La UPC impulsa un nou pla d’igualtat de gènere per al 2016-2020

Promoure la responsabilitat social de la UPC en matèria d’igualtat, aprofitar el talent de les dones, configurar una comunitat amb més presència de dones, més real i més rica, donar resposta al marc legal vigent i transformar la realitat d'on partim per corregir els biaixos de gènere són els eixos d’actuació del III Pla d'igualtat de gènere, aprovat pel Consell de Govern el juliol del 2016. En aquest darrer eix, es parteix del context que els estudis de grau amb menys estudiantes matriculades de nou ingrés (per sota del 20%) a la UPC, segons dades del curs 2015-2016, són els d’enginyeria informàtica; enginyeries de la telecomunicació; enginyeries naval, marina i nàutica; enginyeries industrials i enginyeria aeroespacial. En canvi, més del 70% de l’estudiantat matriculat en les titulacions de ciències i tecnologies de la salut són noies, i en les titulacions d’arquitectura, urbanisme i edificació, gairebé són el 50%.

Les línies estratègiques del III Pla d'igualtat de gènere de la UPC segueixen les recomanacions de la Conference of European Schools for Advanced Engineering Education and Research (CESAER), xarxa d’universitats tecnològiques europees de la qual la UPC n’és membre.  La Universitat treballa en una primera fase quatre projectes clau: Sostre de vidre, +Noies TIC, Reforma horària i Mentoria a secundària, en els quals ja hi treballen diferents grups de la Universitat.

La finalitat del projecte Sostre de vidre és analitzar i contextualitzar quins són els principals factors i barreres existents que dificulten la carrera acadèmica de les dones a la UPC i proposar mesures correctores d’aquesta situació.

Pel que fa a +Noies TIC, respon a la necessitat d’atraure i incrementar el nombre de dones als estudis de la UPC i l’objectiu és dur a terme accions de promoció a secundària i batxillerat, amb l’accent en els valors que es promouen quan es parla de l’enginyeria. Entre aquestes accions, la UPC s’ha sumat a diferents iniciatives locals i internacionals per incrementar el nombre de vocacions científiques i tecnològiques, com ara el vídeo ‘El que no t’expliquen’ elaborat conjuntament amb la Universitat Oberta de Catalunya (UOC); la trobada Girls in ICT, Expanding horizons, Changing attitudes; l’Ada Lovelace Day o el womenENcourage organitzat per l’Association for Computing Machinery (ACM), que en la seva quarta edició preveu reunir 300 universitàries de grau, màster i doctorat, així com investigadores i professionals de l’àmbit de l’enginyeria informàtica de tot el món, del 6 al 7 de setembre al Campus Nord, a Barcelona.

En el cas de la Reforma horària, es tracta d’un projecte basat en els valors de la Iniciativa per a la reforma horària-Ara és l'hora, una plataforma que incideix en la reforma dels horaris per tal d’assolir l'adaptació a uns “temps més humans i més cívics”. La UPC ja s’hi ha sumat i espera que altres universitats facin el mateix.

El projecte Mentoria a secundària està centrat a acompanyar les estudiants de quart d’ESO perquè no desisteixin d’estudiar carreres en l’àmbit de l’enginyeria i la tecnologia. Es preveu iniciar el setembre que ve un pla pilot en tres centres de secundària.  Aquest projecte té un antecedent en el programa de mentoria M2m, que fomenta la relació entre estudiantes, titulades, investigadores, empresàries i directives, a través del qual es creen xarxes i complicitats, i s’impulsen les competències transversals. El programa l’organitzen conjuntament UPC Alumni i el Club de dones politècniques, el qual està integrat per un grup d’alumni que donen suport, comparteixen coneixements i inspiren noves maneres de treballar en l’entorn politècnic.  En l’edició d’enguany participen 60 estudiantes de la UPC.

Recerca europea  

Pel que fa a l’activitat de recerca, la UPC també participa en el projecte europeu Gender Equality in Engineering through Communication and Commitment (GEECCO), inscrit dins del programa Horizon 2020, i que se centra a desenvolupar plans d’igualtat a mida per a les universitats tecnològiques i de recerca, les quals imparteixen estudis en els àmbits de la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques (STEM). 

A més, des del 2016 a través de l'Exploratori de la Natura participa activament en el projecte Europeu Erasmus+ ScienceGirls, que té per objectiu detectar i trobar solucions al perquè les noies abandonen tant prematurament l'opció de dedicar-se a la ciència i la tecnologia. La prova pilot del projecte, que finalitza l'agost del 2018 i en el que participen institucions d'Anglaterra, Lituània, Itàlia, Romania, Eslovènia, Grècia i Turquia s'està fent amb 10 noies de 3r i 4t d'ESO de l'Institut Guillem de Berguedà.

Altres accions

D’altra banda, des del 2013 la Universitat té establert el protocol a seguir en situacions d’assetjament sexual o per raons de sexe, orientació sexual, identitat de gènere o expressió de gènere. En els propers mesos, es preveu complementar aquest protocol amb un nou document de prevenció de l’assetjament sexual per a situacions en què només estigui implicat l’estudiantat.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.