspectives, adoptant i adaptant mètodes d’innovació i recerca en educació i publicant nombrosos articles els darrers anys. De fet, segons un estudi recent, la UPC és la quarta institució europea en nombre de publicacions en revistes d’educació de l’enginyeria entre els anys 1970 i 2018. 

Un dels impulsors del prorgama, el professor David López, la didàctica d'una disciplina s'ha de basar en la seva epistemologia particular, ''la pròpia natura dels problemes és diferent a cadascuna i requereix de processos cognitius diferenciats, amb dificultats, reptes i oportunitats diferents''. Per això, per López és important que la didàctica de l'enginyeria i les ciències sigui liderada per universitats referents en aquest àmbit. ''Aquest lideratge requereix d'un ecosistema de recerca amb projectes, publicacions i un programa de doctorat com aquest'', diu López.

El doctorat s'obre amb una oferta inicial de 15 places per a estudiantat amb una titulació en l'àmbit de l'enginyeria, les ciències o la tecnologia, que tinguin interès en la recerca en l'educació de la seva disciplina. La voluntat del doctorat és aportar ''valor afegit'' a les persones que desenvolupen la seva carrera en l'àmbit de les STEAM, ja sigui des de la vessant de la docència i la divulgació la gestió de polítiques educatives o la formació permanent o especialitzada en empreses o organitzacions sense afany de lucre. Per López, el doctorat ha de permetre que aquests estudiants ''formin part o inclús liderin'' la transformació educativa a les disciplines STEAM ''per respondre de manera creativa i responsable als reptes del segle XXI''.

Els doctorands i doctorandes d’aquest programa desenvoluparan la seva recerca al Barcelona Science and Engineering Education Research Group (BCN SEER), grup especialitat en recerca en educació que investiga al voltant de temes capdavanters de la docència i l’aprenentatge en les universitats tecnològiques. Aquest grup tracta aspectes com la formació per al desenvolupament sostenible a les enginyeries, la formació del professorat universitari en el procés d'ensenyament-aprenentatge, les competències professionals, els aspectes socials de la formació universitària a les enginyeries o la tecnologia i l'enginyeria a la formació preuniversitària.

L’ICE és una unitat de referència en l’educació universitària i preuniversitària en els àmbits de l'enginyeria, les ciències, la tecnologia i l'arquitectura, que treballa per millorar la qualitat docent a la Universitat en tots els àmbits de l’activitat acadèmica. Observant com les universitats nord-americanes estaven creant departaments d'Educació de l'Enginyeria i com naixia el concepte de Scholarship of Teaching and Leaning (Boyer 1990), l'ICE va veure l'oportunitat d'impulsar el nou programa de docorat i, el 2018, l'Escola de Doctorat va aprovar-ne la creació. L'Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya va donar el seu vistiplau el maig de 2020.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.