L’equip ETSEIB Motorsport presentarà el CAT10e, el monoplaça elèctric amb el qual competiran a la Formula Student

La Formula Student és la competició universitària amb més prestigi a escala internacional. Es tracta d’una competició d’enginyeria en la qual més de 600 equips de més de 30 nacionalitats posen a prova el vehicle que han desenvolupat durant la temporada. La competició actualment compta amb 14 proves arreu del món i consta de dues categories: Formula Student Combustion i Formula Student Electric.

El CAT10e serà el desè cotxe fet per l’ETSEIB Motorsport. Després de dissenyar i construir quatre vehicles amb motor de combustió, l’equip va fer el pas a la categoria elèctrica l’any 2012 i des de llavors s’han desenvolupat sis monoplaces elèctrics. Actualment, l’equip ocupa el 15è lloc de 110 al rànquing mundial de Formula Student Electric. Els èxits aconseguits en les darreres temporades els han permès estar cada cop més a prop dels equips punters i la primera posició a la Formula Student Czech Republic 2016 va convertir l’ETSEIB Motorsport en el primer equip de l’estat espanyol capaç de guanyar una competició de Formula Student.

El CAT10e introdueix millores respecte al seu predecessor, el CAT09e. L’equip ha redissenyat el cotxe amb l’objectiu d’aconseguir un cotxe més ràpid i fiable. A més d’una important reducció de pes, cal destacar millores en la refrigeració de les bateries per poder treure el màxim rendiment de la unitat de potència, una electrònica redissenyada, un augment de la rigidesa del monocasc, una aerodinàmica més eficient i modificacions en la dinàmica del monoplaça, amb una reducció de la batalla. Amb una potència de 80 kW i una acceleració de 0 a 100 km/h en 2,5 segons s’espera que el rendiment del CAT10e sigui superior al de qualsevol altre cotxe dissenyat per l’equip.

De fet, el primer èxit de la temporada va arribar a mitjans de gener, quan es va aconseguir ser l’equip més ràpid en completar el quiz de normativa per poder participar a la Formula Student Germany 2017. Amb només 4 m 35 s els estudiants de la UPC van respondre correctament totes les preguntes, superant en temps als altres 248 equips d’arreu del món que realitzaven el quiz i aconseguint així una plaça per participar en la competició més reconeguda mundialment.

Les competicions de Formula Student consisteixen en un seguit de proves estàtiques i dinàmiques. Les proves estàtiques comencen amb el Desing, on es premien els dissenys més innovadors. Al Cost s’estudia el cost del projecte i es detallen tots els processos de fabricació utilitzats en l’etapa de construcció del vehicle. Finalment, el Business Plan és la prova on els estudiants presenten un pla de negoci per comercialitzar el vehicle que han construït davant de potencials inversors. En les proves dinàmiques es posa a prova l’acceleració del vehicle en una recta de 75 metres. La velocitat de pas per corba del vehicle es puntua en la prova coneguda com a SkidPad. A l’Autocross els equips participants competeixen per fer el millor temps a una volta. Finalment, a la prova de resistència, l’Endurance, els equips han de recórrer una distància de 22 km en el mínim temps possible. A més, durant l’Endurance es puntua també l’eficiència mesurant l’energia utilitzada pels monoplaces. Tot això després que els jutges hagin verificat que els vehicles hagin estat dissenyats i construïts seguint l’estricta normativa de la competició.

L’equip s’organitza com una empresa i està dividit en 6 seccions: gestió, dinàmica, aerodinàmica, body, electrònica i powertrain. La secció de gestió és l’encarregada de tota la part administrativa del projecte, és a dir, tresoreria, màrqueting, contacte amb les empreses patrocinadores, logística, media i difusió del projecte. La secció de dinàmica s’encarrega de la suspensió, direcció, transmissió, frens i del conjunt roda. Els membres de la secció d’aerodinàmica dissenyen l’aleró davanter, l’aleró posterior, el fons pla i tota la resta d’elements que conformen el paquet aerodinàmic. A la secció de body es dissenyen i fabriquen tots els elements estructurals del vehicle, principalment, el monocasc de fibra de carboni. La secció d’electrònica s’encarrega de construir i programar totes les centraletes i sistemes de control del cotxe. Finalment, powertrain és la secció encarregada del tren de potència, és a dir, bateria, inversor i motor.

La materialització d’aquest projecte és possible gràcies a les empreses que col·laboren amb  l’equip, ja sigui amb aportacions econòmiques, amb la fabricació d’algun dels components del monoplaça, cedint instal·lacions o material, software o aportant coneixement als membres de l’equip. Aquestes col·laboracions donen als estudiants l’oportunitat de tenir una primera presa de contacte amb el món de l’empresa i permeten cobrir el 75% del cost del projecte. El 25% restant l’aporta la universitat. El projecte, el qual els estudiants han de compaginar amb els estudis d’enginyeria industrial, permet poder posar en pràctica els coneixements adquirits a classe i dóna als estudiants un valor afegit i una experiència en projectes molt valuosa. Aquest valor afegit ha permès a alguns antics membres de l’equip complir el somni de treballar a la Fórmula 1. La dedicació i motivació dels membres de l’equip és inqüestionable: s’estima que al llarg de la temporada s’inverteixen més de 50.000 hores en el projecte.

Aquest estiu, l’ETSEIB Motorsport competirà a les competicions de Formula Student Germany, Formula Student Austria i Formula Student Spain, tres competicions de referència on l’equip de Barcelona competirà contra els millors equips del món als circuits de Hockenheim, al RedBull Ring i al Circuit de Barcelona-Catalunya. Però de moment, els membres de l’equip només pensen en el 25 de maig, el dia que el CAT10e veurà la llum.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.